Κοντά σε συμφωνία για τη δημιουργία «smart island» από τη ΜΑΝ. Τεράστιες οι προοπτικές για το μέλλον
Στο Βόλφσμπουργκ της Κάτω Σαξονίας, όπου εδρεύει η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, αυτές τις ημέρες, ένα από τα πρώτα θέματα συζήτησης, είναι η Ελλάδα. Όχι, το διοικητικό συμβούλιο της Volkswagen AG δεν συζητά το μέρος όπου θα πάει τις διακοπές του, ούτε τις πωλήσεις της, ούτως ή άλλως μικρής ελληνικής αγοράς, αλλά την επένδυση του γερμανικού κολοσσού στη χώρα μας και τις προοπτικές του.
Πρόκειται, όχι για το χτίσιμο ενός εργοστασίου -απόφαση γιγαντιαίου κόστους και αρκετά περίπλοκη για διάφορους λόγους- αλλά για τη δημιουργία μιας μονάδας R&D για την εξέλιξη και τις δοκιμές υψηλών τεχνολογιών, όπως η ηλεκτροκίνηση, η αυτόνομη οδήγηση και τα συστήματα τηλεματικής και επικοινωνίας μεταξύ «έξυπνων» οχημάτων που αναπτύσσει το VAG. Η κυβέρνηση έχει κάνει «άνοιγμα» στη γερμανική εταιρία, επιχειρώντας να κάνει ελκυστική τη χώρα μας γι’ αυτή την επένδυση και έχει προτείνει έξι νησιά για το project. Πληροφορίες της “Deal” αναφέρουν ότι οι Γερμανοί έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν στη δημιουργία αυτής της μονάδας στη Θάσο και μένουν μόνο τα «τυπικά».
Οι γρίφοι
Ο CEO της VW, Ηerbet Diess, το έχει πει από τις πρώτες μέρες που ξέσπασε η υγειονομική κρίση στον πλανήτη ότι είναι αδύνατο να προβλέψει κανείς τι θα γίνει ως το τέλος του χρόνου. Και έτσι, στρίβει τον κολοσσό που έχει στο portfolio του μεταξύ άλλων τις VW, Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Porsche, Lamborghini, Seat, Skoda, Ducati, MAN, προς την ασφάλεια, ακολουθώντας μια πιο «αμυντική» τακτική. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο όμιλος έχει προς το παρόν «παγώσει» τα σχέδια επέκτασής του, με κυριότερο τη δημιουργία νέων παραγωγικών μονάδων, όπως αυτή που θα γινόταν στα προάστια της Σμύρνης, αλλά αναβλήθηκε αρχικά λόγω της διεξαγωγής στρατιωτικών επιχειρήσεων από την Τουρκία.
Ο αν. διευθυντής επικοινωνίας του VAG, Dr Cristoph Ludevig, λέει ότι «αν και υπάρχουν συζητήσεις, η επένδυση αυτή παραμένει στον πάγο». Αλλά, τι σχέση έχει αυτό με τη χώρα μας;
Ήδη, δύο φορές ως τώρα, στελέχη της VW έχουν επισκεφθεί τη χώρα μας -τη μία εξ αυτών συνοδευόμενοι από τον υφυπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια, Κώστα Φραγκογιάννη- και συγκεκριμένα τη Θάσο, κρίνοντας πως το συγκεκριμένο νησί είναι ιδανικό γι’ αυτό που έχουν στο νου τους: Τη δημιουργία μιας μονάδας του κλάδου φορτηγών και λεωφορείων της VAG, MAN, για την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών. Εδώ, να σημειώσουμε ότι η VW έχει «παγώσει», λόγω του κορωνοϊού, όλα τα σχέδια και τις επενδύσεις, με εξαίρεση τις έρευνες και τις δοκιμές για τις σύγχρονες τεχνολογίες αυτοκίνησης και δη το VW ID4 που έχει αρχίσει να παράγεται.
Τα στελέχη της VW που επισκέφθηκαν την Ελλάδα, έχουν καταλήξει ότι η Θάσος είναι ιδανική για να φιλοξενήσει το project τους. Έχει αεροδρόμιο κοντά στο μέρος όπου έχει επιλεγεί για τη δημιουργία των εγκαταστάσεών της, μεγάλο οδικό δίκτυο, μπορεί να υποστηρίξει τις διακοπές κυκλοφορίας στα σημεία όπου θα κινούνται τα οχήματα χωρίς οδηγό, υπάρχουν χώροι για ανέγερση πύργων τηλεματικής και ευρύ φάσμα θερμοκρασιών ανά τις εποχές. Στο “smart island”, όπως το οραματίζονται οι Γερμανοί, θα εγκατασταθεί το κέντρο τηλεματικής, το οποίο θα επιβλέπει τη λειτουργία του πιλοτικού προγράμματος αυτόνομης οδήγησης της εταιρίας. Επιπλέον, είναι από τα νησιά που είναι χαρακτηρισμένα ως παραμεθόρια, ώστε η συγκεκριμένη δραστηριότητα να είναι σύννομη με το ευρωπαϊκό πλαίσιο και να τύχει των ευνοϊκών διατάξεων που προβλέπονται για τις ακριτικές περιοχές.
Με τη μελέτη βιωσιμότητας για τη Θάσο να βρίσκεται ένα βήμα πριν από τη δημιουργία της, πηγές αναφέρουν ότι εάν η χώρα μας καταφέρει να επιλεγεί και προχωρήσει το project, καθώς υπάρχουν περιορισμοί στις δοκιμές επιπέδου 5 στην Ευρώπη, ενώ η VW έχει παγώσει όλες τις επενδύσεις της (όπως γίνεται με την εξαγορά της γαλλικής εταιρίας ενοικιάσεων Europcar, λόγω του γεγονότος ότι οι πωλήσεις της και οι μεταφορές γενικότερα πλήττονται από την πανδημία), θα έχει κάνει ένα τεράστιο βήμα: Κι αυτό γιατί όταν η VAG «ξεκλειδώσει» τα projects της, θα επανεξετάσει τη δημιουργία του νέου της εργοστασίου που επρόκειτο να δημιουργηθεί στη Σμύρνη.
Η Τουρκία έχει την τεχνογνωσία μεν και το καλό προηγούμενο, όμως η ασταθής οικονομική, πολιτική και διπλωματική της κατάσταση κάνει τους ανθρώπους της VW να το ξανασκέφτονται. Η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τη διοίκηση της γερμανικής εταιρίας, προσπαθώντας να προχωρήσει τη διαπράγματευση. Αν το project προχωρήσει και η χώρα μας αποδείξει ότι είναι ευέλικτη και φιλική, θα μπει δυνατά στο παιχνίδι διεκδίκησης του νέου εργοστασίου, αλλά και στο ραντάρ άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών…
ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
Κρούση σε 10 κατασκευαστές για τα ηλεκτρικά λεωφορεία
Τον Αύγουστο, πολλοί Αθηναίοι θα ζήσουν κάτι πρωτόγνωρο: Οι πιο τυχεροί από αυτούς, θα μπορέσουν να ρίξουν μια ματιά στο μέλλον των μετακινήσεών τους, εάν πετύχουν τα δύο ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία θα έρθουν στην πρωτεύουσα για να ενταχθούν πιλοτικά στο σύστημα. Είναι οι πρώτες δοκιμές, πριν το διαγωνισμό για την προμήθεια 300 ηλεκτρικών λεωφορείων που αναμένεται να προκηρύξει τον Οκτώβριο η ελληνική κυβέρνηση. Ενδιαφέρον υπάρχει.
Ο κινεζικός κολοσσός BYD, ο οποίος στην Ελλάδα εκπροσωπείται από την Π. Πετρόπουλος, το έχει δείξει από πολύ νωρίς ότι θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Άλλωστε, το ένα από τα δύο λεωφορεία που θα δοκιμαστούν, είναι της BYD, η οποία τα είχε επιδείξει πέρυσι στο Ζάππειο. Το έτερο θα είναι της Solaris, η οποία επίσης θέλει να συμμετέχει στο διαγωνισμό. Όχι ότι αυτοί οι δύο θα «παίξουν» μόνοι τους.
Το Υπουργείο Mεταφορών έχει στείλει επιστολές σε 10 εταιρίες, οι οποίες κατασκευάζουν, ή μπορούν να εισάγουν ηλεκτρικά λεωφορεία και οι οποίες εν δυνάμει μπορούν να συμμετέχουν στον διαγωνισμό και, ήδη, κάποιες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να δοκιμαστούν και τα δικά τους μοντέλα σε πιλοτικό πρόγραμμα. Η γαλλική Alstom, για παράδειγμα, πολύ καιρό πριν έχει εκδηλώσει το ενδιάφερον της να προμηθεύσει τη χώρα με ηλεκτρικά λεωφορεία. Ενδιαφέρον υπάρχει και από την ιταλική Tecnobus, τη σουηδική Volvo, αλλά και τη ρωσική MAZ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ