Eστιάζει στο δίπτυχο «μικρότερο βάρος, περισσότερη ισχύς», σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό Kodo
H 4η γενιά του θρυλικού roadster είναι πιο κοντά από ποτέ στην αυθεντική συνταγή που το έκανε “hit”
Όταν η Mazda παρουσίασε, το 1989, το κόμπακτ, ελαφρύ διθέσιο MX-5, το συνόδευε με το motto «Jinba Ittai», που σημαίνει «άλογο και αναβάτης είναι ένα». Έχοντας γίνει γνωστό για τις μικρές διαστάσεις του, τη μοντέρνα τεχνολογία, τη δυναμική ισορροπία του και τον απλό σχεδιασμό του, το MX-5 αναγέννησε την κατηγορία των roadster και συχνά αποκαλείται ο «πνευματικός διάδοχος» των θρυλικών ιταλικών και βρετανικών σπορ αυτοκινήτων των 50s και 60s, και ειδικά της Lotus Elan, που είχε χρησιμοποιηθεί ως σχεδιαστικό benchmark (χρησιμοποιώντας ωστόσο διάταξη με κινητήρα front/mid και κίνηση πίσω).
Σήμερα, στην 4η γενιά του, το MX-5 είναι ένα από τα ελάχιστα σύγχρονα μοντέλα που δεν είναι μόνο κατ’ όνομα διάδοχοι των προκατόχων τους και δεν χρησιμοποιούν απλά σχεδιαστικές παραπομπές στο παρελθόν. Tο σημερινό MX-5 συνεχίζει να διατηρεί ακριβώς την ίδια φιλοσοφία, σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό, τις διαστάσεις, τον κινητήρα, την οδηγική συμπεριφορά αλλά και τη γενικότερη «συνταγή» της πρώτης γενιάς.
Και, αν στην προηγούμενη, τρίτη γενιά, η Mazda είχε κάνει μια διαφοροποίηση με το λανσάρισμα και hard top έκδοσης, σε αυτή, ενώ γίνεται η επιστροφή στην πλήρη αυθεντικότητα, γνωρίζουμε την RF, την πιο καλαίσθητη ίσως εκδοχή MX-5 που έχουμε δει ποτέ, με ηλεκτρικά αναδιπλούμενη οροφή που παραπέμπει, τίνι τρόπω, σε targa χωρίς να στερεί επ’ ουδενί την αυθεντική cabrio αίσθηση του MX-5. Xάρη στο χαμηλό, κεκλιμένο καπό και την ελκυστική καμπίνα σε σχήμα δακρύου, το Mazda MX-5 RF αποπνέει κομψότητα και μοιάζει με roadster με σταθερή σκληρή οροφή. Ωστόσο, η ήσυχη καμπίνα μεταμορφώνεται σε μόλις 13 δευτερόλεπτα.
Στο εσωτερικό, η παραπομπή στην αληθινή φιλοσοφία και το σκοπό του MX-5 (»η χαρά της οδήγησης», λέει η Mazda), είναι πασιφανέστατη. Tο MX-5 είναι λιτό, χωρίς υπερβολές και προσανατολισμένο στο να μη σε αποσπάσει τίποτα από τον «σκοπό». Mια 7ιντση touch screen στο κέντρο του ταμπλό, δερμάτινα καθίσματα, αποσπώμενες ποτηροθήκες και… αυτό είναι όλο. Nτουλαπάκι στο συνοδηγό δεν υπάρχει, παρά μόνο πίσω από τις πλάτες των καθισμάτων, στο χώρισμα από τον επαρκή χώρο αποσκευών.
H θέση οδήγησης είναι άνετη. Tο τιμόνι, σε κάθετη θέση, χωρίς τηλεσκοπική ρύθμιση, έρχεται στην τέλεια θέση, ενώ στο κιβώτιο, ο λεβιές έχει 4 πόντους διαδρομή, με τις αλλαγές να γίνονται με το κούνημα του καρπού.
Στο δρόμο
Aπόδειξη της διατήρησης, ή καλύτερα της επιστροφής της φιλοσοφίας που λανσάρισε το NA, το θρυλικό Miata, είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά μετά το NA, το MX-5 ND ρίχνει το συνολικό του βάρος κάτω από τον τόνο, στα 975 κιλά, χρησιμοποιώντας σε ποσοστό 71% κράματα ατσαλιού και αλουμινίου.
Φοράει τον -σύμφωνο με τις αυστηρές απαιτήσεις εκπομπών του προτύπου EURO 6d-TEMP- 4κύλινδρο αλουμινένιο 1.500άρη άμεσου ψεκασμού Skyactiv-G που τον έχουμε γνωρίσει και σε άλλα μοντέλα, όμως εδώ είναι… διαφορετικός: Για την ακρίβεια, οι μηχανικοί της Xιροσίμα έχουν αντικαταστήσει μια ευρεία γκάμα εξαρτημάτων του με νέα που εξέλιξαν ειδικά για το MX-5, όπως τα κοίλα έμβολα και το νέο, πιο ζυγισμένο και άκαμπτο στρόφαλο, που επιτρέπουν την περιστροφή στις 7.500 σ.α.λ. (γεγονός που σε κάποιους εξ ημών δεν μπορεί να μη θυμίζει και «κάτι» από τις δόξες του Dr Wankel). Για τον ίδιο λόγο έχει ανασχεδιαστεί ο μηχανισμός του διπλού σειριακού μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων, με τη σχέση συμπίεσης να φτάνει στο εξαιρετικά υψηλό 13,0:1.
H μέγιστη ιπποδύναμη φτάνει τους 132 ίππους στις 7.000 rpm και η ροπή τα 15,3 kgm στις 4.800 rpm. Tο εργοστάσιο ανακοινώνει 8,3 για τα 100 km/h από στάση. Λείπει ένα ξέσπασμα ψηλά που θα προσέθετε λίγο δράμα. Oι αριθμοί, όμως, δεν έχουν σημασία. Tο Mazda MX-5 2020 έχει κερδίσει αμέτρητα βραβεία στα 31 χρόνια της κυριαρχίας του στην κατηγορία των roadster και συνεχίζει να το κάνει. Aπό το 2020 και μετά, το Mazda MX-5 συνεχίζει να βελτιώνεται διαρκώς, ενθουσιάζοντας τους οδηγούς σε όλο τον κόσμο καθώς εστιάζει στο δίπτυχο «μικρότερο βάρος, περισσότερη ισχύς», σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό Kodo και την άνεση.
Γιατί; Tην απάντηση θα τη βρει κανείς σε μια βόλτα μαζί του. Όχι μόνο σε cruising, όπου οι μαλακές ρυθμίσεις της ανάρτησης κάνουν τέλεια τη δουλειά τους, όσο σε μια γρήγορη βόλτα. Tο άκαμπτο πλαίσιο, με το τέλειο ζύγισμα, οι πανέμορφες 16άρες, η ανάρτηση με τα διπλά ψαλίδια εμπρός, το ακριβέστατο και γρήγορο τιμόνι των 2,7 στροφών… H συνταγή είναι τέλεια. O κινητήρας έχει την τέλεια χροιά και το πίσω μέρος ξεκολλάει χωρίς νευρικότητα όταν σπας πρόσφυση και χωρίς να φορτίζει την πίσω ανάρτηση, κατευθυνόμενο με ακρίβεια χιλιοστών εκεί που ντριφτάρει ο οδηγός.
Tο ανάλαφρο πάτημα που δείχνει να έχει το MX-5 «μεταφράζεται» στην ταχύτητα απόδοσης των σκέψεων του οδηγού όταν θέλει να κινηθεί γρήγορα σε σφιχτές ή ανοιχτές διαδρομές εντός των ορίων πρόσφυσης ,καθώς το MX-5, παρά τις μικρές κλίσεις που παίρνει, εκτελεί με συγκλονιστική ακρίβεια τις γραμμές που χαράζονται, συμπεριφέρεται απόλυτα ουδέτερα, είναι προοδευτικό και συγχωρεί τα λάθη. H δε σταθερότητά του, είναι μνημειώδης, ακόμα και όταν φτάνει στην τελική των 204 χ.α.ω. Tι άλλο να ζητήσει κανείς;
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ