12,2% περισσότερες οι ταξινομήσεις νέων ΙΧ τον Ιούλιο
Με τέτοια «μαυρίλα» που έχει πέσει στην αγορά αυτοκινήτου, ποιος θα περίμενε ότι το φετινό καλοκαίρι θα έφερνε μια «άσπρη μέρα»; Κι όμως, επειδή ο ένας κλάδος παρασύρει τον άλλο, η αναμονή περισσότερων τουριστών για φέτος το καλοκαίρι, οδήγησε τις εταιρίες ενοικιάσεων σε μαζικές παραγγελίες νέων αυτοκινήτων, καταγράφοντας μια «έκρηξη» (σε σχέση με τα μέχρι πρότινος δεδομένα) 12,2% στις πωλήσεις.
Για την ακρίβεια, η αύξηση αυτή του 12,2% που κατέγραψαν οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων τον Ιούλιο «μεταφράζεται» στη διάθεση 6.452 νέων ΙΧ έναντι 5.757 οχήματα τον αντίστοιχο μήνα πέρσι. Ωστόσο το 53,8% των πωλήσεων αφορούσε εταιρικά αυτοκίνητα (Fleet Cars) που ως γνωστόν αφήνουν ελάχιστα περιθώρια κέρδους στους εισαγωγείς και εμπόρους ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και τα ελάχιστα κέρδη μηδενίζονται απλά για να εμφανίσουν πωλήσεις στο εργοστάσιο. Στο σύνολο του 7μήνου, οι πωλήσεις νέων ΙΧ σημειώνουν πτώση μόλις 3,6% με 36.826 νέα αυτοκίνητα να έχουν διατεθεί έναντι 38.188 οχημάτων το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
Ρεκόρ στο 15μερο
Χαρακτηριστικό είναι πάντως το γεγονός ότι οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων σημείωσαν ρεκόρ αύξησης 33,4% όλων των τελευταίων ετών, στο διάστημα του πρώτου 15ημερου του Ιούλιου, καθώς διατέθηκαν 2.768 νέα ΙΧ έναντι 2.075 οχημάτων το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Ωστόσο τα στατιστικά δείχνουν πως η λιανική είναι κολλημένη στα 1.000 περίπου αυτοκίνητα ανά 15 νθήμερο επιβεβαιώνοντας όσα αναφέρουν στελέχη της αγοράς για έλλειψη ρευστότητας αλλά και παντελή χρηματοδότηση των καταναλωτών από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Το μέλος του δ.σ. του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) κ. Κων/νος Τουλίτσης αναφέρει σχετικά με τις επιδόσεις της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου: «Αν αναλύσει κανείς τα δεδομένα των πωλήσεων στο πρώτο 15νθήμερο Ιουλίου θα αντιληφθεί πως η Λιανική έχει κυριολεκτικά κολλήσει στα 1.000 αυτοκίνητα με ό,τι και αν σημαίνει αυτό για τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Αλλωστε θα πρέπει να επισημάνουμε πως ένας εξουσιοδοτημένος έμπορος από κάθε πώληση κερδίζει από 150 έως 300 ευρώ τα οποία μειώνονται πάρα πολύ εξαιτίας των δώρων που κάνουμε ώστε να δελεάσουμε τους καταναλωτές. Επίσης πόσα αυτοκίνητα μπορεί να πουλήσει κάθε μήνα πλέον ένας εξουσιοδοτημένος έμπορος ώστε να καλύψει τουλάχιστον τα λειτουργικά έξοδα της μονάδας του που στην καλύτερη περίπτωση ανέρχονται σε 40.000 ευρώ το μήνα; Η απάντηση είναι απλή. Κανένας…».
Το μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης σχετικά με τα αποτελέσματα της αγοράς αναφέρει ότι: «Για ακόμη ένα μήνα οι εταιρίες ενοικιάσεων αυτοκινήτων έσωσαν κυριολεκτικά την αγορά. Ωστόσο διανύουμε τον Αύγουστο όπου παραδοσιακά οι πωλήσεις πέφτουν στο ναδίρ με ό,τι και αν σημαίνει αυτό για τους επιχειρηματίες του κλάδου που οι περισσότεροι βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού. Παράλληλα θα ήθελα να τονίσω πως οι καταναλωτές έχουν κυριολεκτικά αποκλειστεί από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας με αποτέλεσμα να πραγματοποιούνται ελάχιστες αγορές μόνο από τις τράπεζες των αυτοκινητοβιομηχανιών ενώ όλοι οι υπόλοιποι καταναλωτές να αναζητούν άλλους τρόπους απόκτησης κάποιου μεταχειρισμένου ή καινούριου αυτοκινήτου. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να έχουν επιστρέψει στην αγορά τα γραμμάτια τα οποία όμως έχουν μεγάλο ρίσκο για τους εμπόρους και γενικώς τα αποφεύγουν».
Τρέμουν
Ο κ. Κωνσταντινίδης παράλληλα αναφέρει πως τα τελευταία δημοσιεύματα περί ριζικής αλλαγής στη φορολόγηση των αυτοκινήτων ήταν αρκετά ώστε να «παγώσει» η αγορά και για ακόμη μία φορά να αλλάξουν τα δεδομένα. Ειδικότερα οι κάτοχοι των 2λιτρων και άνω αυτοκινήτων τηρούν πλέον στάση αναμονής μήπως και μπορέσουν και να κυκλοφορήσουν και πάλι ενώ αντίθετα οι κάτοχοι ακριβών μοντέλων με κινητήρες κάτω των 2 λίτρων «τρέμουν» στην ιδέα πως είναι πιθανό να τους επιβληθεί Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης και Υψηλά Τεκμήρια!
Πάντως ο κ. Κωνσταντινίδης τονίζει με έμφαση πως η κυβέρνηση θα πρέπει να υλοποιήσει άμεσα τα όποια σχέδια έχει για την αγορά αυτοκινήτου ενώ παράλληλα καλό θα ήταν πριν λάβει τις τελικές αποφάσεις να συναντηθεί με φορείς από τον κλάδο ώστε να ακούσει τις θέσεις τους και ίσως να έχει μια περισσότερο ολοκληρωμένη εικόνα για την αγορά και να μην βασίζεται μόνο στις εισαγωγικές εταιρίες…
Ανατροπές
Πάντως, ο Ιούλιος έφερε νέα δεδομένα και ανατροπές στον πίνακα της κατάταξης των πωλήσεων. Ωστόσο θα πρέπει και εδώ να κρατήσουμε υπόψη μας πως τις ανακατατάξεις ρύθμισαν κατά κύριο λόγο οι προτιμήσεις των εταιριών ενοικιάσεων αυτοκινήτων που πραγματοποίησαν μπαράζ παραγγελιών νέων ΙΧ ώστε να να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες τους εξαιτίας της μεγάλης προσέλευσης ξένων τουριστών. Έτσι, στην πρώτη θέση για τον Ιούλιο βρέθηκε η Toyota με 660 πωλήσεις και ακολουθούν η Hyundai με 625, η VW με 606, η Opel με 583, η Skoda με 406, η Fiat με 405, η Seat με 400, η Nissan με 388, η Ford με 322 και στη 10η θέση βρέθηκε η Citroen με 302 αυτοκίνητα. Τον Ιούλιο οι εισαγωγικές που σημείωσαν την υψηλότερη αύξηση στις πωλήσεις τους σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι ήταν η Abarth με 200% και ακολουθούν η Volvo με 100%, η Seat με 98%, η Renault με 94,5% και η Skoda με 73,5%.
Στο επτάμηνο του 2013 οι πωλήσεις νέων Ι.Χ. σημειώνουν πτώση 3,6% καθώς διατέθηκαν 36.826 νέα αυτοκίνητα έναντι 38.188 οχημάτων το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
Στην πρώτη θέση του πίνακα των πωλήσεων βρίσκεται η Toyota με 3.980 αυτοκίνητα και ακολουθούν η VW με 3.857, η Opel με 3.496, η Hyundai με 2.622, η Fiat με 2.516, η Nissan με 2.388, η Skoda με 2.203, η Citroen με 2.192, η Suzuki με 1.488 και στη δέκατη θέση βρίσκεται η Ford με 1.484 αυτοκίνητα.