Ολοένα και πιο ακριβή γίνεται η χρήση του αυτοκινήτου στην Ευρώπη, όπως δείχνει το πρόσφατο παράδειγμα της Πορτογαλίας. Σε μια προσπάθεια της πορτογαλικής κυβέρνησης να αυξήσει τα έσοδά της αυξάνοντας τα διόδια (κόστους περίπου 22 ευρώ για 300 χιλιόμετρα διαδρομής), το μόνο που επετεύχθη ήταν να αποτρέψει τους κατόχους αυτοκινήτου από το να το χρησιμοποιήσουν.
Σύμφωνα με έρευνα της κοινότητας Inrix που ειδικεύεται στην καταγραφή των μετακινήσεων παγκοσμίως, η Πορτογαλία είναι η χώρα στην οποία έχει μειωθεί περισσότερο από όλες τις άλλες στην Ευρώπη η χρήση αυτοκινήτου. Συγκεκριμένα, τα μποτιλιαρίσματα παρουσίασαν μείωση της τάξης του 50% το 2012 και της τάξης του 68% τους πρώτους τρεις μήνες του 2013, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Το φαινόμενο όμως δεν περιορίζεται στην Πορτογαλία. Η πυκνή κυκλοφορία των περασμένων ετών αποτελεί παρελθόν και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της αύξησης των ποσοστών ανεργίας που δυσχεραίνουν την συντήρηση ενός αυτοκινήτου και το αυξημένο κόστος της βενζίνης.
Πέρα όμως από την χρήση του αυτοκινήτου, όπως δείχνει μελέτη του γερμανικού ερευνητικού ινστιτούτου Center Automotive Research (CAR) η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία διανύει την χειρότερη χρονιά των τελευταίων τριών δεκαετιών, καθώς η ζήτηση για νέα αυτοκίνητα σημειώνει χαμηλά ποσοστά ρεκόρ σε πολλές χώρες.
Συνολικά, οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αναμένεται να υποφέρουν ακόμη περισσότερο ως τα τέλη του 2013. Σύμφωνα με την μελέτη του CAR, μετά από ένα αδύναμο 2012, οι πωλήσεις αυτοκινήτων πρόκειται να πέσουν ακόμη 5% συνολικά. Μάλιστα οι χώρες που πρόκειται να πληγούν πιο σκληρά από το ελάχιστα ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον που δημιουργείται θα είναι η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, η αγορά αυτοκινήτων σε αυτές τις πέντε χώρες πρόκειται να μειωθεί κατά 9,6%, μετά από την «κατακρήμνιση» κατά 17% πέρυσι.