Ως σανίδα σωτηρίας αναμένεται στην αγορά του αυτοκινήτου η απόσυρση. Οι έμποροι αυτοκινήτων και οι εισαγωγείς εκτιμούν ότι η ενεργοποίηση του μέτρου, μετά την υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) και τη δημοσίευσή της στο ΦΕΚ, θα αναθερμάνει το ενδιαφέρον των υποψήφιων αγοραστών.
Σύμφωνα με το μέτρο, που είχε προαναγγείλει η κυβέρνηση, η απόσυρση αφορά αυτοκίνητα, που τέθηκαν για πρώτη φορά στην κυκλοφορία πριν το 1999.
«Υπολογίζουμε ότι τους επόμενους μήνες θα αυξηθούν οι πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων», δηλώνει ο Ευριπίδης Κωνσταντινίδης, μέλος του ΔΣ του Συνδέσμου των Εμπόρων, και προσθέτει: «Αν δεν ενταθεί η οικονομική κρίση, η αύξηση των πωλήσεων έως το τέλος της χρονιάς μπορεί να αγγίξει και το 25%. Πλέον, οι τιμές των αυτοκινήτων μειώνονται και οι αγοραστές θα έχουν μία καλή ευκαιρία να αποκτήσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο με περιορισμένο κόστος χρήσης».
Ο κ. Κωνσταντινίδης τονίζει ότι η αγορά βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, δεδομένου και του αρνητικού ρεκόρ (-63,3%), που σημειώθηκε τον Ιανουάριο στις πωλήσεις των αυτοκινήτων, ενώ σημειώνει και την ανάγκη τόνωσης της αγοράς του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
«Αν η απόσυρση επεκταθεί και στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα δοθεί η ευκαιρία σε μεγάλη μερίδα καταναλωτών, με περιορισμένη οικονομική δύναμη, να αποκτήσουν ένα ασφαλές αυτοκίνητο», λέει.
Αύξηση των πωλήσεων περίπου κατά 30% προβλέπει και γνωστός εισαγωγέας αυτοκινήτων μικρού κυβισμού. «Ο βασικός παράγοντας, που θα κρίνει την επιτυχία της απόσυρσης είναι η πολιτική των τραπεζών. Αν οι τράπεζες ακολουθήσουν την ίδια τακτική και απορρίπτουν ακόμη και τις αιτήσεις για δάνεια, που ικανοποιούν τους όρους της σύμβασης, τότε οι πωλήσεις θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα. Οι περισσότεροι αγοραστές αδυνατούν να πληρώσουν μετρητοίς το αυτοκίνητο οπότε η τράπεζα πρέπει να δώσει τη λύση», λέει και υπογραμμίζει πως άλλος καθοριστικός παράγοντας για την κινητικότητα στην αγορά αποτελούν τα τεκμήρια και οι άλλες επιβαρύνσεις στο αυτοκίνητο. «Το αυτοκίνητο αντιμετωπίζεται σαν η καλύτερη και πιο σίγουρη πηγή κρατικών εσόδων».
Απαισιόδοξος εμφανίζεται άλλος εισαγωγέας, που εμπορεύεται αυτοκίνητα υψηλού κυβισμού.
«Η διάκριση των αυτοκινήτων και η δυνατότητα χρήσης του δικαιώματος της απόσυρσης μόνο στα αυτοκίνητα με κινητήρα έως 2.000 κ.εκ. δημιουργεί αγορά δυο ταχυτήτων. Τα μοντέλα με μεγαλύτερο κινητήρα δέχονται ένα ακόμη πλήγμα. Είμαστε υποχρεωμένοι να περιορίσουμε κι άλλο τη δραστηριότητά μας και να προβούμε σε νέες περικοπές», λέει.
Σημειώνεται ότι γίνονται προσπάθειες να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες έως το τέλος της εβδομάδας, οπότε στις αρχές του τρίτου δεκαημέρου του μήνα να ξεκινήσει ο εκτελωνισμός των καινούργιων αυτοκινήτων με το ευνοϊκό κίνητρο της απόσυρσης. Από την ημέρα την δημοσίευσης της ΚΥΑ στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, πρέπει να περάσουν 10 ημέρες για να ξεκινήσει η εφαρμογή του μέτρου.
Οι έμποροι και οι εισαγωγείς επισημαίνουν τις αρνητικές συνέπειες στην αγορά από την καθυστέρηση της εφαρμογής. «Έχουν περάσει περίπου δύο μήνες από τότε, που ανακοινώθηκε η απόσυρση, και όπως είναι φυσικό “πάγωσε” η αγορά», λένε.
Σε αυτό το χρονικό διάστημα των δύο μηνών, πάντως, οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών σε συνεργασία με άλλες υπηρεσίες και φορείς δημιούργησαν πλαίσιο, το οποίο θα διασφαλίζει την τήρηση των διαδικασιών. Η προσπάθεια επικεντρώθηκε στο «κλείσιμο των παραθύρων», που επέτρεπαν στους επιτήδειους να καταστρατηγούν τη νομοθεσία και να καρπώνονται μεγάλα ποσά από την κρατική επιχορήγηση.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΚΥΑ είναι μία ολοκληρωμένη μελέτη, που θα θέσει τη βάση για να δημιουργηθεί το πλαίσιο και στις επόμενες ανάλογες ενέργειες του κράτους. Δεδομένου ότι στην Ελλάδα καταγράφεται ο γηραιότερος στόλος οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι αναγκαία η συνέχιση του μέτρου για τα επόμενα χρόνια. Εξάλλου, η απόσυρση αυξάνει κατακόρυφα τα κρατικά έσοδα, λόγω της άμεσης καταβολής των φόρων, συμβάλλοντας παράλληλα στην προστασία του περιβάλλοντος και τη βελτίωση της οδικής ασφαλειας.
Η εμπειρία από την εφαρμογή του μέτρου σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη, τα προηγούμενα χρόνια (2009 και 2010), δείχνει ότι τα οφέλη είναι πολλαπλά. Το μεγάλο μειονέκτημα της Ελλάδας είναι ότι δεν διαθέτει μονάδες συναρμολόγησης αυτοκινήτων, η έστω μία παραγωγική δραστηριότητα γύρω από το αντικείμενο και ως εκ τούτου, δεν μπορεί να στηρίξει την απασχόληση και την ανάπτυξη σε αυτό τον τομέα.
Από την απόσυρση, όμως, θα ωφεληθεί ο κλάδος εμπορίας αυτοκινήτων και θα μειωθεί ο ρυθμός απολύσεων των εργαζομένων και των περικοπών.
Από την πλευρά του αγοραστή, πάντως, αναμένεται και το όφελος από την προσπάθεια των εισαγωγέων να ενισχύσουν τον όγκο των πωλήσεων με εκπτώσεις και προσφορές. Δεδομένου ότι η απόσυρση αφορά τα αυτοκίνητα με κινητήρα έως 2.000 κ.εκ., αναμένονται ανακοινώσεις για προωθητικές ενέργειες και των μοντέλων υψηλοτερου κυβισμού.