Λίγες μόλις μέρες μετά την αποκάλυψη της “Deal” πως η Millenium Bank βγάζει… στο σφυρί τη ΝΕΛ, οι εξελίξεις στην ναυτιλιακή εταιρεία είναι ραγδαίες. Τέσσερις μέτοχοι της εταιρείας, ανάμεσα στους οποίους οι εταιρείες Altana Navigation Limited, συμφερόντων Ευαγγελίας Μαρτίνου, ISFI Square Fund Ltd του Αναστάσιου Οικονόμου, Ercolana Holdings Ltd του Γιώργου Ζέρδιλα και η Antelope Shipping Inc του Μιλτιάδη- Μιχαήλ Βάγγερ που μέχρι σήμερα κατείχε το 20% των μετοχών, υπέγραψαν ιδιωτικό συμφωνητικό δεκαετούς διάρκειας και με δικαίωμα παράτασης προκειμένου να συμμετέχουν στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΝΕΛ, ύψους 97, 926 εκατ. ευρώ που αποφασίστηκε στη γενική συνέλευση του Ιουλίου.
Στόχος τους είναι να διασφαλίσουν την πλήρη κάλυψη της αυξήσεως, ασκώντας το δικαίωμα προτίμησης και εκείνο της προεγγραφής σε αδιάθετες μετοχές, γεγονός που αναμένεται να αλλάξει τις ισορροπίες στη μετοχική σύνθεση και τη διοίκηση της ακτοπλοϊκής εταιρείας. Ειδικά μάλιστα μετά και τον περαιτέρω περιορισμό του ποσοστού που κατείχε μέχρι πρότινος ο πρώην μεγαλομέτοχος, Απόστολος Βεντούρης κάτω του 5% πλέον. Ταυτόχρονα το συμφωνητικό προβλέπει την άσκηση από μέρους τους συντονισμένα των δικαιωμάτων ψήφου στη ΓΣ της εταιρείας ως προς την εκλογή του Διοικητικού Συμβουλίου, έτσι ώστε η πλειοψηφία να επιλέγεται από την Altana Navigation Limited και ο κ. Ιωάννης Αβραντίνης να ασκεί καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου, ενώ κοινή γραμμή και πάντα σύμφωνα με τις αποφάσεις της πλειοψηφίας του ΔΣ θα πρέπει να ακολουθούν στην προώθηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της.
Η κίνηση αυτή έρχεται σε μια στιγμή που η πολύπαθη ΝΕΛ είναι «λαβωμένη» από την οικονομική ύφεση και τον έντονο ανταγωνισμό στον κλάδο της ακτοπλοΐας με τις ζημίες στο εννεάμηνο του 2010 να ανέρχονται σε 20.173 χιλ. ευρώ έναντι 11.085 χιλ. ευρώ και τα δάνειά της να… κινδυνεύουν να τη βουλιάξουν, αφού μόνο στη Millenium Bank, η οποία είναι και ο βασικός πιστωτής της οφείλει 136 εκατ. ευρώ, δηλαδή πάνω από το 1/3 των ίδιων κεφαλαίων της.
Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου αναμένεται να θέσει την ναυτιλιακή εταιρεία σε «ρότα» εξυγίανσης, καθώς θα ενισχύσει την κεφαλαιακή της επάρκεια και θα εξασφαλίσει ένα σημαντικό κεφάλαιο κίνησης που θα συμβάλλουν όχι μόνο στην βιωσιμότητά της με την αποπληρωμή των δανειακών της υποχρεώσεων, αλλά και θα ενισχύσει την θέση της έναντι των ανταγωνιστών της.
Δίνοντας «ανάσα» στα ταμεία της, αφού το πρόβλημα της ρευστότητας είναι το μεγαλύτερο «αγκάθι» της που παρεμπόδιζε και την επιτάχυνση της εφαρμογής του επενδυτικού της πλάνου, οι μέτοχοι θα θέσουν σε νέες βάσεις και το business plan τους. Η εταιρεία ερευνά την παγκόσμια αγορά προκειμένου να βρει τον πιο προσοδοφόρο τρόπο εκμετάλλευσης των ταχύπλοων πλοίων της, είτε εκμεταλλευόμενη η ίδια τα πλοία αυτά σε νέες γραμμές του εξωτερικού, είτε παραχωρώντας σε τρίτους την εκμετάλλευσή τους, όπως το πλοίο Αίολος Κεντέρης.
Ταυτόχρονα βρίσκεται σε συνεχείς διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες προκειμένου να βελτιώσει τη χρηματοοικονομική της θέση και το αντίστοιχο χρηματοοικονομικό κόστος της εταιρείας.
Ως στόχο για την ολοκλήρωση της αύξησης του κεφαλαίου έχει τεθεί το τέλος του χρόνου, ώστε να επαναπροσδιοριστεί άμεσα η νέα πορεία της ναυτιλιακής εταιρείας. Το συγκριτικό πλεονέκτημά της έναντι των άλλων είναι ότι η βασικότερη πηγή των εσόδων της προέρχεται από τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών, παρόλο που πολλές φορές έχει «σκοντάψει» στις καθυστερήσεις των τυπικών διαδικασιών για την είσπραξη αυτών.