Η ενδυνάμωση της γείτονος χώρας στη ναυτιλία ανταγωνίζεται τη θαλάσσια κυριαρχία των Ελλήνων – «Σύγκρουση» σε κρουαζιέρα και γιώτινγκ στο «κυνήγι» τζίρου δισ. ευρώ
Το 2016 ο εφοπλιστής Γιώργος Βερνίκος διατύπωσε μια προφητική δήλωση και είχε προειδοποιήσει ότι “έχει ανατραπεί πλήρως ο συσχετισμός πλοίων” στο Αιγαίο υπέρ της Τουρκίας. Αυτή η προφητεία επαληθεύτηκε, δεδομένου ότι σταδιακά όλα αυτά τα χρόνια οι Τούρκοι εφοπλιστές έχουν αυξήσει σημαντικά τον στόλο των ποντοπόρων πλοίων τους, ανέπτυξαν δίκτυα μαρινών, σκαφών αναψυχής, λιμένων και ναυπηγείων. Το κυριότερο όμως είναι ότι κυριαρχούν στις θαλάσσιες συνδέσεις ανάμεσα στις τουρκικές ακτές με τα ελληνικά νησιά.
Στις 16 Φεβρουαρίου του 2016, ο Γιώργος Βερνίκος, είχε επισημάνει: “Θέλω να υπενθυμίσω ότι στο Αιγαίο υπάρχει έντονος οικονομικός ανταγωνισμός με τη γείτονα χώρα Τουρκία. Παρόλο που παραδοσιακά οι Έλληνες είμαστε ναυτικός λαός, σε αντίθεση με τους Τούρκους που δεν είναι, τα τελευταία χρόνια έχει ανατραπεί πλήρως ο συσχετισμός πλοίων. Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία της ICOMIA για ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη, στις ελληνικές θάλασσες υπάρχουν 3.860 ελληνικά ιστιοπλοϊκά σκάφη, έναντι 9.945 σκαφών της Τουρκίας και 13.418 ταχύπλοα σκάφη, έναντι 31.335 της Τουρκίας. Εμείς διαθέτουμε 22 μαρίνες με 8.100 θέσεις ελλιμενισμού και στην Τουρκία υπάρχουν 67 μαρίνες με 30.000 διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού».
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι Τούρκοι εφοπλιστές έχουν ενδυναμώσει την παρουσία τους στις θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ των τουρκικών λιμένων και των ελληνικών νησιών. Διαθέτουν περισσότερες εταιρείες και έχουν δρομολογημένα πολλαπλάσια πλοία από τους Έλληνες.
Επίσης, έχουν διαμορφώσει ένα ελκυστικό δίκτυο με μαρίνες, ενώ αναπτύσσουν ένα τεράστιο στόλο με σκάφη αναψυχής στο Αιγαίο, κάθε καλοκαίρι.
Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι οι Τούρκοι εφοπλιστές έρχονται τρίτοι, κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο, στις αγορές πλοίων με 80 πλοία. Βέβαια, πρώτοι έρχονται σε αυτό τον τομέα οι Έλληνες εφοπλιστές που έχουν αγοράσει στο 12μηνο, 270 πλοία. Ωστόσο, διαθέτουν σύγχρονα Ναυπηγεία και Διαλυτήρια με οικολογική αναγνώριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όμως, οι Τούρκοι εφοπλιστές έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους και στους διεθνείς οργανισμούς. Στις 14 Μαίου του 2019, πρόεδρος της BIMCO εξελέγη η εφοπλίστρια της Τουρκίας Sadan Kaptanoglu και στη διάρκεια της 59ης Γενικής Συνέλευσης της MedCruise που πραγματοποιήθηκε στη Βαρκελώνη της Ισπανίας το 2021, αναδείχθηκε πρόεδρος η Figen Ayan, Chief Port Officer του Galataport Istanbul.
Σε ένα σχόλιο της, η Άννα Μπρεδήμα, σύμβουλος επί Ευρωπαϊκών Θεμάτων, παλαιότερα, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, αλλά και της Ένωσης Κυπρίων Πλοιοκτητών, είχε αναφέρει ότι η εκλογή της Σαντάν Καπτάνογλου σημαίνει «τη σταθερή ανοδική πορεία της τουρκικής εμπορικής ναυτιλίας στη διεθνή κατάταξη των πλοίων, καθώς και την ανάπτυξη του ναυτιλιακού πλέγματος δραστηριοτήτων της Τουρκίας με στόχο να την καταστήσει μια ναυτιλιακή δύναμη στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα» και πρόσθετε: «Το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα, η συνεχιζόμενη πρώτη θέση της Ελλάδας στη ναυτιλία διεθνώς, έχει απορροφήσει την προσοχή μας σε τέτοιο βαθμό που δεν έχουμε αντιληφθεί τις ναυτιλιακές εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στη γειτονιά μας, στην απέναντι όχθη του Αιγαίου Πελάγους: η Τουρκία έχει κάνει σημαντικά βήματα στις βλέψεις της για να εξελιχθεί σε ναυτιλιακή δύναμη».
Η στρατηγική αύξησης του ναυτεργατικού δυναμικού
Η Τουρκία έχει σχεδιάσει και υλοποιεί, από το 2019, ένα πρόγραμμα αύξησης του αριθμού των Τούρκων ναυτικών με στόχο στο τέλος του 2023 να εκπαιδεύσει με ναυτικές δεξιότητες 1 εκατομμύριο Τούρκους. Το πρόγραμμα αυτό παρέχει δωρεάν ναυτική εκπαίδευση και υπολογίζεται ότι ένας στους 309 Τούρκους πλέον διαθέτει κάποιο δίπλωμα ή πτυχίο ναυτικής ικανότητας.
Επισημαίνεται ότι οι Τούρκοι δεν είχαν έφεση προς την θάλασσα. Σταδιακά όμως κατόρθωσαν με διάφορους τρόπους να πείσουν τους Τούρκους να ασχοληθούν με τα επαγγέλματα που έχουν σχέση με τα πλοία. Για να γίνει κατανοητή η στρατηγική τους, αρκεί να αναφέρουμε ότι από το 2005 και μετά όποιο κρουαζιερόπλοιο προσέγγιζε την Κωνσταντινούπολη, την Σμύρνη και το Κουσάντασι, οι εκπρόσωποι των ναυτιλιακών εταιρειών όταν επισκέπτονταν τις Τουρκικές Λιμενικές Αρχές, τους ζητούσαν να ναυτολογήσουν, τουλάχιστον ένα Τούρκο ναυτικό σε οποιαδήποτε θέση πάνω στο πλοίο. Με αυτόν τον τρόπο κατόρθωσαν να ναυτολογήσουν τα επόμενα χρόνια σημαντικό αριθμό Τούρκων ναυτικών στα κρουαζιερόπλοια.
Στον αντίποδα, η Ελλάδα, που θεωρείται κατ’ εξοχήν ναυτική χώρα, διαθέτει περί τους 30.000 ναυτικούς και η διαρροή των σπουδαστών από τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού προσεγγίζει κάθε έτος το 50% και υπάρχουν περιορισμοί στην εισαγωγή σπουδαστών στις κρατικές Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού.
Τα Ναυπηγεία
Στην Τουρκία υπάρχουν 72 εμπορικά ναυπηγεία κατά μήκος των βόρειων και δυτικών ακτών της. Τα μεγάλα και καινούργια ναυπηγεία για κατασκευή και επισκευή πλοίων βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή της Κωνσταντινούπολης, στη θάλασσα του Μαρμαρά. Τα ναυπηγεία και οι κατασκευαστές σκαφών αναψυχής υποστηρίζονται από τη βιομηχανία εξοπλισμών καθώς και τις εγκαταστάσεις για διεξαγωγή ερευνών.
Τα τρία μεγαλύτερα ναυπηγεία, που συνολικά εκπροσωπούν το 87% της εμπορικής ικανότητας της Τουρκικής ναυπηγικής βιομηχανίας, είναι της Tuzla Bay του Izmit και της Yalova.
Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της ναυπηγικής βιομηχανίας έχει το Ναυτικό Επιμελητήριο, της Τουρκίας, το οποίο εκπροσωπεί 8.700 εταιρίες μέλη, καθώς και η εμπορική ένωση GISBIR, η οποία όχι μόνο προωθεί τα συμφέροντα της βιομηχανίας, αλλά επιδιώκει και τη βελτίωση της ποιότητας, των συνθηκών εργασίας, καθώς και της έρευνας στη ναυτιλία.
Στην Ελλάδα, είναι σε λειτουργία σήμερα μόνο το Νεώριο Σύρου, αλλά σύντομα υπάρχει η ελπίδα ότι θα ξεκινήσουν και οι εργασίες στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπό τον Γιώργο Προκοπίου και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας υπό την ΟΝΕΧ.
Τα Διαλυτήρια
Η Τουρκία είναι μία από τις πέντε βασικές χώρες διεθνώς που ασχολούνται με τη διάλυση πλοίων μετά την Ινδία, το Μπαγκλαντές, το Πακιστάν και την Κίνα. Τρία τουρκικά διαλυτήρια έχουν περιληφθεί στον ευρωπαϊκό κατάλογο εγκεκριμένων ναυπηγείων, διότι πληρούν τις προϋποθέσεις του Κανονισμού 1257/2013(5) της ΕΕ, ενώ τουλάχιστον άλλα πέντε είναι στη διαδικασία της έγκρισης. Ο ανωτέρω κανονισμός εφαρμόζει στην ΕΕ τη Διεθνή Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ περί Βιώσιμης Ανακύκλωσης Πλοίων του ΙΜΟ και μειώνει τις αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις που συνδέονται με τη διάλυση πλοίων. Από την 31η Δεκεμβρίου 2018 ο Κανονισμός προβλέπει αυστηρές προϋποθέσεις για τα πλοία ευρωπαϊκής σημαίας, που υποχρεούνται να πηγαίνουν προς διάλυση σε εγκεκριμένες μονάδες από την ΕΕ.
Η Ελλάδα δεν διαθέτει διαλυτήριο ούτε επίσημο χώρο για ανακύκλωση πλοίων.
Τα Αλιευτικά σκάφη
Ο ελληνικός αλιευτικός στόλος χαρακτηρίζεται από έναν ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό αλιευτικών σκαφών που αριθμεί 3.950 σκάφη με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής στις 31 Δεκεμβρίου του 2020, τα οποία όμως έχουν μικρή χωρητικότητα, 66.255,40 gross tonnes και ισχύ μηχανών, 391.402,44 KW, που αλιεύουν παράκτια αποθέματα κατά μήκος της εκτεταμένης ακτογραμμής της ηπειρωτικής χώρας, και των πολυάριθμων νησιών.
Ωστόσο, οι Τούρκοι τα τελευταία χρόνια ναυπήγησαν μεγάλα αλιευτικά σκάφη που υπερισχύουν των ελληνικών και είναι γνωστές οι κόντρες που γίνονται στο Αιγαίο σε καθημερινή βάση.
Τα Λιμάνια
Στην Τουρκία, υπάρχουν 218 παράκτιες εμπορικές εγκαταστάσεις κατά μήκος των τουρκικών ακτογραμμών. Από αυτές οι 178 πληρούν τις διεθνείς προδιαγραφές και έχουν πιστοποιηθεί με ISPS Code.
Η κυριότητα του συνόλου σχεδόν των λιμένων ανήκει στον Τουρκικό Οργανισμό Ναυτιλίας παρά την ιδιωτικοποίησή τους καθώς αυτή περιορίζεται στην παραχώρηση εκμετάλλευσης των δικαιωμάτων σε ιδιώτες για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Η κατανομή των λιμένων ανά περιφέρεια έχει ως εξής: Antalya – 7 λιμένες. Çanakkale – 24 λιμένες. İstanbul – 79 λιμένες. İzmir – 22 λιμένες. Mersin – 18 λιμένες. Samsun – 16 λιμένες. Trabzon – 9 λιμένες.
Τι αλλάζει εφέτος
Η θεσμοθέτηση της viza express στους Τούρκους τουρίστες, από την 31η Μαρτίου, δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες για τον τουρισμό, τουλάχιστον στα δέκα νησιά: Λήμνος, Λέσβος, Χίος, Ρόδος, Σύμη, Καστελλόριζο, Σάμος, Λέρος, Κάλυμνος, Κως, όπου θα μπορούν να αποβιβαστούν για μια εβδομάδα.
Η εκτίμηση που υπάρχει για τη φετινή σαιζόν είναι ότι οι Τούρκοι τουρίστες που θα επισκεφτούν τα δέκα νησιά θα ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο άτομα.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που υπάρχουν, κατά την περσινή σαιζόν, αφίχθησαν στα ελληνικά νησιά 541.000 Τούρκοι τουρίστες. Σε αυτούς τους αριθμούς δεν συνυπολογίζονται οι Τούρκοι υπήκοοι που πραγματοποίησαν τριήμερη ή τετραήμερη θαλάσσια περιήγηση με κρουαζιερόπλοια στα ελληνικά νησιά.
Με τα τοπικά πλοιάρια, οι Τούρκοι ήρθαν πέρσι, 120.000 στη Χίο, 103.000 στη Σάμο, 75.000 στη Λέσβο. Για το νησί της Λέσβου αναμένονται εφέτος περί τους 120.000 Τούρκους τουρίστες, ενώ θα υπάρξει διπλασιασμός και για τα νησιά της Ρόδου και της Κω.
Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 οι Μινωικές Γραμμές, επιχείρησαν να καθιερώσουν ακτοπλοϊκή γραμμή που θα συνέδεε τον Πειραιά και την Σμύρνη, όμως δεν είχε το ανάλογο ενδιαφέρον. Η γραμμή που είχε σχεδιαστεί ήταν Ανκόνα, Ηγουμενίτσα, Διώρυγα Κορίνθου, Πειραιάς, Πάρος, Σμύρνη (είχε προσέγγιση ορισμένες φορές και Κουσάντασι). Τα πλοία που αξιοποιήθηκαν στη γραμμή αυτή ήταν το “Αριάδνη” και το “Φαιστός”.
Ήταν μια πρωτοβουλία του αείμνηστου Παντελή Σφηνιά, που αν δεν υπήρχε το βίαιο τέλος του, ίσως από τότε να είχαμε τακτικές συνδέσεις του Πειραιά με την Σμύρνη.
Την προσπάθεια, σύνδεσης της Σμύρνης με τη Θεσσαλονίκη, τόλμησε και πάλι πριν δύο χρόνια, ο εφοπλιστής, Γιώργος Θεοδόσης, με το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο, Smyrna di Levante.
Το πλοίο ξεκίνησε τα ταξίδια του προς τη Σμύρνη, όμως δεν είχε την αναμενόμενη πληρότητα και διέκοψε τα δρομολόγια του, από τη Θεσσαλονίκη προς τη Σμύρνη. Η φιλόδοξη αυτή επενδυτική προσπάθεια που επιχείρησε να συνδέσει την Θεσσαλονίκη με την Σμύρνη, την πόλη που υπάρχει για τους Έλληνες, πλούσια ιστορική και συλλογική μνήμη, δεν καρποφόρησε. Όπως και δεν πέτυχε με το πλοίο αυτό η μεταφορά των φορτηγών αυτοκινήτων. Οι Τούρκοι αυτοκινητιστές συνέχισαν την επιλογή της Εγνατίας οδού προς την Ηγουμενίτσα.
Ωστόσο, τώρα, διαμορφώνονται νέες προοπτικές για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των τουρκικών ακτών με τα ελληνικά νησιά. Ήδη καταγράφονται σημαντικές πρωτοβουλίες.
Ο εφοπλιστής που διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων στην Ευρώπη, Μάριος Ηλιόπουλος που διευθύνει την Sea Jets, επιχειρεί τώρα τη σύνδεση του Πειραιά με την Σμύρνη, μέ ενδιάμεσους σταθμούς, την Μύκονο και την Σαντορίνη.
Όμως, τούτη τη φορά, το δρομολόγιο θα γίνει με κρουαζιερόπλοιο. Το όνομα της εταιρείας του Μάριου Ηλιόπουλου είναι Neonyx Cruises και θα αρχίσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες κρουαζιέρες από τον Πειραιά για Μύκονο, Σαντορίνη, Τσεσμέ της Τουρκίας, με το κρουαζιερόπλοιο, που ταξίδευε με το όνομα Costa Magica.
Το προσωρινό όνομα του πλοίου είναι Mykonos Magic, ενδέχεται όμως να αλλάξει το όνομα σε Goddess of night.
Το κρουαζιερόπλοιο ναυπηγήθηκε το 2004, διαθέτει 1.359 καμπίνες που μπορούν να φιλοξενούν 4.000 επιβάτες. Το πλοίο προβλέπει σε πλήρη ανάπτυξη να απασχολούνται 1.068 ναυτικοί και πληρώματα. ‘Έχει υποστεί σε εκτεταμένες επισκευές και τώρα είναι έτοιμο για τις κρουαζιέρες.
Το μήκος του πλοίου είναι 272 μέτρα, το πλάτος του είναι 35 μέτρα και αναπτύσσει ταχύτητα 20 ναυτικών μιλίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες στο κρουαζιερόπλοιο θα έχει πλούσιο μουσικοχορευτικό πρόγραμμα, υψηλή γαστρονομία, καζίνο, νεροτσουλήθρα, πισίνες, γκολφ, ομαδικά παιχνίδια, αθλητικά τουρνουά, δεξιότητες και εκδρομές.
Ο Μάριος Ηλιόπουλος αγόρασε και διαθέτει επίσης και τα κρουαζιερόπλοια: Veendam (τώρα Aegean Majesty), το P&O Oceana (τώρα Queen of Oceans) και το Majesty of the Seas (τώρα Majesty of Oceans).
Η προβλεπόμενη αύξηση της εισροής των Τούρκων τουριστών προς τα ελληνικά νησιά, έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον Ελλήνων και Τούρκων εφοπλιστών και τουριστικών γραφείων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία Sunrise, που ίδρυσε ο αείμνηστος Απόστολος Σπανολιός, έχει καταθέσει σχετική αίτηση δρομολόγησης επιβατηγού πλοίου “Άτοκος” στη γραμμή, Χίος – Τσεσμέ. Την εταιρεία σήμερα την διευθύνουν οι θυγατέρες του Απόστολου Σπανολιού. Το “Άτοκος” ανήκει στην οικογένεια του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου.
H ακτοπλοϊκή εταιρεία Sunrise Lines ιδρύθηκε το 2003 και έχει έδρα στη Χίο και διαθέτει το πλοίο San Nicolas που συνδέει το νησί της Χίου με το λιμάνι του Τσεσμέ με τακτικά δρομολόγια καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Αλλά και η Τουρκική εταιρεία Turyol αγόρασε πρόσφατα το ταχύπλοο καταμαράν Sinan Pasa και θα συνδέσει την Μυτιλήνη με το Αϊβαλί. Το καταμαράν αναπτύσσει ταχύτητα 33,5 κόμβων και μεταφέρει 449 επιβάτες.
Η Turyol είναι μια τουρκική ακτοπλοϊκή εταιρεία που ιδρύθηκε το 1995 και είναι μια από τις κορυφαίες ναυτιλιακές στην αγορά της Τουρκίας. Με έδρα την Κωνσταντινούπολη, η εταιρεία εξυπηρετεί τοπικά δρομολόγια στη δυτική Τουρκία, αλλά και δρομολόγια προς Ελλάδα, μεταφέροντας δεκάδες χιλιάδες επιβάτες τον χρόνο.
Η Turyol πραγματοποιεί τακτικά δρομολόγια από τη Λέσβο και τη Χίο προς το Αϊβαλί και το Τσεσμέ αντίστοιχα.
Οι κύριες συνδέσεις που εξυπηρετεί η Turyol είναι: Λέσβος – Αϊβαλί και Χίος – Τσεσμέ.
Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 70 πλοία, 60 από τα οποία προσφέρουν υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό. Τα κύρια πλοία της εταιρείας που ταξιδεύουν μεταξύ Λέσβου – Αϊβαλί και Χίου – Τσεσμέ είναι τα Lesvos, Kaptan Sevket Iyidere I, Chios και Fokaia.
Επίσης στις θαλάσσιες συνδέσεις ανάμεσα στα ελληνικά νησιά και τις Τουρκικές ακτές, εξυπηρετούν οι εξής ναυτιλιακές εταιρείες:
Η Sea Dreams είναι ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία που δραστηριοποιείται από το 1960 και έχει έδρα στη Ρόδο. Η εταιρεία στοχεύει στην άριστη και αξιόπιστη εξυπηρέτηση και έχει ως πρωταρχικό σκοπό την μεταφορά των επιβατών με συνέπεια, άνεση και ασφάλεια.
Η Sea Dreams εξυπηρετεί τη σύνδεση από το λιμάνι της Ρόδου προς το νησί της Σύμης και προς το τουριστικό θέρετρο Μαρμαρίς στην Τουρκία με καθημερινά ακτοπλοϊκά δρομολόγια. Η διάρκεια των διαδρομών είναι περίπου 1 ώρα.
Τα σύγχρονα πλοία της Sea Dreams που εξυπηρετούν καθημερινά τις διαδρομές Ρόδος – Σύμη και Ρόδος – Μαρμαρίς είναι 4: το King Saron, το Symi ΙΙ, το Aegean Cat και το Kartepe.
Η Makri Travel είναι ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία που ιδρύθηκε το 2018 και έχει έδρα στη Ρόδο. Παρέχει ταξιδιωτικά πακέτα και δρομολόγια πλοίων από τα Δωδεκάνησα προς την Τουρκία.
Η Makri Travel εξυπηρετεί καθημερινά τις εξής συνδέσεις: Ρόδος – Φετιγιέ, Σάμος – Κουσάντασι, Κως – Μπόντρουμ, Ρόδος – Μπόντρουμ, Σύμη – Μπόντρουμ, Χίος – Τσεσμέ, Πάτμος – Κουσάντασι και Πάτμος – Μπόντρουμ.
Ο στόλος της Makri Travel αποτελείται από πέντε πλοία: το Sea Star Samos, το Sea Star Lindos, το Sea Star Tilos, το Sea Star Rhodes, και το Sea Star Makri.
Η ακτοπλοϊκή εταιρεία Sky Marine Ferries ιδρύθηκε το 1997 για να εξυπηρετήσει τη σύνδεση μεταξύ των Δωδεκανήσων και της τουρκικής ακτής. Η έδρα της εταιρείας βρίσκεται στη Ρόδο και ο σκοπός της είναι να παρέχει στους επιβάτες γρήγορα και ασφαλή δρομολόγια μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
Η Sky Marine Ferries εξυπηρετεί απευθείας δρομολόγια πλοίων μεταξύ των Δωδεκανήσων και της τουρκικής ακτής. Όλες οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις πραγματοποιούνται καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους με τακτικά εβδομαδιαία δρομολόγια.
Οι κύριες συνδέσεις που τρέχει η Sky Marine Ferries είναι: Ρόδος – Φετιγιέ – Ρόδος, Κως – Μπόντρουμ – Κως, Λέρος – Τουργκούτ Ρεΐς – Λέρος, Κάλυμνος – Τουργκούτρεϊς – Κάλυμνος.
Ο στόλος της Sky Marine Ferries αποτελείται από 2 ταχύπλοα: Rodon και Ibiscus.
Η Exas Shipping είναι μία τουρκική ακτοπλοϊκή εταιρεία που δραστηριοποιείται από το 1962 και έχει έδρα στη Μαρμαρίς της Τουρκίας. Στόχος της εταιρείας είναι να παρέχει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες ακτοπλοϊκών μεταφορών επιβατών ανάμεσα στην τουρκική ακτή και τα νησιά των Δωδεκανήσων.
Η Exas Shipping εξυπηρετεί ακτοπλοϊκές συνδέσεις από και προς τη Μαρμαρίς, το Μπόντρουμ, το Τουργκουτ Ρέις, τη Ρόδο, και την Κω. Οι συνδέσεις που διαθέτει η Exas Shipping είναι: Κω – Τουργκουτ Ρέις, Μπόντρουμ – Κω, Μαρμαρίς – Ρόδος.
Ο στόλος της Exas Shipping αποτελείται από 6 ταχύπλοα: Akcakoca Cat, M/V Aegean Jet, M/V Kartere, και Marmaris Express.
Η Jalem Tur είναι μία τουρκική ακτοπλοϊκή εταιρεία με έδρα το Αϊβαλί, που δραστηριοποιείται από το 1923. Στόχος της εταιρείας είναι η παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας στις ακτοπλοϊκές μεταφορές επιβατών μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας.
Η ακτοπλοϊκή εταιρεία Jalem Tur εξυπηρετεί ακτοπλοϊκές συνδέσεις από και προς το Αϊβαλί της Τουρκίας: Μυτιλήνη (Λέσβος) – Αϊβαλί και Αϊβαλί – Μυτιλήνη (Λέσβος).
Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 4 πλοία: το Nazli Jale, το Esref Jale, το Jale 6, και το Kontess.
Η Meander Travel είναι μία τουρκική ακτοπλοϊκή εταιρεία με έδρα το Κουσάντασι, που δραστηριοποιείται από το 1977.
Η ακτοπλοϊκή εταιρεία Meander Travel εξυπηρετεί ακτοπλοϊκές συνδέσεις από και προς Κουσάντασι και Σάμο: Κουσάντασι – Πυθαγόρειο (Σάμος) και Κουσάντασι – Βαθύ (Σάμος)
Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από το επιβατηγό πλοίο Kusadasi Express.
Η Ugur Jale Uluslararasi είναι μια ακτοπλοϊκή εταιρεία με έδρα την Τουρκία. Η ακτοπλοϊκή εταιρεία Ugur Jale Uluslararasi εξυπηρετεί ακτοπλοϊκές συνδέσεις από και προς το Αϊβαλί της Τουρκίας: Μυτιλήνη (Λέσβος) – Αϊβαλί και Αϊβαλί – Μυτιλήνη (Λέσβος).
Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από το πλοίο, το Seda Jale.
Η Richardo SC είναι ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία που εξυπηρετεί δρομολόγια στο Βόρειο Αιγαίο μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Οι συνδέσεις που εξυπηρετεί η Richardo SC είναι: Σάμος – Κουσάντασι και Κουσάντασι- Σάμος.
Ο στόλος της Richardo SC απαρτίζεται από ένα καταμαράν, το Venus.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ