Η έλλειψη πόρων προκαλεί διένεξη περιφέρειας και Υπουργείου Υποδομών
Αβεβαιότητα επικρατεί τόσο στο έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας – Αιτωλοακαρνανίας όσο και την τύχη της πλωτής γέφυρας που αποτελεί την οδική σύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική χώρα.
Ο διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών για την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας, που θα πραγματοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης, λαμβάνει νέα αναβολή. Παράλληλα, σε εφαρμογή του «Καλλικράτη», το υπουργείο Υποδομών μετέφερε την αρμοδιότητα της συντήρησης της πλωτής γέφυρας στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, η οποία όμως ελλείψει πόρων δεν δέχεται αυτή τη μεταβίβαση, θεωρώντας πως αυτό το κόστος θα πρέπει να βαρύνει την κεντρική κυβέρνηση.
Σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Υποδομών που αναρτήθηκε στη «Δι@υγεια», μετατίθεται η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την α’ φάση του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την Υποθαλάσσια Ζεύξη Λευκάδας – Ν. Αιτωλοακαρνανίας.
Νωρίτερα, τον Μάιο του 2014, είχε δοθεί άλλη παράταση έως τις 30 Σεπτεμβρίου, ενώ είχαν προηγηθεί μεταθέσεις τον Νοέμβριο του 2013, τον Μάρτιο του 2013 και τον Οκτώβριο του 2012. Ο διαγωνισμός είχε ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2012 επί υπουργίας του Μάκη Βορίδη.
Το έργο, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ, προβλέπει την αποκλειστικά και μόνο υποθαλάσσια ζεύξη με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, μήκους 3 χλμ., που θα έχει αφετηρία επί της εθνικής οδού 42 (Αμφιλοχία – Λευκάδα), νοτιοανατολικά του κάστρου Αγ. Μαύρας, και τέρμα στον Περιφερειακό Δακτύλιο της πόλης της Λευκάδας.
Επίσης, στο έργο προβλέπεται η διαπλάτυνση του Διαύλου Λευκάδας, στο τμήμα από το τεχνικό έργο της υποθαλάσσιας σήραγγας μέχρι το κάστρο Αγ. Μαύρας, με βάση τα προβλεπόμενα έργα από τις μελέτες λιμενικών έργων διαπλάτυνσης του Διαύλου Λευκάδας, από τα οποία εκτιμάται ότι θα εξαιρεθούν τα κρηπιδώματα του λιμένα Λευκάδας, σύμφωνα με το τεύχος του διαγωνισμού.
Επίσης, υπάρχει option για ένταξη και οριστικοποίηση στο Έργο Παραχώρησης της κατασκευής Τουριστικού Λιμένα σκαφών μεγάλου μήκους στην περιοχή του Διαύλου, βορειοανατολικά του υφιστάμενoυ και της υπό λειτουργία μαρίνας, εφόσον αδειοδοτηθεί. Εάν ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης θα απαιτηθεί γραμμική ανάπτυξή της, προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις στη λιμνοθάλασσα Αυλαίμων, σημειώνεται.
Οι δαπάνες του έργου θα βαρύνουν καταρχήν την εταιρεία παραχώρησης που θα συστήσει ο ανάδοχος και θα καλυφθούν από ίδια και δανειακά κεφάλαια, αν και δεν αποκλείεται και η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου. Ο παραχωρησιούχος θα ανακτήσει την επένδυσή του μέσω της είσπραξης διοδίων.
Η περιφέρεια δεν έχει χρήματα
Στο μεταξύ, σύμφωνα με αναφορά που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Λευκάδας της ΝΔ κ. Γιάννης Σολδάτος, η περιφέρεια Ιονίων Νήσων δεν επιθυμεί να αναλάβει την αρμοδιότητα της συντήρησης της υφιστάμενης πλωτής γέφυρας που συνδέει το νησί με την Αιτωλοακαρνανία.
Σύμφωνα με έγγραφο της Περιφέρειας, η πλωτή γέφυρα «Αγία Μαύρα» είναι έργο διαπεριφερειακό και όχι αμιγώς τοπικό, καθώς αποτελεί τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου και το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ είχε ανέκαθεν την ευθύνη της συντήρησής της.
Επίσης, σημειώνεται ότι από την πλωτή γέφυρα διέρχονται οχήματα προερχόμενα από τη βόρεια Ελλάδα όπου μέσω του ανατολικού οδικού άξονα της Λευκάδας κατευθύνονται προς την Κεφαλλονιά μέσω φέρι μπότ.
Η πλωτή γέφυρα κατασκευάστηκε το 1986 στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και επανδρώνεται με προσωπικό της περιφερειακής ενότητας Λευκάδας, η οποία ως το 2013 κάλυπτε τα λειτουργικά έξοδα από πιστώσεις του ΤΕΟ και από το 2014 από πιστώσεις της Περιφέρειας.
Σύμφωνα με την Περιφέρεια, η γενική συντήρηση θα πρέπει να συνεχίσει να γίνεται από το υπουργείο Υποδομών επειδή ο δεξαμενισμός της γέφυρας πραγματοποιείται υποχρεωτικά σε ναυπηγείο της Αττικής, διότι δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχης δυναμικότητας στη δυτική Ελλάδα.
Επίσης, σημειώνεται, οι επιθεωρήσεις από τον Ελληνικό Νηογνώμονα και την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων γίνονται από την Αθήνα και τον Πειραιά, οι μελέτες συντήρησης και επισκευών εκπονούνται από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, καθώς η περιφέρεια δεν διαθέτει εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό, ενώ στους διαγωνισμούς της συντήρησης προσέρχονται εξειδικευμένες εργοληπτικές εταιρίες του Μητρώου Πλωτών Μέσων και Ναυπηγείων.
Η εν εξελίξει εργολαβία της συντήρησης 2010-2014, προϋπολογισμού 2,1 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται από τη Γενική Γραματεία Δημοσίων Έργων. Η περιφέρεια δηλώνει αδυναμία να καλύψει έργο με προϋπολογισμό άνω του ενός εκατ. ευρώ για εργασίας συντήρησης, καθώς οι πιστώσεις της περιφερειακής ενότητας Λευκάδας ανέρχονται στο μισό εκατ. ευρώ και καλύπτουν στοιχειώδεις ανάγκες συντήρησης του επαρχιακού οδικού δικτύου.
ΥΠΟΜΕΔΙ: Από το 2015 πληρώνει η περιφέρεια
Σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο «Καλλικράτης» μετέφερε στην Περιφέρεια τη συντήρηση της γέφυρας. Και μάλιστα, μετά το πέρας της εν εξελίξει εργολαβίας συντήρησης, η Διεύθυνση Συντήρησης Οδικών Έργων του υπουργείου, που είχε την επίβλεψή της, δεν θα έχει ούτε την αρμοδιότητα συντήρησης ούτε τη ρύθμιση της ασφαλούς λειτουργίας της.
Η σύμβαση της εργολαβίας υπεγράφη τον Μάρτιο του 2012 με χρονική διάρκεια 4,5 έτη και ημερομηνία λήξης στις 12 Σεπτεμβρίου 2016. Το έργο καθυστέρησε για δύο χρόνια καθώς ο διαγωνισμός είχε «κολλήσει» σε διοικητικές και δικαστικές προσφυγές.
Το υπουργείο Υποδομών, αναφερόμενο στη γέφυρα, σημειώνει ότι από την κατασκευή της ανήκει στα πλωτά ναυπηγήματα και αξιοπλοΐα της και η αρτιότητά της ελέγχεται από τον Ελληνικό Νηογνώμονα και από τον Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων του ΥΝΑ. Το τελευταίο πρωτόκολλο γενικής επιθεώρησης εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2014, σε συνέχεια της επιθεώρησης του Νηογνώμονα.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, η επόμενη προγραμματισμένη επιθεώρηση είναι τον Μάιο του 2015 και θα έχει συνολικό κόστος 0,9 εκατ. ευρώ. Αυτή «δεν περιλαμβάνεται ούτε προβλέπεται να συμπεριληφθεί στο συμβατικό αντικείμενο της εν εξελίξεις εργολαβίας» σημειώνεται. «Συνεπώς, θα πρέπει αυτή να προγραμματισθεί από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, η οποία στο εξής θα έχει και την αρμοδιότητα συντήρησης της γέφυρας» καταλήγει.