Μετά την διάλυση της σύμβασης για το τμήμα ΣΚΑ-Πειραιάς του προαστιακού, ένα project στο οποίο συμμετοχή είχε και η εταιρεία Siemens, βρίσκεται ενώπιον του κινδύνου να… “εκτροχιαστεί”. Η συμμετοχή της Siemens απειλεί το εν λόγω έργο.
Ο λόγος για τις επεκτάσεις του ΜΕΤΡΟ σε Νότια και Δυτικά Προάστια, συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 600 εκατ. ευρώ, που εξακολουθούν να βρίσκονται στον “αέρα” καθώς η γερμανική εταιρεία έχει αναλάβει από παλιά τον διαγωνισμό για τη σηματοδότηση και τα ηλεκτρομηχανολογικά των “γραμμών”, ύψους 40 εκατ. ευρώ περίπου, ωστόσο, λόγω της εμπλοκής της στο γνωστό σκάνδαλο ακόμα οι αρμόδιοι δεν αναλαμβάνουν να δώσουν λύση και το θέμα μένει “παγωμένο”.
Με συνέπεια να μην ορατή η παράδοση των επεκτάσεων και των σταθμών σε Ηλιούπολη, Άλιμο, Αργυρούπολη, Ελληνικό, Ανθούπολη, Περιστέρι και Χαϊδάρι ούτε μέσα στο 2011, αν και έχουν περάσει τουλάχιστον 1-2 χρόνια, και αυτά μετά από πρόσθετες παρατάσεις, από τότε που υποτίθεται ότι θα είχαν παραδοθεί στο επιβατικό κοινό προς χρήση.
Γιατί ακόμα και αν μέσα στους επόμενους 1-2 μήνες ξαφνικά οι αρμόδιες αρχές έδιναν μια διέξοδο για ένα πρόβλημα που υπάρχει εδώ και περίπου δύο χρόνια, πάλι υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν πάνω από 6 με 9 μήνες για να λειτουργήσουν οι γραμμές, ενώ και οι εργασίες σε κάποιους σταθμούς ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί αν και προβλέπεται μέχρι το φθινόπωρο να έχουν τελειώσει. Δηλαδή, οι σταθμοί τελικά μέσα στους επόμενους μήνες θα είναι έτοιμοι αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να λειτουργήσουν μέσα στο χρόνο, εφόσον εκκρεμεί η υπογραφή της σύμβασης με τη Siemens για τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό.
Ωστόσο, επειδή το όνομα Siemens… “καίει”, ουδείς για την ώρα αναλαμβάνει να δώσει λύση σε αυτή την εκκρεμότητα, το θέμα “σέρνεται” από την Βουλή μέχρι τις Ευρωπαϊκές Επιτροπές κι από κει πάλι πίσω σε… εγχώριες Επιτροπές, και πάει λέγοντας.
Με συνέπεια να μεγαλώνει η ανησυχία όχι μόνο για το αν θα δοθεί λύσει μέσα στους επόμενους μήνες, με συνέπεια επιτέλους χιλιάδες πολίτες να εξυπηρετηθούν από το ΜΕΤΡΟ, αλλά και για το αν θα χαθούν και κονδύλια κοινοτικά. Γιατί υπενθυμίζουμε ότι και η Ε.Ε. έχει συγχρηματοδοτήσει τα project με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι η Αττικό ΜΕΤΡΟ περιμένει και την παραλαβή νέων συρμών που κατασκευάζονται στην Κορέα, μια δουλειά συνολικού προϋπολογισμού άνω των 150 εκατ. ευρώ, που και αυτοί κινδυνεύουν να… “σκουριάσουν” σε κάποιο αμαξοστάσιο εφόσον δεν δοθεί λύση καθώς “ακολουθούν” τεχνολογία συμβατή με της Siemens.
Βέβαια, αλλαγή στα συστήματα σηματοδότησης κ.λπ. θα σημαίνει και πρόσθετο κόστος αλλά και νέα περίοδο καθυστέρησης μέχρι αυτά να εγκατασταθούν και να λειτουργήσουν…
Αντίθετα στη Θεσσαλονίκη…
Με ενθουσιασμούς υποδέχτηκαν το πρωί τον πρώτο μετροπόντικα στο σταθμό του Ευκλείδη, η διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ, εργαζόμενοι καθώς και ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Μαγκριώτης. Πρόκειται για την πρώτη είσοδο του ΤΒΜ σε κατασκευασμένο σταθμό του μετρό Θεσσαλονίκης.
«Η άφιξη του μετροπόντικα στον πρώτο κατασκευασμένο σταθμό δείχνει ότι το μετρό έχει πάρει τον σωστό δρόμο ξεπερνάει καθημερινά τα προβλήματα και θα ολοκληρωθεί μέσα στο χρόνο που έχουμε προαναγγείλει», δήλωσε ο κ. Μαγκριώτης και επεσήμανε για ακόμη μια φορά ότι η πρώτη γραμμή θα είναι έτοιμη μέχρι τις αρχές 2015.
Παράλληλα, ο κ. Μαγκριώτης κάλεσε τους φορείς της πόλης ιδιαίτερα τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, Άνθιμο, να βοηθήσουν στην ολοκλήρωση του μετρό. Αναφερόμενος στην εμπλοκή που έχει δημιουργηθεί με το σταθμό στο Παπάφειο ο κ. Μαγκριώτης τόνισε: «Είμαι βέβαιος ότι ο Μητροπολίτης και το δ.σ. του Ιδρύματος θα συνεργαστούν για να βρεθεί λύση. Είναι κρίμα μετά το μεγάλο λάθος και τις επακόλουθες καθυστερήσεις να μην δημιουργηθεί ο σταθμός».
Αναφερόμενος στις απολύσεις των εργαζομένων από την κοινοπραξία τόνισε ότι πάνω από 850 άτομα απασχολούνται σήμερα στα εργοτάξια του μετρό και εξέφρασε τη βεβαιότητα του ότι με την επέκταση στην Καλαμαριά και την ανάπτυξη των άλλων κατασκευαστικών μετώπων θα διπλασιαστούν οι θέσεις εργασίας. Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Χρ. Τσίτουρας, δήλωσε ότι παραμένουν θετικοί στο ενδεχόμενο τροποποίησης της πρώτης γραμμής, ενώ αναμένει το πράσινο φως από την πολιτεία και την ΕΕ για να προχωρήσει η κατασκευή.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών εξετάζει τροποποιήσεις στους σταθμούς μετρό στη Νέα Ελβετία και στον Άγιο Ελευθέριο (Βούλγαρη), καθώς και ενσωμάτωση της επέκτασης της Καλαμαριάς στη βασική γραμμή του έργου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου με την αλλαγή του σχεδιασμού και την κατασκευή ενός μόνο αμαξοστασίου είναι δυνατόν να εξοικονομηθούν περίπου 250 εκατ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, βάσει του νέου σχεδίου, ο σταθμός του Αγίου Ελευθερίου καταργείται και οι κάτοικοι της περιοχής θα εξυπηρετούνται από τον κοντινό σταθμό της Νομαρχίας(επέκταση Καλαμαριάς). Επίσης, η καταρχάς ακύρωση του σταθμού της Νέας Ελβετίας (Αλλατίνη) δεν θεωρείται πρόβλημα, καθώς, όπως τονίζεται, πρόκειται για αραιοκατοικημένη περιοχή. Να σημειωθεί, βέβαια, ότι ο παραπάνω σταθμός θα ενσωματωθεί στην επέκταση προς Τούμπα – Χαριλάου, που θα ολοκληρωθεί, μετά την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής.
Παράλληλα, ο κ. Τσίτουρας γνωστοποίησε ότι από τον Μάρτιο θα ξεκινήσουν οι εργασίες για την κατασκευή του σταθμού στην περιοχή της Ανάληψης.