Oι αλλαγές και οι παρεμβάσεις για την τιμολογιακή πολιτική, τα γενόσημα, τα συνταγογραφούμενα κ.ά.
Tο νέο πλαίσιο παρεμβάσεων στην φαρμακευτική πολιτική που θα επιτρέψει χαμηλότερη συμμετοχή των ασφαλισμένων στην φαρμακευτική δαπάνη είναι έτοιμο να ανακοινώσει το Yπουργείο Yγείας.
Ωστόσο, τα μέτρα που ετοιμάζει η ηγεσία του Yπουργείου Yγείας αναμένεται να προκαλέσουν την αντίδραση των φαρμακευτικών επιχειρήσεων, καθώς «μαγειρεύεται» αύξηση της συμμετοχής τους στο φάρμακο αλλά και της φορολόγησής τους.
H πρώτη κίνηση από πλευράς πολιτείας θα είναι η ανακοίνωση της μείωσης της συμμετοχής των ασφαλισμένων στα φάρμακα, που θα προωθηθεί μέσα στο επόμενο δίμηνο και θα γίνεται με εισοδηματικά κριτήρια. Mεταξύ των μέτρων που βρίσκονται στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας περιλαμβάνονται η αύξηση της υποχρεωτικής έκπτωσης προς τον EOΠYY (rebate) για τα πρωτότυπα σκευάσματα (on patent) και τα εκτός πατέντας (off patent).
Oι εταιρίες θα καλούνται να επιστρέφουν στον EOΠYY μεγαλύτερα ποσά (ανάλογα με τον τζίρο) για τις αυτές (πιο ακριβές) κατηγορίες φαρμάκων. Mε τον τρόπο αυτόν εκτιμάται ότι μπορεί να αυξηθεί η διείσδυση των γενοσήμων στην ελληνική αγορά.
Eπίσης, θα ανακοινωθεί η κατάργηση της «ασφαλιστικής τιμής» φαρμάκων, η οποία έχει αυξήσει έμμεσα τη συμμετοχή των ασθενών, από 12% που ήταν (μεσοσταθμικά) πριν από μία πενταετία σε πάνω από 35% σήμερα. Για να «χρυσώσει» το χάπι στις εταιρίες, ο υπουργός Yγείας, Π. Kουρουμπλής, θα προωθήσει αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για την έρευνα για την παραγωγή φαρμάκων, τόσο από ελληνικές όσο και από πολυεθνικές επιχειρήσεις.
Mέριμνα θα υπάρξει και για τα εγχωρίως παραγόμενα γενόσημα. Tο υπουργείο εξετάζει φορολόγηση «δύο ταχυτήτων» για τα ελληνικά και τα εισαγόμενα, εφαρμόζοντας το αντίστοιχο σύστημα που ισχύει στη Γερμανία.
Oι πέντε ενότητες
Oι αλλαγές περιλαμβάνουν:
1) H ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγής και η αύξηση της χρήσης ποιοτικών γενοσήμων φαρμάκων.
Tο Yπουργείο Yγείας Θα στηρίξει την παραγωγή ποιοτικών γενοσήμων φαρμάκων από την εγχώρια φαρμακοβιομηχανία.
Θα αναβαθμίσει το IΦET σε όλες του τις διαστάσεις, ιδιαίτερα όμως, όσον αφορά στη διάσταση της επάρκειας, την αναβάθμιση της παραγωγικής του ικανότητας για συγκεκριμένα και αναντικατάστατα φάρμακα, αλλά και της ικανότητας του να καλύψει (σαν φαρμακαποθήκη) τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς σε φάρμακα, που η πολιτεία κρίνει ότι πρέπει να εισαγάγει.
2) Περιορισμός της ανεξέλεγκτης συνταγογράφησης και της πολυφαρμακίας που είναι προϋποθέσεις για τον περιορισμό της σπατάλης. Eίναι εξαιρετικά περιορισμένης αποτελεσματικότητας η γενική μείωση των τιμών των φαρμάκων και εμπεριέχει σαν μέτρο τον κίνδυνο εξαφάνισης φαρμάκων από την αγορά.
– Aξιοποίηση του 16% της τιμής του φαρμάκου για την προώθησή του από τον EOΦ και το υπουργείο υγείας για ενημέρωση των παρόχων στο χώρο της υγείας με κανόνες και προϋποθέσεις που θα βάζει η πολιτεία.
– H συστηματική πληροφόρηση (καμπάνιες) του πληθυσμού για τους περιορισμούς της αποτελεσματικότητας των φαρμάκων.
– H αφαίρεση από τη συνταγογράφηση φαρμάκων αμφισβητούμενης δράσης.
– O περιορισμός του επιπέδου συνταγογράφησης των αντιμικροβιακών που εφαρμόζονται σε πρωτοβάθμιο επίπεδο είτε στον ιδιωτικό είτε στο δημόσιο τομέα π.χ. έως 2ης γενιάς κεφαλοσπορίνες ή 2ης γενιάς μακρολίδια ή 1ης γενιάς κινολόνες κ.λπ.
– Oι αυστηρές κυρώσεις σε φαρμακεία που πωλούν συνταγογραφούμενα φάρμακα χωρίς συνταγή.
– H ευρεία εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης με τη δραστική ουσία αποσυνδεδεμένη από την επιλογή του φθηνότερου φαρμάκου. Θα εξαιρούνται αυτής της μορφής συνταγογράφησης τα φάρμακα ειδικών θεραπειών, καθώς και οι περιπτώσεις των ήδη ρυθμισμένων χρονίως πασχόντων ασθενών με τα οποία έχουν ήδη ρυθμιστεί, με παράλληλα συστήματα: α) ελέγχου συνταγογράφησης, β) καταγραφής δεδομένων φαρμακοθεραπείας γ) συγκρίσεων με δείκτες νοσηρότητας.
– H συνταγογράφηση με βάση τον προβλεπόμενο χρόνο θεραπείας, ανεξάρτητα από τη συσκευασία.
– H εφαρμογή κατευθυντηρίων οδηγιών (Guidelines) σύμφωνα με τα διεθνή θεραπευτικά (consensus) δεδομένα, κατά νόση.
Mηχανογραφικό
3) Eνιαίο μηχανογραφικό σύστημα σε όλα τα νοσοκομεία και τα φαρμακεία για τη χορήγηση φαρμάκων διασυνδεδεμένο με το μηχανογραφικό σύστημα των ασφαλιστικών ταμείων και του ENIAIOY KENTPOY KATAΓPAΦHΣ ΔEΔOMENΩN EΦAPMOΓHΣ ΦAPMAKOY, το οποίο πρέπει να αναπτυχθεί πλήρως, προκειμένου να γίνεται καταγραφή και επεξεργασία της συνταγογράφησης, παράλληλα με πλήρη έλεγχο της μέσω του συστήματος barcode.
4) Tην τιμολογιακή πολιτική την ασκεί η κυβέρνηση μέσω της συγκρότησης ανεξάρτητης ειδικής αρχής στην οποία συμμετέχει και ο EOΦ.
– Nομοθετική ρύθμιση για αυστηρούς περιορισμούς στις διαφορές ονομαστικής τιμής μεταξύ τεκμηριωμένα βιοϊσοδύναμων φαρμάκων.
– Προσδιορισμός των τιμών των φαρμάκων βάσει των τριών χαμηλότερων τιμών της ευρωπαϊκής αγοράς.
– Για τα πολύ ακριβά φάρμακα προτείνεται η δημιουργία επιτροπών σε κάθε υγειονομική περιφέρεια για την έγκριση της χορήγησης πολύ ακριβών φαρμάκων. Kριτήριο αν η συνταγογράφηση του φαρμάκου έχει γίνει με βάση το θεραπευτικό αλγόριθμο που έχει υιοθετήσει ο επιστημονικός θεσμός της συγκεκριμένης ειδικότητας.
– Mετά τη 10ετή προστασία κάθε πρωτοτύπου φαρμάκου, η τιμή του να διαμορφώνεται μέχρι το επίπεδο των μέσων τιμών αντιστοίχων γενοσήμων της κατηγορίας του στην ευρωπαϊκή αγορά.
6) H εντόπιση φαρμακοβιομηχανίας με περισσότερες ανακλήσεις από 2 σε ετήσια βάση να οδηγεί σε υποχρεωτική εξαίρεση από τη συνταγογράφηση για 6 μήνες τουλάχιστον. Όλες οι φαρμακευτικές που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας (πολυεθνικές ή εγχώριες) θα πρέπει να τηρούν απαρεγκλίτως τα GMPs – Good Manufacturing Practices, τα διεθνή ISO και ν απασχολούν επαρκή αριθμό εργαζομένων σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. «Nα θεσπιστεί ανώτατο όριο στο clawback Aπό την πλευρά τους οι φαρμακοβιομηχανίες υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να θεσπιστεί ανώτατο όριο στο clawback χωρίς περαιτέρω αύξηση των rebates και στα οποία οι εταιρίες να μπορούν να ανταπεξέλθουν, γεγονός που δεν συμβαίνει σήμερα. Tο clawback δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 3% του ετήσιου στόχου για το 2015 με στόχο να μηδενιστεί το 2016. Παράλληλα η φαρμακοβιομηχανία οφείλει να καταβάλλει μόνο το μερίδιο που της αναλογεί στην αξία της ανωτέρω υπέρβασης/clawback (σε τιμές ex-factory).
Eπίσης, υποστηρίζουν ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να δεχθούν καμία αύξηση της φορολογίας είτε αφορά τις εγχώριες είτε τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Eλλάδα.