Την προθυμία τους για ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond που βυθίστηκε έξω από τη Σαντορίνη το 2007 εξέφρασαν σε συνάντησή τους οι αναπληρωτές υπουργοί Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας και Περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης.
Το 2014, πάντως, το εφετείο Πειραιά είχε κρίνει με αμετάκλητη απόφαση «τεχνικώς ανέφικτη» την ανέλκυση του ναυαγίου.
Παρόλα αυτά, τα συναρμόδια υπουργεία αποφάσισαν να ζητήσουν από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, που έχει την κατά νόμο αρμοδιότητα, την εκ νέου διεθνή προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανέλκυση του ναυαγίου.
Εμπειρογνώμονες που έχουν μελετήσει το θέμα έχουν προβληματιστεί για τη θέση την οποία βρίσκεται το κρουαζιερόπλοιο, καθώς η πλώρη βρίσκεται στα 90 μέτρα βάθος ενώ η πρύμνη στα 140.
Τη θέση ότι η ανέλκυση είναι ανέφικτη είχε υποστηρίξει πέρυσι ο Ντέιβιντ Άσλει Πόκετ, ειδικός σύμβουλος της εταιρείας LOC που ειδικεύεται στη διάσωση πλοίων και απομάκρυνση ναυαγίων, ο οποίος συμμετείχε στην ομάδα αξιολόγησης των μεθόδων ανέλκυσης του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia στην Ιταλία.
Σε κατάθεσή του πέρυσι στο εφετείο Πειραιά, ανέφερε ότι το 2007 η εταιρεία του τού ανέθεσε να εξετάσει αν είναι εφικτή η όχι η ανέλκυση του ναυαγίου, μέσω του αλληλασφαλιστικού οργανισμού στο οποίο ανήκει το κρουαζιερόπλοιο.
«Το συμπέρασμά μου» είπε ο Άσλεϊ Πόκετ στους δικαστές, είναι ότι «το συγκεκριμένο ναυάγιο είναι πολύ σταθερό στη θέση που βρίσκεται και η ανέλκυσή του είναι ανέφικτη».
«Στην περίπτωση του Sea Diamond θα υπάρχουν κίνδυνοι για την ανθρώπινη ασφάλεια αν επιχειρηθεί η ανέλκυση. Η εργασία των δυτών επίσης σε τέτοιο βάθος είναι πολύ επικίνδυνη και εξαιρετικά δύσκολη πρόσθεσε.
Σε ανάλογα συμπεράσματα έχει καταλήξει και ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ITOPF, ο οποίος σε έκθεσή του ανέφερε ότι οποιοδήποτε εγχείρημα για ανέλκυση του πλοίου θα ήταν δύσκολο και παρακινδυνευμένο.
Ανάλογη εκτίμηση είχε κάνει στην κατάθεσή του στο εφετείο Πειραιά και ο εισηγητής του Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων και ο αρχιπλοίαρχος της εταιρείας Τσαβλίρη γνωστής εταιρείας που ειδικεύεται σε ανελκύσεις ναυαγίων.
Σημειώνεται ότι ο δήμος είχε προχωρήσει παλαιότερα σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση μελέτης για το κόστος ανέλκυσης του ναυαγίου.
Ο νόμος 2881 ορίζει ότι η ανέλκυση ενός ναυαγίου κρίνεται αναγκαία μόνο όταν εγκυμονεί κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα ή το περιβάλλον.
Επίσης, η διεθνής συνθήκη του Ναϊρόμπι για τις ανελκύσεις ναυαγίων, η οποία δεν έχει κυρωθεί από την Ελλάδα, αναφέρει ότι δεν υπάρχει υποχρέωση ανέλκυσης από την πλοιοκτήτρια εταιρεία όταν δεν ευθύνεται η ίδια για τη βύθισή του. Πάντως η συνθήκη του Ναϊρόμπι ακόμα και να κυρωθεί από την Ελλάδα δεν μπορεί να έχει αναδρομική ισχύ για το θέμα του Sea Diamond.
Τις μετρήσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης έχει αναλάβει, το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ το οποίο δύο φορές το χρόνο υποβάλλει σχετικές εκθέσεις. Η κάλυψη των δαπανών για τις δειγματοληψίες βαρύνει σύμφωνα με το νόμο τον υπαίτιο της ρύπανσης.
Έως τώρα το ΕΛΚΕΘΕ αναφέρει ότι η επιβάρυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος είναι αμελητέα, καθώς όλες οι τιμές είναι χαμηλές και παρόμοιες με αυτές που ανιχνεύονται στην ανοιχτή θάλασσα.