Ελεύθεροι, να επιλέγουν όποιο συνεργείο επιθυμούν, χωρίς να κινδυνεύουν να χάσουν την εγγύηση που παρέχουν οι αντιπροσωπείες θα είναι σύντομα οι κάτοχοι καινούργιων αυτοκινήτων καθώς η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (ΓΓΚ) πρόκειται να εκδώσει σχετική απόφαση. Η απόφαση θα χαρακτηρίζεται ως καταχρηστική η «ρήτρα αποκλειστικότητας» που επιβάλλουν οι αντιπροσωπείες.
Μάλιστα, εντός των ημερών αναμένεται και η κοινοποίηση επιβολής προστίμου σε αντιπροσωπεία αυτοκινήτων. Σύμφωνα με την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, ο όρος που θέτουν οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων ότι η εγγύηση παρέχεται εφόσον οι χρήστες απευθύνονται στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία συντήρησης και επισκευής για την πρώτη υποχρεωτική συντήρηση και τις τακτικές συντηρήσεις, είναι καταχρηστικός, καθώς έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική διατάραξη της ισορροπίας των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των συμβαλλομένων, σε βάρος του καταναλωτή.
Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος όρος εμπίπτει στην περίπτωση καταχρηστικότητας που απαγορεύει άνευ ετέρου (per se) τη ρήτρα αποκλειστικότητας, με την έννοια ότι ο καταναλωτής δεν μπορεί να περιορίζεται να απευθύνεται μόνο στον προμηθευτή ή σε όποιον προμηθευτή του υποδεικνύεται για συντήρηση και επισκευή του προϊόντος ή την προμήθεια ανταλλακτικών για τη χρήση του, μη δικαιούμενος να αναζητήσει την ευνοϊκότερη εναλλακτική λύση. Η ρήτρα αυτή, όπως σχολιάζει η γενική Γραμματεία Καταναλωτή, είναι άκυρη καθώς είναι καταχρηστική εφόσον δεν δικαιολογείται από σημαντικό λόγο.
Σημειώνεται, ότι ο όρος με τον οποίο ο πωλητής αυτοκινήτων αρνείται την εγγύηση στους αγοραστές για την επισκευή ή αντικατάσταση προβληματικού εξαρτήματος του αυτοκινήτου αν οι τελευταίοι είχαν προσφύγει στις υπηρεσίες μη εξουσιοδοτημένου συνεργείου, έχει κριθεί από την ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού ότι παραβιάζει τις διατάξεις του ελεύθερου ανταγωνισμού μεταξύ των εξουσιοδοτημένων και ανεξάρτητων επισκευαστών.
Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, είναι άκυρη – ως μη επιτρεπόμενη εξαίρεση από τον κανόνα του ανταγωνισμού που καθιερώνεται με τον Κανονισμό 1400/2002 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής – κάθε ρήτρα που περιλαμβάνεται στη σύμβαση μεταξύ των προμηθευτών καινούργιων αυτοκινήτων και των επίσημων εμπόρων ή εξουσιοδοτημένων συνεργείων «βάσει της οποίας οι τελευταίοι θα αρνούνται την εγγύηση στους αγοραστές, οι οποίοι προσέρχονται σ΄αυτούς για την επισκευή ή αντικατάσταση ενός συγκεκριμένου ελαττωματικού μέρους του αυτοκινήτου τους για το λόγο ότι οι αγοραστές είχαν προηγουμένως προσφύγει στις υπηρεσίες ανεξάρτητου επισκευαστή για την αντικατάσταση ή επισκευή άλλου ελαττωματικού μέρους του αυτοκινήτου.