Κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων και ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ, αξιολόγηση των ΤΕΙ και ένταξη όσων πληρούν τα κριτήρια στα Πανεπιστήμια, δρομολογεί το Υπουργείο Παιδείας.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου αναμένεται να προχωρήσει και στην αναδιάρθρωση του χάρτη των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ της χώρας.
«Θα προχωρήσουμε σε αναμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης» λέει στο Πρώτο Θέμα, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή καθηγητής Κώστας Γαβρόγλου. Ο κ. Γαβρόγλου, ο οποίος συνεχίζει τον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία, επισημαίνει οτι στο τέλος του διαλόγου, μέχρι την άνοιξη, θα έχουν διαμορφωθεί τα κριτήρια προκειμένου κάποια από τα ΤΕΙ να μετεξελιχθούν σε Πανεπιστήμια. Σε ο,τι αφορά στα υπόλοιπα μπορούν να παραμείνουν ΤΕΙ, όπως λέει ο κ. Γαβρόγλου, ενώ σε ενδεχόμενες αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία για την περίπτωση κλεισίματος τμημάτων που δεν πληρούν τα κριτήρια, ο κ. Γαβρόγλου τόνισε οτι αν η τοπική κοινωνία και η Περιφέρεια τα θεωρεί τόσο σημαντικά «να τα επιχορηγήσουν οι Περιφερειάρχες», όπως είπε χαρακτηριστικά ο καθηγητής. Δεν μπορεί να υπάρχουν τμήματα που δεν πληρούν τα κριτήρια που θα αποφασισθούν και η τοπική κοινωνία να τα θεωρεί σημαντικά, υποστήριξε.
Μιλώντας για την αναμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης, ο κύριος Γαβρόγλου έκανε λόγο για Ενιαίο Χώρο που συνοψίζεται στο τρίγωνο Πανεπιστήμια, ΤΕΙ και Ερευνητικά Κέντρα που αυτός πρέπει να αναμορφωθεί. Για την ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε σε αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο λύκειο προκειμένου σε έξι χρόνια, σε μία εκπαιδευτική βαθμίδα να ισχύσει η ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια. Βασικό βήμα είναι να αλλάξει δομή το λύκειο ενώ η επιλογή δεν φαίνεται οτι θα γίνεται από τα Πανεπιστήμια, προκειμένου να μην εισάγεται μόνο η ελίτ των μαθητών, δηλαδή «οι άριστοι των αρίστων», όπως λένε στο Υπουργείο Παιδείας.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Συνόδου των Πρυτάνεων, πρύτανης στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλίας Γιώργος Πετράκος, ως εκπρόσωπος στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής τόνισε: «Σε μια χώρα όπου η λειτουργικότητα των όποιων διεργασιών δεν είναι κάτι που οι πολίτες το παίρνουν ως δεδομένο, οι εισαγωγικές εξετάσεις αποτελούν μία εξαίρεση. Μόνο που μια τέτοια λειτουργικότητα προβάλλεται ως αξιοπιστία του συστήματος. Δεν έχουμε καλές λύσεις για τον τριαντάρη ή τον σαραντάρη ο οποίος θέλει να σπουδάσει, κάτι το οποίο γίνεται σε όλο τον υπόλοιπο ανεπτυγμένο κόσμο. Εμείς έχουμε να του υποδείξουμε μόνο μια οδό, να πάει να δώσει πανελλήνιες εξετάσεις. Κάποιος ο οποίος είναι οικογενειάρχης, έχει υποχρεώσεις, πρέπει με κάποιο τρόπο να βρούμε την μέθοδο να ξεφύγουμε απ’ αυτό. Να έχουμε δηλαδή τη δυνατότητα μιας πιο ανοικτής πρόσβασης στα προγράμματα σπουδών μας σε ανθρώπους όλων των ηλικιών που διαπιστώνουν ότι ή αυτό που σπούδασαν δεν τους ικανοποιεί πλέον ή ότι θέλουν να σπουδάσουν κάτι άλλο, κάτι το οποίο είναι πολύ διαδεδομένο στο εξωτερικό».
Στο ίδιο μήκος κύματος και η ΟΛΜΕ, που παρουσίασε και μεταβατικό σχέδιο, μέχρι να επιτευχθεί η ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που δεν διαφέρει σε πολλά σημεία από το νέο σύστημα Πανελληνίων που εγκαινιάζεται φέτος, με την προϋπόθεση όμως η συμμετοχή στο σύστημα εισαγωγής να γίνεται μετά την απόλυση από το Λύκειο.
Απολύτως υπέρ της εξίσωσης των Τ.Ε.Ι. με τα Πανεπιστήμια, τάσσεται και ο βουλευτής της ΝΔ πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Θ. Φορτσάκης μιλώντας στο «Θέμα». Και εξηγεί: «Η τεχνική παιδεία έχει ανάγκη αναβάθμισης, πρέπει τα Τ.Ε.Ι. να γίνουν Τεχνικά Πανεπιστήμια, αλλά πρέπει αυτό να συνοδευτεί με συγκεκριμένα μέτρα, ώστε να διασφαλιστεί το επίπεδο, το οποίο είναι επιθυμητό για την αναβάθμιση αυτή».
Την μετατροπή των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών προκειμένου να εξισωθούν με τα Πανεπιστήμια και την κατάργηση της βάσης για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προτείνει μιλώντας στο Πρώτο Θέμα, ο πρόεδρος του ΤΕΙ Αθηνών καθηγητής Μιχάλης Μπρατάκος. Ως ο προεδρεύων της Συνόδου των προέδρων των ΤΕΙ, είπε οτι ήδη η Σύνοδος βρίσκεται σε επαφές με το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να προχωρήσει η μετατροπή των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια.