Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με σειρά αποφάσεων της δικαίωσε και πάλι τους ενστόλους κρίνοντας ότι με τις υπ΄ αριθμ. 1125-1128/2016 αποφάσεις της ότι είναι αντισυνταγματική η μερική αποκατάσταση του μισθολογικού των στρατιωτικών που έγινε το 2014 με υπουργική απόφαση και διαμορφώθηκαν οι αποδοχές, τα επιδόματα και οι συντάξεις τους σε χαμηλότερα κατά 50% επίπεδα από τα προβλεπόμενα (νέο μισθολόγιο), ενώ κρίθηκε ακόμη ότι οι αποδοχές τους πρέπει να επανέλθουν στο προ της 1ης Αυγούστου 2012 καθεστώς όπου περικόπηκαν τότε σε εφαρμογή των νόμων για τα μνημόνια.
Όπως είναι γνωστό η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2014 είχε και πάλι δικαίωσε τους ενστόλους κρίνοντας ότι η αναδρομική από 1η Αυγούστου 2012 μείωση των αποδοχών τους είναι αντισυνταγματική και ότι πρέπει να επανέλθουν οι αποδοχές τους στο προηγούμενο προ των μειώσεων καθεστώς, όπως είχε κρίνει (αποφάσεις 2192-2196/2014 ότι το κράτος πρέπει να απέχει από οποιαδήποτε πράξη που θα επιφέρει νέες μειώσεις στο ύψος των αποδοχών του Ιουλίου 2012.
Στην συνέχεια ψηφίστηκε ο νόμος 4307/2014 με τον οποίο προσδιορίστηκαν νέοι συντελεστές των βασικών μισθών των στρατιωτικών και καθορίστηκαν εκ νέου τα επιδόματά τους, με αποτέλεσμα να επέρχονται μειώσεις στις αποδοχές και στις συντάξεις τουλάχιστον κατά 50% σε σχέση με τους μισθούς και τις συντάξεις του 2012.
Ακολούθησε η έκδοση της υπ΄ αριθμ. οικ2/88371/ΔΕΠ/17-11-2014 απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας, Δημοσίας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και Ναυτιλίας και Αιγαίο με την οποία αναπροσαρμοσθήκαν οι αποδοχές και οι συντάξεις των ενστόλων στα μειωμένα επίπεδα (κατά 50%) που προβλέπει ο νόμος 4307/2014.
Όμως, προσέφυγαν και πάλι οι Ενώσεις των ενστόλων στο ΣτΕ κατά του νέου νομοθετικού καθεστώτος, υποστηρίζοντας ότι το νέο μισθολογικό καθεστώς με το οποίο καθορίστηκαν νέοι συντελεστές προσδιορισμού των βασικών μισθών τους είναι αντισυνταγματικό και αντίθετο στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).
Σήμερα, η Ολομέλεια με εισηγήτρια την σύμβουλο Επικρατείας Παναγιώτα Καρλή, έκρινε ότι τόσο ο νόμος 4307/2014 (άρθρο 86) όσο και η επίμαχή από 17.11.2014 υπουργική απόφαση που επανέφερε κατά 50% τις αποδοχές τους στο πρό του Αυγούστου 2012 καθεστώς είναι αντισυνταγματική, καθώς προσκρούει στα άρθρα 95, 45, 29 και 23 του Συντάγματος. Κρίθηκαν αντισυνταγματικές καθώς η Πολιτεία προσαρμόστηκε πλημμελώς στις προηγούμενες αποφάσεις του 2014 της Ολομέλειας του ΣτΕ (2192-2196/2014) και δεν εφάρμοσε στη συνταγματικά προστατευόμενη αρχή της ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχείρισης των στρατιωτικών. Επιπρόσθετα κρίθηκε ότι οι αποδοχές των ενστόλων πρέπει να φτάσουν στα προ της 1ης Αυγούστου 2012 μισθολογικά επίπεδα.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ επισημαίνει ακόμη ότι όπως επιβεβαιώνεται από την αιτιολογική έκθεση ο νόμος 4307/2014 «δεν αποτελεί μια αφηρημένη, αδέσμευτη ρύθμιση μισθολογίου, αλλά την αντίδραση του νομοθέτη στις αποφάσεις του ΣτΕ (σ.σ.: προηγουμένων ετών.
Αναγκαίο να διευκρινιστεί είναι ότι οι σημερινές αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ καταλαμβάνουν μόνο όσους ενστόλους προσέφυγαν σε αυτό. Μάλιστα, το ΣτΕ απέρριψε τις παρεμβάσεις 2.915 ενστόλων που άσκησαν παρέμβαση υπέρ των Ενώσεων τους.
Τέλος, στο ΣτΕ έχουν προσφύγει η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, το συντονιστικό συμβούλιο των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αξιωματικών Αστυνομίας, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών, των Ενώσεων Στρατιωτικών Περιφέρειας Αττικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Ναυτικού, η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας, μεμονωμένοι στρατιωτικοί, κ.ά.