Αισιοδοξία, ότι μέχρι το τέλος Μαρτίου 2017 θα δοθεί σε λειτουργική κυκλοφορία ο νέος αυτοκινητόδρομος Κόρινθος – Πάτρα (120 χιλ.), που μαζί με το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος ονομάζεται Ολυμπία Οδός, με εξαίρεση 5 σημεία του έργου (συνολικά περίπου 9 χιλ.), επικρατεί στην εταιρεία παραχώρησης (Ολυμπία Οδός) όπως και στην κατασκευαστική κοινοπραξία (Άπιον Κλέος).
Με τη λειτουργία του νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που κατασκευάζεται στο μεγαλύτερο μέρος του στην παλιά χάραξη, η διαδρομή Αθήνα – Πάτρα (201,5 χιλ.) θα γίνεται σε 1,5 ώρα, ενώ τα διόδια που θα καταβάλλει ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο θα είναι της τάξεως των 11,5 ευρώ από 6,4 ευρώ σήμερα.
Τα 5 σημεία στα οποία θα μείνουν εκκρεμότητες (είτε εξαιτίας της καθυστέρησης στην υλοποίηση των απαλλοτριώσεων, είτε λόγω αρχαιοτήτων) και θα παραδοθούν ολοκληρωμένα το φθινόπωρο του 2017 είναι στις περιοχές Δερβένι, Καμάρες, Αραχωβίτικα και Καμάρι, καθώς και στον κόμβο του Ρίου όπου θα δοθούν σε χρήση τον Μάρτιο οι δύο από τις 8 εξόδους προς ισάριθμες κατευθύνσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος κόμβος θα περιλαμβάνει 3 άνω διαβάσεις, 6 κάτω διαβάσεις, δύο γεφυρώσεις του ποταμού Σέλεμνου και πολλαπλές ράμπες εισόδου – εξόδου.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής, το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου της Ολυμπίας Οδού ανέρχεται σε 1,487 δισ. ευρώ και χρηματοδοτείται από ένα συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια), ευρωπαϊκών κονδυλίων, τη συμβολή των χρηστών και το Ελληνικό Δημόσιο. Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής, το έργο χρηματοδοτείται κατά 38% από ιδιωτικά κεφάλαια (29% τραπεζικά δάνεια – 9% ίδια κεφάλαια), 33% από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 23% από τη συμβολή των χρηστών και 6% από το Ελληνικό Δημόσιο.
Ωστόσο, το Ελληνικό Δημόσιο, κυρίως μέσω κοινοτικών κονδυλίων, το 2013 (έτος επανεκκίνησης των μεγάλων έργων) κατέβαλε στην εταιρεία παραχώρησης και στην κατασκευαστική κοινοπραξία αποζημιώσεις και πριμ επιτάχυνσης του έργου συνολικού ύψους 238 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος για τους ίδιους λόγους έπειτα από διαπραγματεύσεις (όπως και πριν από τρία χρόνια) η εταιρεία παραχώρησης λαμβάνει 69,7 εκατ. ευρώ και η κατασκευαστική κοινοπραξία 145,1 εκατ. ευρώ.
Η Ολυμπία Οδός είναι το μοναδικό έργο που κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δυσκολότερα έργα που γίνονται σήμερα στη χώρα. Η διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού είναι σε άλλα σημεία μονόπλευρη και σε άλλη αμφίπλευρη.
Μεταξύ άλλων κατασκευάζονται 12 σήραγγες συνολικού μήκους 16 χλμ. Οι τέσσερις από αυτές, μήκους 8,2 χλμ., αποτελούν ένα σύμπλεγμα σηράγγων στην περιοχή της Παναγοπούλας, μεταξύ Αιγίου και Ρίου. Εκεί κατασκευάζεται και η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 4,2 χιλιομέτρων, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στη χώρα. Για το σύμπλεγμα των σηράγγων της Παναγοπούλας λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας της περιοχής χρειάστηκαν ειδικές μελέτες. Μια ακόμη ιδιαιτερότητα της περιοχής αυτής είναι ότι παράλληλα, πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητόδρομου κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηρόδρομου, κάνοντας το έργο τεχνικά ακόμη πιο δύσκολο.
Η συνολική πρόοδος κατασκευής στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα στο τέλος Νοεμβρίου 2016 άγγιζε το 88%. Σήμερα στην Κορίνθου – Πατρών είναι εγκατεστημένα έξι εργοτάξια, που ενεργούν σε συνολικά 20 εργοταξιακές ζώνες, και σ’ αυτά απασχολούνται πάνω από 3.000 εργαζόμενοι.
Στις αρχές Σεπτεμβρίου δόθηκαν σε κυκλοφορία τα πρώτα 20 χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου, από τον Κόμβο Αρχαίας Κορίνθου έως τον Κόμβο Κιάτου και δύο νέες σήραγγες στην περιοχή του Δερβενίου Κορινθίας συνολικού μήκους 1.210 μ. Νωρίτερα, τον Μάιο 2016, είχαν δοθεί σε κυκλοφορία οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες στην περιοχή Ακράτας- Αιγείρας, μήκους περίπου 1.150 μ., ενώ ο επόμενος άμεσος στόχος (πιθανότατα μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου) είναι η παράδοση σε κυκλοφορία ενός ακόμα τμήματος ολοκληρωμένου αυτοκινητόδρομου, από το Κιάτο έως το Ξυλόκαστρο, μήκους 14 χλμ.
Με την ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού θα τεθεί σε λειτουργία ένας 5ος μετωπικός σταθμός διοδίων στον Ελαιώνα Αιγιάλειας και θα παραμείνουν οι σταθμοί διοδίων σε Ελευσίνα, Ισθμό, Ζευγολατιό, Ρίο καθώς και οι 6 πλευρικοί (Ζευγολατιό, Κιάτο, Δερβένι, Ακράτα, Καλάβρυτα, Αραχωβίτικα).
Στην εταιρεία παραχώρησης και στην κατασκευαστική κοινοπραξία συμμετέχουν οι εταιρείες Vinci Concessions, J&P Άβαξ, Hochtief PPP Solutions, Άκτωρ Παραχωρήσεις και ΓΕΚ Τέρνα.