Νεοελληνική Γλώσσα Γ.Π.
Οι απαντήσεις των θεµάτων
Θέµα 1ο
A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειµένου που σας δόθηκε. (100-120 λέξεις)
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Στο κείµενο αυτό ο συγγραφέας πραγµατεύεται τα πλεονεκτήµατα και τα µειονεκτήµατα του διαδικτύου, υπέρ των πρώτων. Αρχικά εντοπίζει τον εκδηµοκρατισµό ως πρώτη προσφορά του. Στη συνέχεια διατυπώνονται οι τρεις βασικές ενστάσεις για την υιοθέτηση του. Πρώτα οι πιθανοί κίνδυνοι που αυτό εγκυµονεί, µετά η λανθασµένη ιεράρχηση των ανθρωπιστικών προτεραιοτήτων και τέλος το ψηφιακό χάσµα ως προς το εύρος και την ταχύτητα της διάδοσης του.
Στον αντίποδα, παραθέτει την µεγάλη προσφορά του τόσο στην εξασφάλιση ίσων ευκαιριών ανάδειξης των όποιων χρηστών του, όσο και στην παρεχόµενη εξατοµίκευση για την κάλυψη των αναγκών τους, επισηµαίνοντας εντούτοις ως αρνητικές συνέπειες τον κατακερµατισµό της εµπειρίας και το άγχος λόγω της πληθώρας των πληροφοριών που παρέχει. Καταλήγοντας, αντιτείνει σε όποια αρνητική κριτική τον µεταβατικό χαρακτήρα της διαδικτυακής επανάστασης.
Β1. «Η κοινότητα χρειάζεται την κοινή εµπειρία για να είναι κοινότητα». Να αναπτύξετε σε µία παράγραφο 60 – 80 λέξεων το περιεχόµενο της παραπάνω περιόδου.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Ο συγγραφέας θεωρεί ως ουσιαστική προϋπόθεση οµαλής κοινωνικής συµβίωσης, την κοινή εµπειρία των µελών της, καθώς αυτή λειτουργεί ενωτικά, δηµιουργώντας την απαραίτητη συµπόνοια για την προσδοκόµενη πρόοδο της. Κι αυτό επιτυγχάνεται χάρη στην ανταλλαγή πληροφοριών, κρίσεων και συναισθηµάτων που διαµορφώνουν την κοινή γνώµη και προδιαγράφουν το πλαίσιο σκέψης και συµπεριφοράς των µελών της.
Έτσι εξισορροπούνται οι όποιες κραυγαλέες διαφοροποιήσεις. Παρά τον κατακερµατισµό, λοιπόν, της εµπειρίας στο διαδίκτυο, η κοινωνία οφείλει να βρεί µηχανισµούς επανασύνδεσής της, µε τη βοήθεια της παιδείας και της παράδοσης.
Β2. α) Να αναφέρετε δύο τρόπους ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου. («Σ’ αυτόν τον υπαρκτό […] µε την Αφρική»).
β) Να βρείτε τη δοµή της ίδιας παραγράφου.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
α) 1. Παράδειγµα
2. διαίρεση διαιρετική έννοια: αρνητική κριτική διαδικτύου.
διαιρετική βάση: συνέπειες
διαιρετικά πηλίκα: τρεις γκρίνιες
β) Θεµατική πρόταση: «Σ’ αυτόν … γκρίνιες.»
Σχόλια: «Η µια … ελληνικού λαού»
Κατακλείδα: δεν υπάρχει
Β3. α) Να αιτιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών στις παρακάτω
περιπτώσεις:
1. «Πληροφοριακή Βόµβα»
2. «Τι να το κάνω εγώ το εµβόλιο για το Αλτσχάιµερ, όταν τα παιδιά της Αφρικής δεν έχουν ούτε ασπιρίνη για τον πυρετό;»
3. «Πληροφοριακό άγχος»
β) Να βρείτε στο κείµενο πέντε παραδείγµατα µεταφορικής λειτουργίας της γλώσσας.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
α) 1. µεταφορική χρήση γλώσσας (συνυποδήλωση)
2. µεταφορά σχολίου (άµεσος λόγος) παρεµβολή του.
3. επιστηµονικός όρος
3. β) Παράγραφος 2: «ορθώνοντας τρεις γκρίνιες» ψηφιακό χάσµα «καµιά τεχνολογία … διαχέεται …»
Παράγραφος 3: «κατακερµατισµό εµπειρίας» «πληµµύρα αιρετικών κειµένων»
Β4. α) Να γράψετε από ένα συνώνυµο για καθεµιά από τις παρακάτω λέξεις του κειµένου πιθανών, ξεχνάς, κατακερµατισµό, µετατρέπεται διασπείρει.
β) Να γράψετε από ένα αντώνυµο για καθεµιά από τις παρακάτω λέξεις του κειµένου: υπαρκτό, άρνηση, σίγουρος, προσβάσιµο, λογικό.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
α) Συνώνυµα
πιθανών: ενδεχοµένων
ξεχνάς: λησµονάς
κατακερµατισµό: κοµµάτιασµα
µετατρέπεται: µετασχηµατίζεται
διασπείρει: σκορπίζει
β) Αντώνυµα
υπαρκτό: ανύπαρκτο
άρνηση: κατάφαση / αποδοχή
σίγουρος: αβέβαιος
προσβάσιµο: απρόσιτο
λογικό: παράλογο
Γ1. Ως οµιλητής σε ηµερίδα που οργανώνει το σχολείο σου µε θέµα τη χρήση του διαδικτύου, να αναπτύξεις τις απόψεις σου σχετικά µε τις υπηρεσίες που προσφέρει το διαδίκτυο στη διάδοση της γνώσης, καθώς και τους τρόπους µε τους οποίους µπορεί αυτό να αξιοποιηθεί δηµιουργικά στο πλαίσιο του σχολείου. (500-600 λέξεις)
Γ. Παραγωγή λόγου:
Επικοινωνιακό πλαίσιο: Οµιλία
Προσφώνηση ( Κυρίες και κύριοι / Αξιότιµοι καθηγητές και συµµαθητές, αγαπητοί γονείς,…)
Πρόλογος (εισήγηση οµιλητή µε επιγραµµατική συντοµία ,διατύπωση θέσης του).
Κυρίως θέµα : έκθεση επιχειρηµάτων .
Ορισµός: ένα σύστηµα, στο οποίο οι υπολογιστές είναι συνδεδεµένοι µεταξύ τους, ώστε να µπορούν να επικοινωνούν και να µοιράζονται πληροφορίες. Είναι το µεγαλύτερο δίκτυο υπολογιστών στον κόσµο στο οποίο είναι συνδεδεµένα χιλιάδες άλλα µικρότερα ή µεγαλύτερα δίκτυα.
1η Νοηµατική ενότητα: υπηρεσίες που προσφέρει το διαδίκτυο στη διάδοση της γνώσης:
1.Δίνει αφορµή επαφής, γνωριµίας κι ανοιχτής επικοινωνίας µε οµοεθνείς ή αλλοεθνείς µαθητές ενώ ο χρήστης µπορεί να προβάλει τα γνωρίσµατα της δικής του κουλτούρας στους ξένους, να καλλιεργήσει νέους τρόπους έκφρασης της κοινωνικότητάς του, να συνδράµει στην ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων που προάγουν την πολύπλευρη γνώση και την γενική παιδεία.
2.Παρέχει τη δυνατότητα να επικοινωνεί ο χρήστης σε κάθε γωνιά της γης γρήγορα και οικονοµικά µε άλλους µαθητές, φοιτητές, επιστήµονες που έχουν πρόσβαση στο δίκτυο, προάγοντας το πνεύµα συνεργασίας στην κοινή επίλυση των παγκόσµιων προβληµάτων.
3.Δίνει τη δυνατότητα να συµµετέχουν σε οµάδες συζήτησης µαθητές µε κοινά ενδιαφέροντα από όλο τον κόσµο.
4. Περιλαµβάνει αποθήκες πληροφοριών για κάθε πιθανό θέµα, οι οποίες προσφέρουν εξαιρετικό υλικό µελέτης και έρευνας διευρύνοντας τις δυνατότητες της παγκόσµιας ενηµέρωσης.
5. Εισάγει προγράµµατα διδασκαλίας που ενθαρρύνουν την αυτενέργεια του µαθητή και προσδίδουν στη µάθηση παιγνιώδη χαρακτήρα, καθιστά δυνατή την αυτοδιδασκαλία ή ακόµη και τη διδασκαλία από απόσταση, απεγκλωβίζει το δάσκαλο από παθητικούς ρόλους, καθώς ο τελευταίος γίνεται καθοδηγητής και επόπτης της µαθησιακής διαδικασίας.
6.Εγκαινιάζει σύγχρονες µεθόδους εκπαίδευσης κι εξασφαλίζει πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς και µαθητές σε όλο το εύρος ενός γνωστικού πεδίου, µε αποτέλεσµα την άµεση σύνδεση επιστήµης και εκπαίδευσης.
7. Καθιστά δυνατή τη συγκέντρωση, καταγραφή, επεξεργασία, οργάνωση πληροφοριών και γνώσεων µε κύριο πλεονέκτηµα την πρόσβαση σ’ αυτά για κάθε ενδιαφερόµενο. Ασκεί, λοιπόν, µορφωτική επίδραση κι επιτρέπει την ελεύθερη κι απρόσκοπτη κυκλοφορία της γνώσης ως ένα είδος παγκόσµιας βιβλιοθήκης.
2η Νοηµατική ενότητα: τρόποι µε τους οποίους µπορεί αυτό να αξιοποιηθεί δηµιουργικά στο πλαίσιο του σχολείου.
1.Διδασκαλία µε χρήση του, όχι µόνο στα ειδικά συναφή µε την πληροφορική µαθήµατα
2.Παιγνιώδης χρήση του από τις µικρές κιόλας τάξεις.
3.Εξοικείωση µαθητών µε συνεργατικές µεθόδους διδασκαλίας που εντάσσουν δηµιουργικά την νέα τεχνολογία στην µεθοδολογία της έρευνας.
4. Συνεργασία καθηγητών και µαθητών στην εκπόνηση εργασιών µε παροχή κατάλληλης και έγκυρης βιβλιογραφίας – ιστολογίων, και διευκρινίσεων για την εκεί πλοήγησή τους.
5.Ενηµέρωση και συνεργασία µε γονείς για την ενθάρρυνση και παροχή συναισθηµατικής ενίσχυσης στην ορθή χρήση του διαδικτύου.
Επίλογος: Χρειαζόµαστε, άρα, περισσότερο από ποτέ τα γερά εφόδια µιας παιδείας πλούσιας, σφαιρικής, ανθρωπιστικής. Μόνο καλλιεργηµένοι άνθρωποι µπορούν ν’ αντισταθούν ή να ελέγξουν τη δύναµη της τεχνολογίας. Στην πραγµάτωση αυτού του στόχου θεµελιώδη ρόλο έχει η εκπαίδευση της οποίας τα επιτεύγµατα επιταχύνονται αλλά και βελτιώνονται ποιοτικά µε την χρήση νέων µορφών ανταλλαγής και εµπλουτισµού τ5ης παγκόσµιας γνώσης.
Αποφώνηση: Ευχαριστώ για την προσοχή σας.
Διαβάστε επίσης: Πανελλαδικές: Τα θέματα της Έκθεσης