Μόνο τα «γρήγορα ταμεία»,που δέχονται μέχρι 10 προϊόντα φαίνεται να έχουν την μεγαλύτερη επισκεψημότητα πλέον στα σούπερ μάρκετ καθώς οι καταναλωτές αρκούνται μόνο στα απαραίτητα και σε αυτά μάλιστα με ιδιαίτερη επιλεκτικότητα.
Το μνημόνιο και τα πολιτικά μονοπάτια σε επίπεδο οικονομίας που ακολουθεί η Κυβέρνηση φαίνεται πως έχουν επηρεάσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τα πορτοφόλια των πολιτών οι οποίοι δεν έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν τα βασικά προϊόντα για τα σπίτια τους. Για τα περιττά κανείς λόγος….
Τα παραπάνω αλλά και πολλά άλλα στοιχεία προκύπτουν έπειτα από έρευνα σε δείγμα περίπου 2000 οικογενειών τυχαία επιλεγμένες από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ξαναβγήκαν οι λίστες
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 οι καταναλωτές ψώνιζαν με λίστα, με ένα χαρτάκι που είχε σημειωμένα τι χρειάζεται να αγοραστεί για το κάθε σπιτικό. Λίγες ήταν οι φορές που ξεπερνούσαν κάποιοι ότι ήταν γραμμένο, τώρα πια εν έτη 2011 οι λίστες έκαναν την επιστροφή τους και πολλές είναι οι φορές που τα ψώνια δεν συμπληρώνουν καν όσα είναι γραμμένα. Λίγο η αύξηση του ΦΠΑ σε προϊόντα πρώτης ανάγκης, λίγο η ανεργία που μαστίζει τους νέους αλλά και πολλοί άλλοι λόγοι, τελούν απαγόρευση αγορών.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 93,3% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν πριν πάνε στο σούπερ μάρκετ.
Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι το ποσοστό των προαποφασισμένων καταναλωτών που ψωνίζει με γραπτή ή νοερή λίστα αγορών μειώνεται δραματικά όταν η ερώτηση αφορά όχι ποια είδη θα αγοράσουν αλλά ποιες μάρκες. Στο θέμα της μάρκας προαποφασισμένο εμφανίζεται μόνο το 58% των ερωτηθέντων.
Τα νοικοκυριά ξοδεύουν λιγότερα στα σούπερ μάρκετ. Το 56% των ερωτηθέντων αφήνει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει, το 32% δαπανά από 51 ως 100 ευρώ, και μόνο το 12% ξεπερνά τα 100 ευρώ σε μία τυπική επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ. Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε σχεδόν 67 ευρώ.
Οι εκπτωτικές αλυσίδες
Η μέση μηνιαία δαπάνη υπολογίζεται στα 334 ευρώ και είναι μικρότερη από τα 347 που έδειξε η έρευνα του 2010.
Η εκτιμηθείσα μηνιαία δαπάνη είναι μεγαλύτερη στην πελατεία των μεγάλων αλυσίδων, ενώ οι πελάτες των discounters και των μικρών σούπερ μάρκετ έχουν χαμηλότερη μέση μηνιαία δαπάνη. Στην περίπτωση των εκπτωτικών αλυσίδων η διαφορά αυτή αντανακλά εν μέρει το χαμηλότερο επίπεδο τιμών που οδηγεί σε καλάθι χαμηλότερου κόστους και εν μέρει τις μικρότερες οικονομικές δυνατότητες των πελατών. Φυσικά, τα χρήματα αυτά δεν συγκεντρώνονται όλα σε μία επιχείρηση.
Οι καταναλωτές δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην τιμή από τις προσφορές. Αυτό σημαίνει ότι ενδιαφέρονται περισσότερο για σταθερά καλές τιμές και λιγότερο για παροδικές προσφορές ή άλλες προωθητικές ενέργειες που δεν οδηγούν σε χαμηλότερο κόστος απόκτησης.
Αψηφούν την ποιότητα
Τέσσερις στους δέκα καταναλωτές ψωνίζουν σε περισσότερα από ένα σούπερ μάρκετ καθώς αναζητούν τις ευκαιρίες, αψηφώντας μάλιστα την ποιότητα των προϊόντων αλλά και την προέλευση τους.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 60,2% των ερωτηθέντων απάντησε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ. Το 19,7% δήλωσε ότι ψωνίζει σε 2 σούπερ μάρκετ, το 17,1% σε 3, και το υπόλοιπο 3% σε 4 ή περισσότερα καταστήματα. Συμπεραίνουμε ότι αρκετοί καταναλωτές χρησιμοποιούν εναλλακτικά καταστήματα, σε μία προφανή προσπάθεια αποτελεσματικότερης κατανομής του οικογενειακού προϋπολογισμού.
Αναζητούν προσφορές
Η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου έχει μέση τιμή περίπου 7 φορές τον μήνα. Το 50,5% των ερωτηθέντων ψωνίζουν μέχρι 4 φορές τον μήνα, δηλαδή κάνουν μόνο μία εβδομαδιαία επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ. Η εβδομαδιαία επίσκεψη είναι η δημοφιλέστερη συχνότητα στα νοικοκυριά της έρευνας. Μόνο το 7% των καταναλωτών ψωνίζει συχνότερα από 10 φορές τον μήνα.
Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι η μέση μηνιαία δαπάνη στα μεγάλα σούπερ μάρκετ είναι 339 ευρώ, στα εκπτωτικά 281 και στα μικρά 307 ευρώ.
Το στοιχείο αυτό δείχνει αφενός τη διαφορά των τιμών. Οι εκπτωτικές αλυσίδες με τα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερες σε σχέση με τις κλασικές μεγάλες και τα μίνι μάρκετ.
Επίσης, φανερώνει πως τα νοικοκυριά τις προτιμούν. Βέβαια, όπως αναφέρει η έρευνα, τα χρήματα δεν συγκεντρώνονται σε μία επιχείρηση καθώς οι πελάτες επισκέπτονται και άλλες.
Σημαντικό είναι επίσης το συμπέρασμα της έρευνας αναφορικά με τη δύναμη του εισοδήματος. Εκείνοι που παίρνουν μέχρι 1.000 ευρώ τον μήνα δαπανούν 252 ευρώ στο σούπερ μάρκετ.
Τα νοικοκυριά με μηνιαίες απολαβές από 1.000 έως 2.000 ευρώ δαπανούν 319 ευρώ, εκείνα που εισπράττουν από 2.000 έως 3.000 ευρώ ξοδεύουν 367 ευρώ και τα μεγαλύτερα «πορτοφόλια» -άνω των 3.000 ευρώ- διαθέτουν 448 ευρώ τον μήνα.
Και με αριθμούς
Με τη λίστα στο σούπερ μάρκετ
• 93% των νοικοκυριών, σύμφωνα με την έρευνα, έχουν προαποφασίσει τι θα αγοράσουν
• 4% μειώθηκε η μέση μηνιαία δαπάνη και περιορίστηκε στα 334 ευρώ, ενώ η μέση δαπάνη είναι 67 €
• 68% θεωρούν σημαντικό ή πολύ σημαντικό παράγοντα την τιμή και μόνο 1,24% αδιαφορούν
• 28% αυξήθηκαν τον τελευταίο χρόνο οι αρνητικές γνώμες για τις τιμές των προϊόντων
• 81% ενδιαφέρονται για τις προσφορές, ενώ μόνο 33,1% θεωρούν καθοριστικό παράγοντα τη μάρκα
• 252€ ξοδεύουν όσοι έχουν μισθό μέχρι 1.000 ευρώ και 319 € όσοι έχουν μισθό μέχρι 2.000 €
• 56% ξοδεύει κάτω από 50 ευρώ σε μια τυπική επίσκεψη και μόνο 12% πάνω από 100 ευρώ