Παραμένει ανοδική η τάση της αναζήτησης εργασίας στο εξωτερικό στη χώρα μας, καθώς σύμφωνα με έρευνα της Adecco Ελλάδας με τίτλο «Απασχολησιμότητα στην Ελλάδα 2017» ένας στους τρεις Έλληνες δηλώνει πως αναζητεί την τύχη του στο εξωτερικό.
Τα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα αναδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται οι εργαζόμενοι και οι υποψήφιοι την κατάσταση στην αγορά εργασίας το 2017, ενώ καταγράφουν τις τάσεις της κοινής γνώμης σχετικά με το θέμα της απασχολησιμότητας την τελευταία τριετία (2015-2017).
Εξετάζοντας αρχικά την εργασιακή εμπειρία των ερωτώμενων και την ενεργή παρουσία τους στην αγορά εργασίας, ένας στους τέσσερις (28%) δήλωσε ότι την περίοδο διεξαγωγής της έρευνας ήταν εκτός αγοράς εργασίας, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό, 58% των ερωτώμενων, ανέφερε ότι έχει βρεθεί έστω και μία φορά εκτός αγοράς εργασίας, ποσοστό το οποίο εμφανίζει άνοδο σε σχέση με τα προηγούμενα δύο χρόνια – το αντίστοιχο ποσοστό για τα έτη 2016 και 2015 ανήλθε στο 54%.
Σημαντικό εύρημα της έρευνας συνιστά επίσης η αύξηση που καταγράφεται και ως προς το διάστημα μέχρι την επανατοποθέτηση στην αγορά εργασίας. Συγκεκριμένα, το 2017 ο χρόνος που αναφέρεται πως μεσολάβησε μέχρι την εύρεση νέας θέσης εργασίας για εκείνους που βρέθηκαν εκτός αγοράς είναι αυξημένος σε σχέση με το 2016. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 37% όσων δηλώνουν άνεργοι είναι εκτός αγοράς εργασίας εδώ και τουλάχιστον 12 μήνες, στοιχείο που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι άνεργοι, τη δεδομένη περίοδο, χρειάζονται περισσότερο χρόνο για την επανατοποθέτησή τους στην αγορά εργασίας σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν (το αντίστοιχο ποσοστό το 2016 ήταν 34%).
Η ανοδική τάση που παρουσιάζει η αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό φαίνεται να συνεχίζεται σταθερά, ακολουθώντας την αυξητική πορεία των τελευταίων ετών. Παρά το γεγονός ότι η πλειονότητα επιδιώκει να βρει εργασία εντός Ελλάδας, ένας στους τρεις δηλώνει πως αναζητεί εργασία στο εξωτερικό. Πρόκειται για μια σταθερά ανοδική τάση τα τελευταία χρόνια, καθώς το σχετικό ποσοστό ανήλθε σε 11% των ερωτώμενων των 2015, έφτασε το 28% το 2016 και άγγιξε εφέτος, το 2017, το 33%.
Εκτός της ανοδικής αυτής τάσης, εντοπίζονται και διαφορές ως προς τα αίτια της αναζήτησης εργασίας στο εξωτερικό μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια που η Adecco Ελλάδας διενεργεί τη σχετική έρευνα. Το 2017 και το 2016 οι «ευκαιρίες εξέλιξης» φάνηκε να αποτελούν τον κύριο λόγο που ωθεί τους εργαζομένους σε αναζήτηση εργασίας εκτός Ελλάδας, ενώ οι «καλύτερες αποδοχές» λειτούργησαν ως το βασικό κίνητρο το 2015.
Σταθερά ως σημαντικούς λόγους αξιολογούν οι συμμετέχοντες τις περισσότερες διαθέσιμες θέσεις εργασίας και τις πολλαπλάσιες ευκαιρίες απασχόλησης που προσφέρονται στο εξωτερικό, καθώς και το γεγονός ότι, κατά την άποψή τους, στο εξωτερικό επικρατούν καλύτερες συνθήκες εργασίας.
Η έρευνα εξέτασε ακόμα τη γνώμη των ερωτώμενων για το κατά πόσο ανταποκρίνονται οι δεξιότητές τους στις ανάγκες των εταιρειών και της αγοράς εργασίας, καθώς και το πώς κρίνουν το περιβάλλον των εταιρειών στις οποίες απασχολούνται σήμερα. Αξιολογώντας τα προσόντα τους, η συντριπτική πλειονότητα θεωρεί ότι διαθέτει σε πολύ ή αρκετά ικανοποιητικό βαθμό το σύνολο των ικανοτήτων και δεξιοτήτων που χρειάζονται οι επιχειρήσεις, ενώ τα προσόντα που παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά στην έρευνα σύμφωνα με τη γνώμη των ίδιων των υποψηφίων και εργαζομένων αφορούν απαραίτητα «soft skills», όπως επικοινωνιακές και οργανωτικές ικανότητες, ευελιξία και προσαρμοστικότητα, ικανότητα εργασίας σε ομάδα και εργασιακό ήθος.
Από την άλλη πλευρά, τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι υποψήφιοι δείχνουν να έχουν επίγνωση της ανάγκης για διαρκή εκπαίδευση και στην πλειονότητά τους λαμβάνουν επιπρόσθετη επαγγελματική κατάρτιση. Το συγκεκριμένο στοιχείο δεν παρουσιάζει μεταβολές σε σχέση με τα προηγούμενα έτη διεξαγωγής της έρευνας. Επτά στους 10 αναγνωρίζοντας τις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες στην αγορά εργασίας έχουν λάβει επιπλέον εκπαίδευση προκειμένου να ασκήσουν με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τα καθήκοντά τους.
Κατά μέσο όρο οι συμμετέχοντες αναφέρουν πως έχουν λάβει περισσότερες από δύο διαφορετικές μορφές επαγγελματικής κατάρτισης, με πιο δημοφιλείς να αναδεικνύονται οι ημερίδες και τα συνέδρια (72%), τα εκπαιδευτικά σεμινάρια που έχει σχεδιάσει η ίδια η εταιρεία τους (62%) και τα διαδικτυακά σεμινάρια (on line courses) (47%).
Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ένας στους δύο δηλώνει πως παρακολουθεί διαδικτυακά σεμινάρια, ενώ εξίσου σημαντικός αριθμός, δύο στους πέντε, δηλώνει πως παρακολουθεί πανεπιστημιακά προγράμματα με στόχο την απόκτηση πτυχίου ή πιστοποίησης. Εν τούτοις, οι νέοι θεωρούν ότι η ακαδημαϊκή εκπαίδευση δεν είναι επαρκώς συνδεδεμένη με την αγορά εργασίας. Περίπου ένας στους δύο φοιτητές/σπουδαστές που συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύουν ότι υπάρχει κενό στη σύνδεση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με τις πραγματικές απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.