Σχέδιο για την αναζωογόνηση των εμπορικών κέντρων όλων των πόλεων της χώρας ετοιμάζει η κυβέρνηση, ενώ ειδικά για την Αθήνα φαίνεται να μπαίνει σε εφαρμογή ένα νέο φιλόδοξο πρόγραμμα από το Ίδρυμα Ωνάση που θα συμβάλει, επικουρικά, στις δράσεις φορέων και κυβέρνησης για να αλλάξει η εικόνα που γνωρίζουμε σήμερα για το κέντρο της πόλης.
Το Ίδρυμα Ωνάση ανέλαβε πρωτοβουλία και προωθεί έρευνα προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη διεξαγωγή διεθνούς διαγωνισμού για τη δημιουργία ενός «τόξου περιπάτου» που θα διατρέχει το κέντρο της Αθήνας.
Το πρόγραμμα «πιλότος» προβλέπει την αναδιαμόρφωση εμπορικών δρόμων και περιοχών του κέντρου μεταξύ της Πλάκας και του Αρχαιολογικού Μουσείου για να ξαναδώσει τη φρεσκάδα που χρειάζεται το κέντρο ως τόπος περιπάτου, για αγορές και διασκέδαση.
Το σχέδιο είναι επαρκώς φιλόδοξο για αυτό και στις συζητήσεις που έχουν γίνει ήδη, οι άνθρωποι του Ιδρύματος επισημαίνουν τη σημασία της καλής συνεργασίας και της επίλυσης των οποιονδήποτε διαφορών πριν προχωρήσει η υλοποίηση του σχεδίου.
Την ερχόμενη εβδομάδα έχει προγραμματιστεί να γίνει ακόμη μια ευρεία σύσκεψη με τη συμμετοχή συγκοινωνιολόγων, περιβαλλοντολόγων, εκπροσώπων των επαγγελματικών φορέων (ΕΣΑ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ) και εκπροσώπων των συναρμόδιων υπουργείων (ΥΠΕΚΑ, ΥΠΑΑΝ) και εκπροσώπων του δήμου, ώστε όλοι να καταθέσουν τις απόψεις τους για την ανάπλαση.
Παράλληλα και το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας προωθεί με ταχείς διαδικασίες τη διαμόρφωση ενός νέου έργου για τη χρηματοδότηση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου και των εμπορικών συλλόγων, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, για τη διαμόρφωση μιας νέας επιχειρηματικότητας στα πρότυπα των «Μall».
Στόχος είναι να δημιουργηθούν στις εμπορικές περιοχές ή στους εμπορικούς δρόμους κάθε πόλης…”ανοιχτά Mall” όπου με πολιτιστικές και άλλες εκδηλώσεις, με προσφορές και εκπτώσεις να αναθερμανθεί η εμπορική κίνηση στην αγορά.
Στόχος των παραγωγικών φορέων είναι να υπάρξει συνεργασία στο μέλλον όχι μόνο με την τοπική αυτοδιοίκηση αλλά και με ιδιώτες για αναβάθμιση αυτών των εμπορικών εστιών με επιπλέον υπηρεσίες για τους επισκέπτες (αισθητικές αλλαγές, δημιουργία παιδότοπων, πάρκινγκ κλπ).
Το υπουργείο αυτό το διάστημα ετοιμάζει την ”περιγραφή” του προγράμματος που θα αφορά στην επιδότηση των δράσεων και την αξιοποίηση των σχετικών κονδυλίων από φορείς με διαχειριστική επάρκεια. Εκτιμάται ότι το πρόγραμμα θα είναι έτοιμο για να βγει στην αγορά περίπου το Σεπτέμβριο και το στοιχείο πάνω στο οποίο βασίζεται είναι η έμφαση στην επικοινωνία και τη δημοσιότητα των δράσεων που θα αναλαμβάνουν οι κατά τόπους εμπορικοί φορείς.
Επίσης, θα υιοθετηθεί ένα ”σήμα” από τις εμπορικές επιχειρήσεις το οποίο θα γνωστοποιεί στους καταναλωτές ότι τα συγκεκριμένα μαγαζιά μετέχουν κάποιων δράσεων, θα προτρέπονται όσοι μετέχουν σε αυτά τα ”ανοιχτά Mall” να δημιουργήσουν μια ιστοσελίδα για να υπάρχει ένας δίαυλος επικοινωνίας με τους επισκέπτες τους και θα είναι υποχρεωτική η σύνδεση με παρκινγκ των καταστημάτων ή των περιοχών που θα μετέχουν σε τέτοιου είδους εμπορικές μορφές.
Υπενθυμίζεται ότι άλλοτε ζωντανές εμπορικές περιοχές στην Αθήνα, σήμερα έχουν υποβαθμιστεί και οι μικρές επιχειρήσεις βρίσκονται ήδη σε πολύ δύσκολη θέση. Στην οδό Ερμού (τον πλέον εμπορικό δρόμο της Αθήνας), για παράδειγμα, τα ξενοίκιαστα ισόγεια καταστήματα ξεπερνούν το 15%. Με τις στοές και τα καταστήματα 1ου ορόφου το ποσοστό φτάνει το 40%. Στα επαγγελματικά ακίνητα, 1 στα 10 καταστήματα μένει άδειο για μήνες, ενώ οι απαιτήσεις για μείωση των ενοικίων σε γραφεία και καταστήματα ξεπερνά το 30%.