To “Spiegel” βάζει στη θέση της Ελλάδας τη Γερμανία και θέτει το ερώτημα προς τους αναγνώστες της, αν εφαρμοζόταν ανάλογο πρόγραμμα λιτότητας σαν και αυτό της Ελλάδας, θα συμφωνούσαν μαζί του οι Γερμανοί πολίτες.
Η απάντηση είναι ένα κατηγορηματικό όχι.
«Αν αναλογιστούμε ότι εμείς οι Γερμανοί διαμαρτυρηθήκαμε για πέντε ευρώ πάνω πέντε κάτω στο επίδομα ανεργίας (σ.σ. μεταρρύθμιση Hartz IV), μπορεί να αντιληφθούμε τι ζητείται από τους Έλληνες», δηλώνει στο περιοδικό ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών IWH Ulrich Blum και προσθέτει: «Με τέτοιες περικοπές, και η Γερμανία θα αντιμετώπιζε πρόβλημα διακυβέρνησης».
Το «Σπίγκελ» υπολογίζει ότι την περίοδο 2010-2015 τα μέτρα λιτότητας θα κοστίσουν στους Έλληνες εργαζόμενους και φορολογούμενους 40 δισ. ευρώ, ποσό που ανάγεται σε 425 δισ .ευρώ με δεδομένα Γερμανίας, και εκτιμά ότι αυτό «πιθανότατα θα σήμαινε συνολική κατάρρευση της γερμανικής οικονομίας».
Κοινωνικό χάος
Για να συγκεντρώσει αυτό το ποσό, στο υποθετικό παράδειγμα του «Σπίγκελ», η κυβέρνηση θα έπρεπε να μην πληρώσει τη συμμετοχή των ασφαλιστικών ταμείων στις συντάξεις 20.000.000 συνταξιούχων (80 δισ.), να προχωρήσει σε απολύσεις (40 δισ.) και να κλείσει όλα τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και κάθε είδους εκπαιδευτικό ίδρυμα (100 δισ.), μέτρα δηλαδή που θα ακουμπούσαν τις ιερές αγελάδες της Γερμανίας, όπως παρατηρεί το «Σπίγκελ», θα προκαλούσαν κοινωνικό χάος και όλα αυτά χωρίς καν να καλυφθεί το σύνολο του ποσού.
Ακόμη και αν ο ΦΠΑ έφτανε το 25% στο σύνολο των αγαθών, το κράτος θα εισέπραττε επιπλέον 70 δισ. «υπό την προϋπόθεση ότι οι Γερμανοί θα εξακολουθούσαν να καταναλώνουν το ίδιο, παρά την αύξηση των τιμών», σημειώνει το «Σπίγκελ», παρουσιάζοντας τους στόχους ως ανέφικτους.
Ως προς το σκέλος των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις, η αναγωγή στα γερμανικά δεδομένα παρουσιάζει ενδιαφέρον.
Και η Deutsche Telekom & η Volkswagen στο σενάριο
Το 32% της Deutsche Telekom που κατέχει το κράτος αποτιμάται σε χρηματιστηριακή αξία στα 14 δισ., αλλά «θα έπιανε πολύ λιγότερα αν η πώληση γινόταν υπό πίεση».
Όσο για τον γερμανικό σιδηρόδρομο, όταν επιχειρήθηκε η πώληση του 25% στο χρηματιστήριο, η αξία του κυμάνθηκε μεταξύ 5 και 8 δισ. «Φανταστείτε να έπρεπε η Γερμανία να πουλήσει μέσα σε δύο χρόνια εταιρείες του τύπου Volkswagen, Lufthansa, Deutche Telekom, που δεν θα είχε καταφέρει να ιδιωτικοποιήσει κομμάτι-κομμάτι επί σειρά ετών», αναφέρει ο κ. Blum, παρομοιάζοντας το σοκ που υφίσταται η Ελλάδα με αυτό της Ανατολικής Γερμανίας την περίοδο της επανένωσης.