Στις 15 Ιανουαρίου αναμένεται η κατάθεση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών για το γιγαντιαίο έργο της νέας Γραμμής 4, αξίας 1,8 δισ. ευρώ
Χρονιά-σταθμός για το μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το 2019. Έξι χρόνια μετά την τελευταία παράδοση νέων επεκτάσεων, με πιο πρόσφατη της Γραμμής 3 προς «Αγία Μαρίνα» τον Δεκέμβριο του 2013, η νέα χρονιά φέρνει το μετρό στον Πειραιά. Εκεί όμως που το ρόδι θα σπάσει εφέτος για πρώτη χρονιά είναι η Θεσσαλονίκη. Ενα έργο που στοίχειωσε την πόλη για πάνω από μια δεκαετία μπαίνει κυριολεκτικά στις ράγες.
Η καλή χρονιά όμως από την αρχή φαίνεται. Η κατάθεση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών για το γιγαντιαίο έργο της νέας Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, αξίας 1,8 δισ. ευρώ με ΦΠΑ, αναμένεται στις 15 Ιανουαρίου. Χαρακτηρίζοντας το 2019 έτος μετρό για την Αθήνα, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος, μιλώντας στο «Βήμα» κάνει λόγο για ένα έργο «που εκτιμάται ως το μεγαλύτερο έργο υποδομής εντός της ΕΕ τα επόμενα χρόνια».
«Αλσος Βεΐκου – Γουδί»
Οι τρεις μνηστήρες που διεκδικούν την κατασκευή της πρώτης φάσης «Αλσος Βεΐκου-Γουδί» είναι η ΤΕΡΝΑ σε σύμπραξη με τη γαλλική Vinci, η κοινοπραξία της ελληνο-κυπριακής J&P Αβαξ με την Ghella και την Alstom, καθώς και η Ακτωρ με τις Ansaldo και Hitachi Rail Italy. Η ανακήρυξη του αναδόχου εκτιμάται ότι θα γίνει το νωρίτερο το καλοκαίρι, με στόχο να πέσουν οι υπογραφές ως το τέλος της χρονιάς.
Στα μέσα Δεκεμβρίου το έργο της διάνοιξης δίδυμης σήραγγας, μήκους 12,1χλμ., με ΤΒΜ και 15 σταθμών από το Αλσος Βεΐκου ως το Γουδί, εντάχθηκε επίσημα στο ΕΣΠΑ. Η συνολική δημόσια δαπάνη ανέρχεται σε 601 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 468 εκατ. είναι η επιλέξιμη δαπάνη. Τα υπόλοιπα χρήματα καλύπτονται με δάνειο από την ΕΤΕπ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο αυτοτελές έργο της προγραμματικής περιόδου 2014-2020, με τη λήξη της πράξης να ορίζεται για το τέλος του 2023. Η περίοδος κατασκευής είναι 8 χρόνια.
Στο μέτωπο δε του διαγωνισμού για τις πρόδρομες εργασίες, μετά τη δικαστική εμπλοκή που καθυστέρησε τη διαδικασία, φαίνεται πως τα πράγματα προχωρούν. Στον διαγωνισμό, προϋπολογισμού 39 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), για τις πρόδρομες εργασίες που περιλαμβάνουν μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφέλειας και αρχαιολογικές εργασίες, προσωρινή ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί η ΤΕΡΝΑ. Το έργο μπορεί να ξεκινήσει μέχρι το Πάσχα.
Παίρνουμε μετρό για Πειραιά
Παράλληλα, μέχρι το καλοκαίρι παραδίδονται σε εμπορική λειτουργία οι πρώτοι σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3. «Το μετρό φτάνει για πρώτη φορά στην πόλη του Πειραιά, αφού παραδίδονται έως το καλοκαίρι οι σταθμοί Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια. Επιπλέον, τις πρώτες ημέρες του 2019 παραδίδεται στην κυκλοφορία και το τραμ του Πειραιά, μετατρέποντας την πόλη σε έναν σύγχρονο κόμβο συνδυασμένων μεταφορών» επισημαίνει ο κ. Μυλόπουλος.
Συνολικά, το έργο που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2012 περιλαμβάνει έξι σταθμούς από την Αγία Μαρίνα ως το κέντρο του μεγάλου λιμανιού στο Δημοτικό Θέατρο. Η παράδοση όμως έσπασε στα δύο, λόγω μεγάλων δυσκολιών στην ολοκλήρωση των έργων κυρίως στον σταθμό του Πειραιά. Τα πρώτα 3,5 χλμ. θα αποδοθούν στους επιβάτες μέχρι τον Ιούνιο, προκειμένου να διευκολυνθεί η μετακίνηση σε περιοχές που δέχονται μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο. Ο άξονας σε πλήρη ανάπτυξη, δηλαδή με τους σταθμούς σε Μανιάτικα, Πειραιά (πλησίον ΗΣΑΠ) και Δημοτικό Θέατρο, θα παραδοθεί ως τον Ιούνιο του 2021.
Ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη
Αυτοί βεβαίως που θα βλέπουν μετρό και δεν θα το πιστεύουν είναι οι Θεσσαλονικείς, που τις παραμονές της Πρωτοχρονιάς θα έχουν και την ευκαιρία να δουν τον πρώτο ολοκληρωμένο σταθμό στο Σιντριβάνι. Πάνω από 12 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής, ο χρόνος μετράει πια αντίστροφα για τις πρώτες δοκιμές.
«Οι συρμοί του μετρό της Θεσσαλονίκης το 2019 μπαίνουν στις ράγες, καθώς το πρώτο εξάμηνο θα εκκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια στη βασική γραμμή. Η εμπορική της λειτουργία προγραμματίζεται το 2020, ενώ το 2021 θα ολοκληρωθεί και η επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά» λέει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό.
Επίσης, στα τέλη Νοεμβρίου ξεκίνησε επίσημα η κατασκευή του σταθμού στην Αγία Σοφία, που είχε κολλήσει στις αρχαιολογικές εργασίες και θα χρειαστεί «σπριντ» για να προλάβει την έναρξη λειτουργίας τον Νοέμβριο του 2020. Πρόκειται για έναν κομβικό σταθμό, καθώς για περίπου τρία χρόνια θα εξυπηρετεί το κέντρο της πόλης, μέχρι να ολοκληρωθεί ο σταθμός της Βενιζέλου. Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της γραμμής από Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι Νέα Ελβετία θα αφήσει σίγουρα εκτός τη Βενιζέλου – πιθανώς και την Αγία Σοφία ως το 2021 – με τους συρμούς να διέρχονται δίχως στάση.
Επιπλέον, εντός του 2019 πρόκειται να υλοποιηθούν βάσει του σχεδιασμού της Αττικό Μετρό οι πρόδρομες εργασίες της επέκτασης του μετρό στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για μια ενιαία κυκλική γραμμή που θα συνδέει, μέσω εννέα αρχικά σταθμών, τα δυτικά με το κέντρο και την Ανατολική Θεσσαλονίκη.
Η επέκταση δυτικά προς Αμπελοκήπους, Μενεμένη, Κορδελιό και Εύοσμο, αλλά και βορειοδυτικά, δηλαδή προς Νεάπολη, Σταυρούπολη, Πολίχνη, θα απαντήσει στις μεγάλες ανάγκες μετακίνησης που έχουν οι κάτοικοι περιοχών, με πληθυσμό περίπου 400.000.
Παράλληλα, θα προχωρήσει ο σχεδιασμός της υπέργειας σύνδεσης της βασικής γραμμής του μετρό με το αεροδρόμιο «Μακεδονία» στην ανατολική πλευρά της πόλης. Συνολικά, η αξία των παραπάνω επεκτάσεων εκτιμάται στο 1,3 δισ. ευρώ.
«Οι συστηματικές προσπάθειες υπέρβασης παθογενειών και προβλημάτων τα προηγούμενα τρία χρόνια φέρνουν το νέο έτος μια νέα οικονομική, περιβαλλοντική και πολιτιστική πραγματικότητα για το δίκτυο του μετρό και τις περιοχές πέριξ του, τις οποίες και μεταμορφώνει» αναφέρει συνοψίζοντας ο κ. Μυλόπουλος μιλώντας στο «Βήμα».