Έως και ισόβια κάθειρξη προβλέπεται για όποιον οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών και προκαλέσει απώλεια ανθρώπινων ζωών φέρνει η τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα και κατά συνέπεια του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Οι διατάξεις για την επικίνδυνη οδήγηση
Κατά λοιπά, υπάρχουν και νέες διατάξεις που αφορούν στην επικίνδυνη οδήγηση και στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών.
Όποιος κατά τη συγκοινωνία στους δρόμους ή στις πλατείες: α) οδηγεί όχημα μολονότι δεν είναι σε θέση να το πράξει με ασφάλεια εξαιτίας της κατανάλωσης οινοπνεύματος ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών ή λόγω σωματικής ή πνευματικής εξάντλησης, ή β) οδηγεί όχημα σε εθνικές ή περιφερειακές οδούς αντίστροφα στο ρεύμα της εκάστοτε κατεύθυνσης ή σε πεζοδρόμους, πεζοδρόμια ή πλατείες, ή οδηγεί όχημα που είναι τεχνικά ανασφαλές ή με ανασφαλή τρόπο φορτωμένο ή προβαίνει κατά την οδήγηση σε επικίνδυνους ελιγμούς ή μετέχει σε αυτοσχέδιους αγώνες, τιμωρείται, αν δεν προβλέπονται βαρύτερες κυρώσεις σε άλλες διατάξεις:
αα) με φυλάκιση έως τρία έτη ή χρηματική ποινή αν από την πράξη προέκυψε κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα,
ββ) με φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους αν από την πράξη προέκυψε κίνδυνος για άνθρωπο,
γγ) με κάθειρξη έως 10 έτη αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις,
δδ) με κάθειρξη τουλάχιστον 10ετών αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο άλλου.
Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη
Αλλαγές και στον Κώδικα οδικής κυκλοφορίας
Μπορεί οι οικονομικές ποινές για τις σοβαρές παραβάσεις να αυξηθούν αλλά ο νέος αναθεωρημένος ΚΟΚ θα περιλαμβάνει ελαφρύτερες διοικητικές κυρώσεις αλλά και αυξομειώσεις στα προβλεπόμενα πρόστιμα.
Καταργείται ο καθορισμός του προστίμου με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια όπως προβλέπει ο σημερινός ΚΟΚ. Παράλληλα εξετάζεται η απαλοιφή των εξοντωτικών κυρώσεων, όπως η δια βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης σε περίπτωση υποτροπής στην ίδια παράβαση.
Για παράδειγμα αν κάποιος οδηγεί χωρίς να φοράει τη ζώνη ασφαλείας, θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης, αλλά όχι και η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, ενώ θα εξεταστεί και η επαναφορά οικονομικών προστίμων σε αυτές τις περιπτώσεις. Σε παραβάσεις που θεωρούνται εξαιρετικά επικίνδυνες για πρόκληση τροχαίου όπως η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα ή αντικανονική προσπέραση εξετάζεται το ενδεχόμενο να αφαιρούνται και τα στοιχεία του αυτοκινήτου.
Το βάρος θα δοθεί στην αποπληρωμή των προστίμων, η οποία αν δεν γίνει σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα ο παραβάτης θα βλέπει το οφειλόμενο ποσό στη φορολογική του δήλωση μέσω του taxisnet. Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου, αν και σήμερα το συνολικό ποσό προστίμων είναι περίπου 140 εκατ. ευρώ, τελικά το ποσό που πληρώνεται δεν ξεπερνά τα 40 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, εκτιμάται ότι η μη ύπαρξη προστίμου δεν έχει λειτουργήσει αποτρεπτικά στις παραβάσεις.