Έντονες είναι οι αντιδράσεις των ιδιοκτητών, αλλά και των οδηγών ταξί για την επικείμενη απελευθέρωση του επαγγέλματος, που προωθεί το Yπουργείο Μεταφορών και Δικτύων. Αντίθετα οι χρήστες του μέσου τάσσονται υπέρ της απελευθέρωσης, καθώς πιστεύουν ότι αυτό θα είναι προς όφελος τόσο των ίδιων, όσο και του επαγγέλματος, και επισημαίνουν ότι είναι επιτακτική ανάγκη η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και η μείωση του κόστους.
Η πλειοψηφία των ιδιοκτητών συντάσσεται με τις αποφάσεις του ΣΑΤΑ και πέρα από την αυριανή 24ωρη απεργία, προκρίνουν κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, ανάλογες με αυτές του καλοκαιριού, ενώ, όπως είπαν, δυναμικό “παρών” θα δώσουν και στη ΔΕΘ, με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού. Μάλιστα, αύριο θα πραγματοποιήσουν γενική συνέλευση για να καθορίσουν τη στάση τους.
Οι επαγγελματίες τάσσονται υπέρ της εξυγίανσης του κλάδου, ωστόσο ζητούν τη θέσπιση πληθυσμιακών κριτηρίων, ενώ εμφανίζονται δυσαρεστημένοι και με τους χειρισμούς του υπουργείου. «Είμαστε ήδη υπεράριθμοι. Η δουλειά έχει πέσει τόσο πολύ και αναγκαζόμαστε να δουλεύουμε 12 ώρες για να βγάλουμε ένα μεροκάματο», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Νικόλαος Φύσσας, ιδιοκτήτης ταξί, ο οποίος, όπως δηλώνει, έχει δανειστεί 180.000 ευρώ μέχρι το 2031, έχοντας βάλει εγγύηση το σπίτι του, προκειμένου να αγοράσει μία άδεια. «Με αυτό το νόμο τελειώσαμε», λέει και προσθέτει ότι «πέρα από τις κινητοποιήσεις, ο κλάδος θα πρέπει να απευθυνθεί και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια προκειμένου να δικαιωθεί».
«Αυτό που προσπαθεί να κάνει η κυβέρνηση δεν ισχύει πουθενά στον κόσμο», λέει ο Μελέτης Παππάς, επίσης ιδιοκτήτης ταξί και συμπληρώνει: «Παντού έχουν εφαρμοστεί πληθυσμιακά κριτήρια, γιατί όχι και στην Ελλάδα».
«Ο κλάδος χρειάζεται εξυγίανση, αλλά αυτός που προσπαθεί να κάνει η κυβέρνηση δημιουργεί τεράστιες αδικίες. Αυτό που χρειάζεται να γίνει είναι να εφαρμοστούν οι Ευρωπαϊκοί κανονισμοί», τονίζει.
«Θα γίνει ότι έγινε και το καλοκαίρι. Δεν υπάρχουν περιθώρια για τους επαγγελματίες. Θα δώσουμε το “παρών” στη ΔΕΘ, αλλά και σε όλη την Ελλάδα, για να υπερασπιστούμε τα δίκαιά μας», αναφέρει ο ιδιοκτήτης ταξί, Νίκος Ιωάννου. «Το υπουργείο δεν έχει δείξει καμία διάθεση συνεννόησης, και δεν έχουν εισακουστεί οι προτάσεις μας. Το μόνο που μας μένει είναι να αντιδράσουμε ενωμένοι», λέει.
Ο οδηγός ταξί Θωμάς Κλουτσουνιώτης προσθέτει ότι «ούτε για τους οδηγούς είναι θετικό το νομοσχέδιο, αφού θα φθάσουμε να δουλεύουμε 12 ώρες και η εταιρεία θα μας πληρώνει 600 ευρώ» και επισημαίνει ότι «σίγουρα πρέπει να χτυπηθούν αυτοί που βγάζουν “μαύρα” λεφτά από τις αγοροπωλησίες και να σταματήσει αυτό το “χρηματιστήριο” των αδειών, αλλά όχι οι επαγγελματίες του μεροκάματου».
Η πλειοψηφία των πολιτών τάσσεται υπέρ απελευθέρωσης του επαγγέλματος, της αναβάθμισης των υπηρεσιών των επαγγελματιών ταξί, τη μείωση του κόστους, αλλά και την αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών.
Ο Γιάννης Μαστρογιάννης, έμπορος στο κέντρο της Αθήνας, χαρακτηρίζει ως «αδιανόητη την ύπαρξη κλειστών επαγγελμάτων» και προσθέτει ότι «η αγορά αυτορυθμίζεται. Σε όλα τα επαγγέλματα ισχύουν οι κανόνες ανταγωνισμού, προς όφελος του καταναλωτή». Επισημαίνει δε ότι «το ταξί πρέπει να πάψει να αποτελεί προνόμιο μίας κλειστής κάστας» και υποστηρίζει ότι «κερδισμένοι θα βγουν και οι ίδιοι ιδιοκτήτες, αφού θα τους δοθεί η ευκαιρία να ξεκαθαρίσουν την ήρα από το σιτάρι».
Από την πλευρά της η ιδιωτική υπάλληλος, Μαρία Λοϊσίου τονίζει ότι «αυτό το επάγγελμα έπρεπε να είχε ανοίξει εδώ και πολύ καιρό. Με την υπάρχουσα κατάσταση αδικούνται όλοι οι υπόλοιποι επαγγελματικοί κλάδοι της αγοράς».
Ο φοιτητής Τάσος Πετρίδης, επισημαίνει ότι «το ταξί έχει γίνει πλέον είδος πολυτελείας, και δεν είναι λίγοι οι ταξιτζήδες, οι οποίοι όχι μόνο παίρνουν διπλές και τριπλές κούρσες, έχουν “πειραγμένα” ταξίμετρα και κάνουν “κύκλους” για να φουσκώσουν την τιμή, αλλά συμπεριφέρονται και με αγένεια στους πελάτες τους». «Αυτά πρέπει να αλλάξουν”. πρόσθεσε.