Πανελλαδική έρευνα σε σχέση με την αποτελεσματικότητα αλλά και τα προβλήματα της τηλεκπαίδευσης, καθώς και την γενικότερη αξιολόγησή της από τους γονείς πραγματοποίησε η devolo Greece σε συνεργασία με το InfoKids.gr.
Η έρευνα διεξήχθη από τον Οκτώβριο μέχρι την αρχή του 2ου lock down και σ’ αυτήν συμμετείχαν 463 γονείς. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, μόλις το 24% των μαθητών μπόρεσε να λάβει μέρος σε ένα σταθερό πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης από το σχολείο του και να καλύψει πλήρως την ύλη, καθώς πολύ μικρό ποσοστό σχολείων μπόρεσε να συνεχίσει κανονικά το πρόγραμμα των μαθημάτων μέσα από τις ηλεκτρονικές τάξεις. Από την άλλη, όπου τα σχολεία παρέδιδαν κάποια από τα μαθήματα online, το 54% των μαθητών τα παρακολούθησε και δεν έμεινε πολύ πίσω στην ύλη. Σε αυτή την περίπτωση δόθηκε προτεραιότητα σε μαθήματα μεγαλύτερης βαρύτητας ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι ξένες γλώσσες, τα καλλιτεχνικά, η πληροφορική και άλλα δεν συμμετείχαν στην on line εκπαίδευση.
Δυστυχώς, το 22% των μαθητών δεν παρακολούθησε μαθήματα online από το σχολείο, είτε γιατί ήταν στην ευχέρεια του δασκάλου/καθηγητή η εξ αποστάσεως εκπαίδευση (οnline ή ασκήσεις μέσω email), είτε γιατί κάποια σχολεία δεν παρείχαν καθόλου τη δυνατότητα στους μαθητές να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους μέσα στην καραντίνα. Μόνο το 7% των γονέων έκριναν ότι τα online μαθήματα ήταν το ίδιο ή περισσότερο αποδοτικά σε σχέση με τη δια ζώσης εκπαίδευση. Το 54%, πιστεύει ότι ήταν μεν αποδοτικά αλλά δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να αντικαταστήσουν το μάθημα της τάξης. Τέλος, το 39% έκρινε ότι τα μαθήματα από το σπίτι δεν μπόρεσαν να προσφέρουν τις απαραίτητες γνώσεις στα παιδιά.
Το ότι η τηλεκπαίδευση δεν μπόρεσε να αντικαταστήσει επαρκώς το σχολείο επιβεβαιώνει το 85% των γονέων, οι οποίοι δήλωσαν ότι προτιμούν για το παιδί τους την δια ζώσης εκπαίδευση καθώς «ακόμα δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε γνωστικά την online διδασκαλία» και«γιατί η αλληλεπίδραση καθηγητή-μαθητή είναι αναντικατάστατη». Το πιο σημαντικό που επισημαίνουν πολλοί γονείς είναι ότι «πέραν του μαθησιακού, τα παιδιά πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν και τις υπόλοιπες δεξιότητες τους κάτι που επιτυγχάνεται μόνο δια ζώσης».Το 15% από την άλλη πλευρά, προτιμάει την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση γιατί είναι πιο ασφαλής, τα παιδιά συγκεντρώνονται πιο εύκολα και δεν χάνεται χρόνος σε μετακινήσεις και καθυστερήσεις στην τάξη. Τέλος, μέσα από την έρευνα προέκυψε ότι το 83% πιστεύει ότι η διδασκαλία εξ’ αποστάσεως είναι μια καλή εναλλακτική σε περίπτωση lockdown ενώ το 17% δεν το κρίνει αποτελεσματικό και θα επιθυμούσε να βρεθούν άλλες λύσεις.
Για το 56% των ερωτηθέντων το No1 πρόβλημα που παραμένει, ήταν και είναι η σύνδεση στο οικιακό δίκτυο, Το Νο2 πρόβλημα, σε ποσοστό 20% ήταν η ανεπάρκεια κατάλληλου εξοπλισμού στο σπίτι για να υποστηρίξει τις online τάξεις για τους μαθητές. Επίσης, ένα ποσοστό που φτάνει στο 17% δηλώνει ότι υπήρχε ανεπάρκεια και από την πλευρά του σχολείου, ως προς το διαθέσιμο εξοπλισμό για την κάλυψη όλων των αναγκών ενός σχολείου. Το 7% δήλωσε πως είχε πρόβλημα με την ασφάλεια των παιδιών στο διαδίκτυο.
Σε σχέση με τον εξοπλισμό (hardware αλλά και σύνδεση) που είχαν στη διάθεσή τους οι γονείς, ώστε να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες των μαθημάτων, το 45% απάντησε ότι η εμβέλεια του Internet δεν είναι καλή σε όλο το σπίτι και αναζητεί λύση για το θέματα αυτό. Το 41% απάντησε ότι ο εξοπλισμός που διαθέτει (υπολογιστής / laptop) χρειάζεται αναβάθμιση. Εδώ να σημειωθεί ότι το 76%, δήλωσε ότι δεν υπήρξε καμία υποστήριξη από το σχολείο όσον αφορά στον εξοπλισμό των μαθητών με τα απαραίτητα μηχανήματα και περιφερειακά, ενώ το 20% δήλωσε ότι το σχολείο παρείχε τον κατάλληλο εξοπλισμό σε οικογένειες που τον είχαν ανάγκη. Μόνο το 4% είχε πλήρη υποστήριξη από το σχολείο σε θέματα εξοπλισμού.
Σε σχέση με ζητήματα ασφαλείας ένα ποσοστό που ανέρχεται στο 26% δήλωσε ότι το απασχολεί και χρειάζεται περισσότερη ασφάλεια για το Internet ενώ ακόμα ένα 25% χρειάζεται αναβάθμιση στο Internet (γραμμή ή router). Τέλος, μόλις το 15% δήλωσε ότι είναι πλήρως εξοπλισμένο για την εκπαίδευση από το σπίτι τόσο όσον αφορά στο hardware, όσο και από σύνδεση στο Internet.