Τι αναφέρει η έρευνα του ΣΕΛΠΕ
Τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό την τελευταία χρονιά και τη μεγάλη επίδραση της κρίσης του κορωνοϊού στις online αγορές της λιανικής στην Ελλάδα, καταδεικνύει εξαμηνιαία έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά τον Ιούνιο και Ιούλιο 2021 σε πανελλήνιο δείγμα 857 καταναλωτών, χρηστών του διαδικτύου.
Η σημασία της επίδρασης της κρίσης του κορωνοϊού καταγράφεται στη διατήρηση της αύξησης των online αγορών ακόμα και μετά τη λήξη των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας και του ανοίγματος των φυσικών καταστημάτων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 50% των χρηστών διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου το τελευταίο 15ήμερο, ποσοστό ναι μεν χαμηλότερο από τη μέτρηση του Δεκεμβρίου (61%), αλλά διπλάσιο σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2019 (26%).
Τα ποσοστά ικανοποίησης από τις υπηρεσίες παράδοσης, παρά τα σαφώς βελτιωμένα αποτελέσματα, εξακολουθούν να είναι ένας πιθανός ανασταλτικός παράγοντας για την περεταίρω ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών. Στη γενική ερώτηση σε σχέση με την ικανοποίηση από τις υπηρεσίες παράδοσης για όλα τα είδη, το 55% δηλώνει πολύ ικανοποιημένο. Το 27% δηλώνει λίγο ικανοποιημένο και το 18% καθόλου ικανοποιημένο.
Τα ποσοστά ικανοποίησης είναι σαφώς υψηλότερα σε σχέση με τη μέτρηση του Δεκεμβρίου 2020, οπότε και το 38% δήλωνε πολύ ικανοποιημένο, το 26% λίγο και 25% καθόλου.
Παρά τη βελτιωμένη αυτή εικόνα, η μικρή μείωση στη διείσδυση του καναλιού των online αγορών από 61% σε 50% δείχνει ότι σε έναν βαθμό η υιοθέτηση ή μη του καναλιού αυτού για κάποιους από τους καταναλωτές επηρεάζεται περισσότερο από άλλους παράγοντες, όπως για παράδειγμα ήταν τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας και το lockdown.
Η πρόθεση αγοράς μέσω διαδικτύου ανά κατηγορία τον Ιούλιο 2021 σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020 παρουσιάζει μείωση, αλλά τα ποσοστά είναι σαφώς υψηλότερα σε σχέση με τον Ιούνιο 2020, στους πρώτους μήνες της πανδημίας.
Οι δημοφιλείς κατηγορίες
Τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφονται στην κατηγορία ηλεκτρικά – ηλεκτρονικά είδη με 34%. Ακολουθούν τα είδη ρουχισμού με 18%, τα παιχνίδια και είδη δώρων με 15%, τα είδη προσωπικής περιποίησης με 14%, τα έπιπλα με 14%, τα είδη γραφείου και βιβλία με 13% και τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφονται στα φάρμακα με 5% και στα τρόφιμα – ποτά με 4%.
Σύμφωνα με την έρευνα, ποσοστό 44% δηλώνει ότι θα συνεχίσει να αγοράζει μέσω διαδικτύου ακόμα και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων, ποσοστό ελάχιστα μειωμένο από το 49% της προηγούμενης μέτρησης. Φαίνεται, λοιπόν, ότι η αλλαγή που έχει επέλθει στις αγοραστικές συνήθειες θα διατηρηθεί σε έναν μεγάλο βαθμό και μετά την επίλυση του υγειονομικού προβλήματος.
Επίσης, η έρευνα έδειξε ότι ο καταναλωτής έχει «εκπαιδευτεί» πλέον στην ενσωμάτωση των ηλεκτρονικών καταστημάτων στη διαδικασία αγορών του, μέσω της σύγκρισης τιμών και προϊόντων στο διαδίκτυο. Συγκεκριμένα, το 56% δηλώνει ότι κάνει συχνά ή πάντα έρευνα αγοράς στο διαδίκτυο πριν αγοράσει τελικά σε φυσικό κατάστημα, ενώ το 37% κάνει το αντίστροφο, δηλαδή έρευνα αγοράς σε φυσικά καταστήματα πριν παραγγείλει από e-shop.