Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος απέστειλε επιστολή προς τον Μπαρόζο. Στην επιστολή του ο Αρχιεπίσκοπος επισημαίνει πως ο κ. Μπαρόζο αλλά και υπόλοιποι διαχειριστές της οικονομικής κρίσης έχουν θέσει ως πρότυπο σωτηρίας έναν λογιστικό αριθμό και δεν ακούνε τις φωνές χιλιάδων απλών πολιτών απ’ όλη την Ευρώπη.
Ο κ. Ιερώνυμος παρέδωσε την επιστολή στον διευθυντή του Γραφείου της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα, Π. Καρβούνη, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα Παρασκευή, στο Συνοδικό Μέγαρο, ειδικά γι’ αυτόν το σκοπό.
“Θεωρήσαμε επάναγκες να απευθυνθούμε προς τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα άλλα θεσμικά όργανα και σαν Εκκλησία, που έχουμε το δικαίωμα να έχουμε αυτόν διάλογο, σύμφωνα με το Σύμφωνο της Λισσαβόνας να πούμε τις απόψεις μας, είπε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος παραδίδοντας την επιστολή προς τον κ. Καρβούνη.
“Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η Ευρώπη ήταν είναι και θα είναι στο πλευρό της Ελλάδος.
Η Ελλάδα μπορεί πάντοτε να στηρίζεται στην Ε.Ε. και είμαι σίγουρος ότι με την προσπάθεια και την αλληλεγγύη ένθεν και ένθεν, θα βγει η χώρα μας από αυτήν την κρίση, την οποία αναφέρατε και η οποία μαστίζει όλους τους πολίτες.
Σας ευχαριστώ λοιπόν και πάλι για αυτό το υπόμνημα το οποίο μου δίδετε και θα το μεταφέρω με τον καλύτερο τρόπο, στον πρόεδρο τον κ. Μπαρόζο”, τόνισε, μεταξύ άλλων, το υψηλόβαθμο στέλεχος της Ε.Ε.
Όπως αναφέρεται στην επιστολή, η πρωτοβουλία αυτή στηρίζεται στη Συνθήκη της Λισσαβόνας, που δίνει το δικαίωμα στις Εκκλησίες, “να αρθρώνουν λόγο για θέματα, που αφορούν τους Ευρωπαίους πολίτες”.
“Η Εκκλησία της Ελλάδος παρακολουθεί αγρύπνως τις παγκόσμιες εξελίξεις”
Στην επιστολή τονίζεται, ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ιστορία. “Η Ευρώπη, και ιδιαιτέρως η Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 Κρατών-μελών και σύντομα των 28 Κρατών-μελών με την είσοδο της Κροατίας, στην ιστορία ολόκληρου του ανθρωπίνου γένους, ενέπνευσε με τις πνευματικές δυνάμεις της προτάσσοντας ένα πολύτιμο κοινωνικό μοντέλο συνύπαρξης των λαών με πανανθρώπινη εμβέλεια.
Δυστυχώς όμως, σήμερα, ο σύγχρονος ευρωπαϊκός πολιτισμός διέρχεται μία νέα κρίση, την οποία θα ονομάζαμε κρίση αξιοπιστίας της πολιτικής και των πολιτικών προσώπων, κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών απέναντι στους θεσμούς και μάλιστα τους ευρωπαϊκούς.
Οι αιτίες που αναφέρονται είναι πολλές, από τη διάβρωση της οικογένειας, τον καταναλωτισμό και τα ατομικά δικαιώματα μέχρι τον οικονομικό φιλελευθερισμό και την εισοδηματική ανισότητα.
Δεν διαφεύγει της προσοχής μας το γεγονός ότι ο ελληνικός λαός, αλλά και πολλοί άλλοι ευρωπαίοι πολίτες, αγωνιωδώς απευθύνονται στους κυβερνώντες, αλλά και στην εκκλησιαστική ηγεσία, αναγνωρίζοντας ότι και εμείς έχουμε, στο μέτρο που μας αναλογεί, ευθύνη για την υπάρχουσα κρίση. Η αδιαφάνεια, το εύκολο κέρδος, η προσβολή των θεσμών, η ύβρις και η ασέβεια κατά του κράτους και των νόμων, οι αλόγιστες διεκδικήσεις αποτελούν μέρος της σημερινής κοινωνία.
Η Ορθόδοξος Εκκλησία της Ελλάδος παρακολουθεί αγρύπνως τις παγκόσμιες αυτές εξελίξεις”.
“Ο υπέροχος ελληνικός λαός σήμερα διασύρεται παγκοσμίως”
Αναφερόμενος στον ελληνικό λαό, ο κ. Ιερώνυμος τον χαρακτηρίζει “υπερήφανο”, που “συνέβαλα τα μέγιστα στην ευρωπαϊκή πορεία, ενώ σήμερα θυσιάζεται, αμφισβητείται η ιστορία του και οι εταίροι επιφυλάσσονται έναντι της Ελλάδος και του ιδίου του ελληνικού λαού”.
“Είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς το αίσθημα πνιγμού που διακατέχει την πλειοψηφία των συμπολιτών μας. Ποιος μπορούσε να φαντασθεί ότι ο υπέροχος ελληνικός λαός, που προσέφερε με τον πολιτισμό του στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι, σήμερα θα διασύρεται παγκοσμίως; “, διερωτάται.
“Ο κοινός οίκος της Ευρώπης να λειτουργήσει ως οικογένεια”
“Γνωρίζουμε την ευαισθησία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τις σημαντικές αυξήσεις του Προϋπολογισμού (2014-2020) για τα εκπαιδευτικά θέματα. Πιστεύουμε ότι όλα τα θεσμικά ευρωπαϊκά όργανα θα πρέπει να στραφούν προς την Παιδεία των Ευρωπαίων πολιτών και δη των νέων, στηρίζοντας προγράμματα αλλαγής του τρόπου ζωής και τη δημιουργία μιας κοινωνίας προσώπων και αλληλεγγύης.
Επιθυμούμε μία Παιδεία που θα περάσει από τον ασύνετο νεοπλουτισμό στην αξιοπρεπή λιτότητα και ολιγάρκεια. Στην υιοθέτηση μιας νέας οικονομικής ανθρωπολογίας που δεν βασίζεται στην κατανάλωση αλλά στο “ουκ έστι χρεία”, μιας κοινωνίας που δεν θα βασίζεται στον ανταγωνισμό και τις αντιπαλότητες αλλά στην συνύπαρξη των πολιτών της Ευρώπης.
Επιθυμούμε ο κοινός οίκος της Ευρώπης να λειτουργήσει περισσότερο ως οικογένεια που κατανοεί τις δυσκολίες των μελών της και δεν καταδικάζει τα μέλη της στην απομόνωση. Στην προσπάθεια αυτή θα μας βρείτε δίπλα σας”, υπογραμμίζει.
“Η Εκκλησία δεν μπορεί να δεχθεί καμία είδους πτώχευση”
Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, η Εκκλησία δεν μπορεί, απέναντι στην οικονομική κρίση να δεχθεί καμία είδους πτώχευση. “Πρωτίστως όμως δε συγχωρεί την πτώχευση των αξιών, δεν μπορεί να αποδεχθεί καμία είδους χρεωκοπία, πρωτίστως όμως δεν μπορεί να εθελοτυφλεί στην χρεωκοπία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Τα ίδια τα επίσημα κείμενα τονίζουν ότι “η Ένωση βασίζεται στις αξίες του σεβασμού και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας”. Δεν μπορούμε λοιπόν να ελπίζουμε σε μία κοινωνία όπου δεν επικρατεί η κοινωνική δικαιοσύνη”.
“Σκάνδαλο να εκλαμβάνεται ο πολίτης ως λογιστικός αριθμός”
“Ο άνθρωπος, ο ευρωπαίος πολίτης, δεν μπορεί να εκλαμβάνεται από τους διαχειριστές της οικονομικής κρίσης ως ένας λογιστικός αριθμός. Είναι σκάνδαλο οι ευρωπαίοι ηγέτες να μην λαμβάνουν υπόψη τους τις κραυγές των απλών πολιτών και να απειλούνται οι ίδιοι οι πολίτες της Ευρώπης ως αναλώσιμα προϊόντα.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η αύξηση της απελπισίας, της απόγνωσης, της συρρίκνωσης της εθνικής κυριαρχίας, της διάσπασης της οικογένειας, η πλήρης απομόνωση των αδύνατων κοινωνικών ομάδων (ΑμΕΑ, μετανάστες, τρίτη ηλικία κ.λπ.), ο πολλαπλασιασμός της φοβίας και τελικώς η δημιουργία μιας κοινωνίας χωρίς ηθικούς κανόνες”, προσθέτει.
Καταλήγοντας, ο αρχιεπίσκοπος αναφέρει πως όλα τα παραπάνω δεν είναι τίποτε άλλο παρά οι προσωπικές αγωνίες της Εκκλησίας. “Η κρίση που απειλεί ολόκληρη την ανθρωπότητα χρειάζεται νηφάλια διάγνωση.
Η θεραπεία της πρωτοφανούς κρίσης που βιώνουμε στις ημέρες μας απαιτεί μία συστηματική προσέγγιση με κοινωνική ευαισθησία και αίσθημα δικαίου, αλλά και την ενίσχυση των ηθικών αντισωμάτων για να μην είναι προσωρινά τα αποτελέσματα της θεραπείας.
Πιστεύουμε ότι η κρίση αυτή μπορεί να αποτελέσει την απαρχή για μία καλύτερη και πιο ανθρώπινη Ευρώπη, η οποία δεν θα ασχολείται μόνο με χρηματιστηριακούς αριθμούς και ομόλογα, αλλά θα σέβεται τις ανθρώπινες αξίες, για τις οποίες κοπίασαν τόσον οι προκάτοχοί σας όσο και εσείς προσωπικώς”.