Το πολυνομοσχέδιο που αφορά το Δημόσιο φαίνεται να κρύβει σε δεύτερη ανάγνωση πολλές διατάξεις, οι οποίες όμως κρύβονται έντεχνα καθώς πίσω απ’ αυτές στοιβάζεται το αληθινό πλέον πρόσωπο του δημοσίου.
Ξεχάστε ότι ξέρατε μέχρι σήμερα καθώς η μονιμότητα στο Δημόσιο δεν είναι πλέον και τόσο… μόνιμη, για τους πρωτοδιόριστους ο βασικός μισθός δε θα είναι 780 ευρώ, όπως πολυδιαφημίστηκε, αλλά αρκετά πιο κάτω, ενώ μια σειρά ρυθμίσεις προσπαθούν να περικόψουν χρήματα από παντού
1. Ο πρωτοδιοριζόμενος στο Δημόσιο όχι μόνο θα παραμένει μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε περίοδο δοκιμασίας, αλλά προβλέπεται μια δύσκολη διαδικασία για να περάσει -αν τελικά περάσει- σε καθεστώς μονιμότητας.
Έτσι, μέχρι και τρία χρόνια θα παραμένουν τον προθάλαμο της μονιμότητας οι νεοπροσλαμβανόμενοι στο δημόσιο, γνωστοί ως δόκιμοι.
Η νέα διάταξη του πολυνομοσχεδίου καταργεί την προηγούμενη πρόβλεψη για αυτοδίκαιη και ουσιαστικά χωρίς προϋποθέσεις μονιμοποίηση των δημόσιων υπαλλήλων έπειτα από διετή δοκιμαστική υπηρεσία. Με τις νέες ρυθμίσεις, εισάγονται κριτήρια τα οποία λαμβάνει υπόψη του το Υπηρεσιακό Συμβούλιο κατά το σχηματισμό της κρίσης του για τη μονιμοποίηση ή μη των δόκιμων υπαλλήλων.
Οι δόκιμοι, όπως προβλέπεται, μονιμοποιούνται μόνον εφόσον στις εκθέσεις αξιολόγησής τους εξασφαλίζουν βαθμολογία μεγαλύτερη της βάσης και ταυτόχρονα κριθεί από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο ότι η δοκιμαστική τους υπηρεσία είναι επιτυχής. Η βαθμολογία προκύπτει από τη βαθμολόγηση της απόδοσής τους, καθώς και τη βαθμολόγηση των άλλων κριτηρίων που προβλέπει το σύστημα αξιολόγησης.
Για πρώτη φορά, εξάλλου, παρέχεται η δυνατότητα στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο να αποφασίζει, κατά περίπτωση, την παράταση της δοκιμαστικής υπηρεσίας του νεοπροσλαμβανόμενου υπαλλήλου από έξι μέχρι 12 μήνες, εφόσον τόσο από την έκθεση αξιολόγησης όσο και από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει σαφώς η καταλληλότητα του κρινόμενου προκειμένου να μονιμοποιηθεί ή ακόμη και να συνεχίσει να απασχολείται.
2. Όπως αναφέρεται στο νέο ενιαίο μισθολόγιο, θα αυξηθεί ο βασικός μισθός του νεοεισερχόμενου υπαλλήλου, γεγονός που οδηγεί σε μικρές αυξήσεις στις αποδοχές του 7,5% των υπαλλήλων.
Ετσι, ο βασικός μισθός του νεοεισερχόµενου υπαλλήλου από 711 ευρώ που είναι σήµερα θα διαµορφωθεί στα 780 ευρώ. Οι αυξήσεις αυτές, ωστόσο, είναι κυρίως αυξήσεις… επί χάρτου.
Γιατί, για να μετεξελιχθούν και σε πραγµατικές αυξήσεις, θα πρέπει να συντρέχουν µια σειρά προϋποθέσεις, σημαντικότερη εκ των οποίων είναι ο νέος υπάλληλος να δικαιούται πριµ παραγωγικότητας, καθώς και τα άλλα τέσσερα επιδόματα τα οποία θα διατηρηθούν και τα οποία θα λειτουργήσουν τρόπον τινά ως µηχανισµός αναπλήρωσης των καταργηθέντων 101 ειδικών επιδοµάτων.
3. Δραστική μείωση στον αριθμό των δημόσιων υπαλλήλων που θα λαµβάνουν το επίδοµα θέσης ευθύνης. Η ποσόστωση η οποία καθιερώνεται για δύο κυρίως βαθµούς (από το βαθµό Γ΄ στο βαθµό Β΄ ώς και 60% των κρινόµενων υπαλλήλων και από το βαθµό Β΄ στο Βαθµό Α΄ ώς και 20% των κρινόµενων υπαλλήλων) µειώνει σηµαντικά τη δηµοσιοϋπαλληλική ιεραρχία. Εκτιµάται ότι από 30.000 που είναι σήµερα οι γενικοί διευθυντές και οι διευθυντές θα µειωθούν στους 10.000. Η εξέλιξη αυτή θα έχει ως αποτέλεσµα να µειωθεί σηµαντικά ο αριθµός των δηµόσιων υπαλλήλων με επίδομα θέσης ευθύνης.
4. Μεγάλες είναι και οι περικοπές στις αμοιβές των συλλογικών οργάνων (συμβούλια, επιτροπές, ομάδες εργασίας κ.λπ.) του Δημοσίου, οι οποίες βεβαίως στο παρελθόν έχουν αποτελέσει και εστία σπατάλης. Ετσι, τα κάθε είδους μόνιμα ή προσωρινού χαρακτήρα συλλογικά όργανα του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και των δήμων και περιφερειών θα λειτουργούν εντός του κανονικού ωραρίου εργασίας των υπηρεσιών ή σε χρόνο που καλύπτεται από υπερωριακή απασχόληση και δε θα καταβάλλεται στα μέλη τους καμία πρόσθετη αμοιβή ή αποζημίωση.
Κατ’ εξαίρεση στους ιδιώτες – μέλη των συλλογικών οργάνων καθορίζεται αποζημίωση με απόφαση του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού, η οποία πάντως δε θα υπερβαίνει τα 50 ευρώ ανά συνεδρίαση και μέχρι 50 συνεδριάσεις ετησίως.
5. Εξοικονόμηση πόρων επιχειρείται και από συγχωνεύσεις ΚΕΠ τα οποία βρίσκονται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους.
Στο πολυνομοσχέδιο υπάρχει και ρύθμιση που προβλέπει συγχωνεύσεις, με στόχο, όπως αναφέρεται, «την εξοικονόμηση και την ορθολογικότερη κατανομή δημόσιων πόρων και προσωπικού». Με στόχο την εξοικονόμηση δημόσιων πόρων επίσης, μπορούν να καταργηθούν και θέσεις του κλάδου Διεκπεραίωσης Υποθέσεων Πολιτών.