Σε γοργούς ρυθμούς υλοποίησης εισέρχονται από τον ΑΔΜΗΕ και τα υπόλοιπα έργα της 4ης φάσης ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων, μετά την έναρξη των εργασιών για τη σύνδεση της Σαντορίνης με το ηπειρωτικό δίκτυο. Έτσι, στόχος του Διαχειριστή είναι μέσα στο 2022 να συμβασιοποιηθούν και τα επαπομείναντα έργα που προβλέπονται στην 4η φάση, ώστε να «μπουν στην πρίζα» επίσης η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος.
Στο πλαίσιο αυτό, ήδη από τις 6 Ιουλίου ο Διαχειριστής έχει λάβει τις προσφορές για την εγκατάσταση Υποσταθμών στα τρία νησιά. Έτσι, για τους δύο Υποσταθμούς στη Φολέγανδρο και τη Μήλο, υποβλήθηκαν τρεις προσφορές, ενώ άλλες τρεις προσφορές κατατέθηκαν για τον Υποσταθμό που θα εγκατασταθεί στη Σέριφο.
Ήδη έχει ξεκινήσει η οικονομική και τεχνική αξιολόγηση των προσφορών, η οποία πρόκειται να ολοκληρωθεί μέσα στον Αύγουστο. Παράλληλα, στις 29 Ιουλίου, εκπνέει και η προθεσμία για την υποβολή προσφορών στον διαγωνισμό κατασκευής των καλωδιακών τμημάτων των διασυνδέσεων, ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσει η τεχνική και οικονομική αξιολόγησή τους.
Υπενθυμίζεται ότι η διασύνδεση της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου θα ολοκληρωθεί το 2024. Η Σαντορίνη θα έχει «μπει στην πρίζα» νωρίτερα, στο πρώτο εξάμηνο 2023, όπως είχε αναφέρει στις αρχές Μαΐου ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, κ. Μάνος Μανουσάκης, κατά την τελετή θεμελίωσης του Υποσταθμού στη Θήρα.
Η ηλεκτρική διασύνδεση των Νότιων και Δυτικών Κυκλάδων με το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) θα πραγματοποιηθεί μέσω υποβρύχιων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος, μήκους 353,2 χλμ και υπογείων καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος, μήκους 19,6 χλμ. Εκτός από τα άμεσα διασυνδεδεμένα τέσσερα νησιά, πρόκειται να συνδεθούν έμμεσα έξι ακόμη νησιά που ανήκουν στο σύμπλεγμα. Η Ανάφη, η Κίμωλος, η Σίκινος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Θηρασιά. Ουσιαστικά με την 4η φάση θα εξασφαλιστεί σταθερή, πράσινη και φθηνή ηλεκτροδότηση σε δέκα συνολικά Κυκλαδονήσια.
Με την τελευταία φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ο ΑΔΜΗΕ φέρνει εις πέρας ένα πολυσύνθετο και μεγαλεπήβολο έργο, με πολλαπλά οφέλη:
• Για το σύμπλεγμα των νησιών, που θα τροφοδοτούνται από το ηπειρωτικό σύστημα και δεν θα αντιμετωπίζουν πλέον ζητήματα ευστάθειας.
• Για τους καταναλωτές, που θα εξοικονομήσουν χρεώσεις ΥΚΩ της τάξης των 90 εκατ. ευρώ.
• Για την ανάπτυξη ΑΠΕ στα διασυνδεδεμένα νησιά, λόγω της αυξημένης μεταφορικής ικανότητας. Το περιθώριο για την ανάπτυξη πράσινης ενέργειας στις Κυκλάδες θα αυξηθεί σε περίπου 332 MW.
• Θα μειωθούν σημαντικά οι εκπομπές αέριων ρύπων, με την απόσυρση των τοπικών αυτόνομων σταθμών παραγωγής που χρησιμοποιούν πετρέλαιο. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΑΔΜΗΕ, οι σταθμοί στην Πάρο και τη Θήρα θα τεθούν σε καθεστώς ψυχρής εφεδρείας. Αντίθετα, οι σταθμοί στη Σύρο, τη Μήλο και τη Σέριφο θα αποξηλωθούν σταδιακά. Υπολογίζεται ότι η μείωση εκπομπών CO2 κατά το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας του έργου της 4ης φάσης θα φθάσει στους 100.000 τόνους ανά έτος.