Λιγότερα σε σχέση με το 2021 θα δαπανήσουν φέτος τα Χριστούγεννα 7 στους 10καταναλωτές, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣEΛΠE).
Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και διεξήχθη την περίοδο 14-16 Νοεμβρίου 2022 σε δείγμα 1.150 καταναλωτών.
Από την έρευνα προκύπτει ότι πλειοψηφία του κοινού, ποσοστό 71%, θεωρεί ότι η αξία των αγορών της τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ποσοστό 8%εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη, ενώ το 22% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη. Το μεγαλύτερο ποσοστό (38%) θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισότης δαπάνης του προηγούμενου έτους (50%+). Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση των καταναλωτών μεταφράζεται σε εκτιμώμενη μείωση της τάξης του 31%, δηλαδή φέτος θα χαθεί περίπου το 1/3 του περυσινού τζίρου. Η εκτίμηση, αν και μη πραγματική, είναι ενδεικτική του καταναλωτικού κλίματος που επικρατεί στην αγορά, σύμφωνα με την έρευνα του ΣEΛΠE.
Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 145 ευρώ κατά κεφαλήν (έναντι 146 ευρώ που ήταν η περυσινή εκτίμηση στην αντίστοιχη έρευνα). Το 15% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 19% μέχρι 50 ευρώ, το 25% έως 100 ευρώ, το 23% από 101 έως 200 ευρώ, το 14% από 200 έως 500 ευρώ και το 4% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά το μισό κοινό, ποσοστό 52%, θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.
Σημειώνεται ότι το 13% -ένας στους 8 καταναλωτές- έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του αρκετά πριν τα Χριστούγεννα, το 48% έως 1 εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα και το 39% την εβδομάδα που διανύουμε.
Σε ό,τι αφορά τις διαδικτυακές αγορές, το 15% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του ηλεκτρονικά (έναντι 16% το 2021), ποσοστό που δείχνει τη δυναμική των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Το 65% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του σε φυσικά καταστήματα, ενώ ένα 20% δηλώνει ότι δεν θα αγοράσει. Πρακτικά η αναλογία διαμορφώνεται σε: 1 καταναλωτής αγοράζει κυρίως ηλεκτρονικά έναντι 4 καταναλωτών που αγοράζουν κυρίως φυσικά.
Τα παραπάνω ευρήματα, σύμφωνα με την έρευνα, σχετίζονται με την επίδραση που έχει η αύξηση του κόστους ενέργειας και των ανατιμήσεων στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.