Με δυσκολία πάνε σήμερα στο σχολείο τους, οι μαθητές των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας που αριθμούν περί τους 200.000, ενώ αυτή τη στιγμή κινδυνεύουν να μην έχουν και μέσο για τα σχολειά τους.
Πιο συγκεκριμένα περίπου 200.000 μαθητές κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς μέσο μεταφοράς από τις απομακρυσμένες περιοχές στις οποίες κατοικούν προς τις συγχωνευμένες σχολικές τους μονάδες λόγω του αδιεξόδου που παρατηρείται με τη ρύθμιση που προτείνει το υπουργείο Εσωτερικών.
Το υπουργείο αποφάσισε να λήξουν οι συμβάσεις με τους μεταφορείς (ΚΤΕΛ, ταξί) στις 31/12/2011 και να υπογραφούν νέες με το μισό κόστος. Οι διαγωνισμοί όμως που έγιναν από τους κατά τόπους δήμους έχουν αποβεί άκαρποι.
Το πρόβλημα του κόστους για τη μεταφορά μαθητών είναι παλιό και διαπιστωμένο. Παλιότερα ήταν οι νομαρχίες που έκαναν τους διαγωνισμούς οι οποίοι κατέληγαν συνήθως σε λεωφορεία των ΚΤΕΛ και μισθωμένα ταξί, ενώ συχνά ακούγονταν πληροφορίες για ελλιπές σύστημα ελέγχου με αποτέλεσμα να χρεώνονται υπηρεσίες κατά το δοκούν.
Με τον «Καλλικράτη», η αρμοδιότητα μεταβιβάστηκε στους δήμους, ενώ το υπουργείο Εσωτερικών έθεσε ως στόχο να μειωθεί το κόστος από τα 280 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στο μισό.
Ως καταληκτική ημερομηνία για υπογραφή νέων συμβάσεων με μεταφορείς ετέθη η 31η Δεκεμβρίου 2011 και υποτίθεται ότι έως τότε θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες. Όμως, το μειωμένο κόστος προκάλεσε προφανώς αδιαφορία στους υποψήφιους μεταφορείς.
Το πρόβλημα είναι ακόμη εντονότερο στις περιπτώσεις των αγοραίων ταξί όπου τίθεται ως κόστος ανά χιλιόμετρο τα 0,75 ευρώ. Ωστόσο, τόσο ο κ. Γιαννίτσης όσο και ο αρμόδιος υφυπουργός Πάρις Κουκουλόπουλος επέμειναν στη μη παράταση ισχύος των σημερινών συμβάσεων επειδή «χρειάζεται εξορθολογισμός των δαπανών».
Ως μόνη διέξοδος στην περίπτωση που δεν βρεθεί μεταφορέας, προτείνεται ένα σύστημα ατομικής επιδότησης ανά μαθητή και όχημα μεταφοράς. Συγκεκριμένα, προβλέπεται μηνιαίο επίδομα 85 ευρώ για κάθε μαθητή που το σχολείο του έχει αποδεδειγμένα εγκατασταθεί σε άλλον οικισμό από εκείνον της κατοικίας του. Για όσους μαθητές μεταφέρονται καθημερινά «με γονική ή άλλη μέριμνα» προβλέπεται επίδομα 0,35 ευρώ ανά χιλιόμετρο ημερησίως μέσω του οποίου να προκύπτει ποσό που δεν θα ξεπερνά τα 1.500 ευρώ ετησίως.