Εκπτώσεις χωρίς αντίκρισμα σε μια αγορά που δεν κινείται φύλλο. Την ίδια ώρα σε απόγνωση βρίσκονται οι έμποροι που είδαν το τζίρο τους να κάνει βουτιά παρά τις χειμερινές εκπτώσεις, με τον κλάδο ένδυσης και υπόδησης να αναδεικνύεται στον μεγάλο χαμένο του λιανεμπορίου. Η έλλειψη ρευστότητας και η κακή ψυχολογία έχουν νεκρώσει την αγορά η οποία μάλιστα δεν δίνει και σημάδια ζωής.
“Νεκρή” η αγορά
Την πτωτική πορεία που καταγράφει ο τζίρος, λίγο πριν την επίσημη λήξη των φετινών χειμερινών εκπτώσεων, επιβεβαιώνει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Βασίλης Κορκίδης.
“Συνολικά, ο τζίρος εκτιμάται ότι θα κινηθεί πτωτικά κατά 30%-35% περίπου, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή εκπτωτική περίοδο, ενώ ο κλάδος της ένδυσης και υπόδησης αναδεικνύεται ο μεγάλος χαμένος του λιανεμπορίου”, δηλώνει στο ΑΜΠΕ ο κ. Κορκίδης.
“Παρά τις παροτρύνσεις στο καταναλωτικό κοινό να εκμεταλλευθεί στο έπακρο την περίοδο των εκπτώσεων και να αποκτήσει αυτά που θέλει σε χαμηλή τιμή, η ανταπόκριση των καταναλωτών ήταν περιορισμένη”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κορκίδης, προσθέτοντας ότι η πτώση της εμπορικής κίνησης στις εκπτώσεις, σε συνδυασμό με την “ασθενική” χριστουγεννιάτικη αγορά, που προηγήθηκε, προμηνύει δυσκολίες για την επιβίωση αρκετών επιχειρήσεων λιανικής.
Οι πρώτες εκτιμήσεις του δείχνουν στην ένδυση και υπόδηση μείωση του τζίρου, που ίσως να ξεπεράσει το 40%-45%, στα οικιακά είδη 20%-25%, στα είδη δώρων 25%-30%, στα ηλεκτρονικά-ηλεκτρικά είδη 20% και στα βιβλία-χαρτικά 10%-15%. Επίσης, όπως εκτιμά, τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων εμφανίζουν κάμψη 3%-4%, ενώ στα μικρότερα καταστήματα τροφίμων η μείωση ενδέχεται να υπερβεί το 15%.
“Στην πτώση του τζίρου έχει συμβάλει, μεταξύ άλλων, και η διάχυτη φοβία, που επικρατεί στην αγορά”, διαπιστώνει ο κ. Κορκίδης, υπογραμμίζοντας ότι, κάθε φορά που η τρόικα επισκέπτεται τη χώρα μας, η κατανάλωση μειώνεται δραματικά μέχρι και 11%. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, τους μήνες των επισκέψεων της στη χώρα μας, από τον Απρίλιο του 2010 έως και σήμερα, η αγορά κατέγραψε απώλειες τζίρου περίπου στα 2 δισ. ευρώ.