Σπατάλες, οριακή νομιμότητα, «σκοτεινή» διαχείριση, απουσία κανόνων σκιαγραφούν την εικόνα που επικρατεί στους φορείς του Δήμου της Αθήνας (κυρίως των ανώνυμων εταιρειών) και δεν απέχει πολύ από το να ταυτιστεί με τα βασικά χαρακτηριστικά της κρίσης του πολιτικού συστήματος και των κακοδαιμονιών της δημόσιας διοίκησης.
Αυτό προκύπτει από τη διερεύνηση που πραγματοποίησε, μετά τις εκλογές του Νοεμβρίου, ομάδα εμπειρογνωμόνων της νέας δημοτικής αρχής υπό τον κ. Γ.Καμίνη ώστε να αποτυπωθεί η κατάσταση λειτουργίας του Δήμου Αθηναίων.
Οπως επισημαίνεται για τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου και τις ανώνυμες εταιρείες του Δήμου Αθηναίων (Αναπτυξιακή Εταιρεία Δήμου Αθηναίων- ΑΕΔΑ, εταιρείες οικονομικής ανάπτυξης, τουριστικής,μηχανογράφησης,Διπλή Ανάπλαση ΑΕ κ.ά.),μοιάζουν ως σύνολο «με ένα σπίτι που χτίστηκε πριν από μερικές δεκαετίες ακολουθώντας κάποιο αρχικό σχέδιο, αλλά με συνεχείς προσθήκες-επεκτάσεις και πανωσηκώματα κατάντησε ένας ολόκληρος αυθαίρετος οικισμός ενοίκων με χαμηλό ηθικό οι οποίοι περιμένουν έναν φρέσκο αέρα να τους νοικοκυρέψει και να τους παρακινήσει».
Ως γενική παρατήρηση των ελεγκτών του κ. Καμίνη εμφανίζεται η διαπίστωση ότι ιδιαίτερα στις ανώνυμες εταιρείες του Δήμου Αθηναίων δεν ακολουθείται η βασική αρχή της ορθής, χρηστής και διαφανούς διαχείρισης, των απολογισμών έργου, της ταυτοποίησης των συμβάσεων με το σχετικό αντικείμενο των εταιρειών.
Στο πόρισμα γίνεται σαφής αναφορά στο ότι η έλλειψη- χαρακτηρίζεται εσκεμμένηοποιουδήποτε κανονιστικού πλαισίου (μια και η απόλυτη εξουσία για αναθέσεις, προμήθειες κτλ. ανήκει στην αρμοδιότητα διευθυνόντων συμβούλων και προέδρων) δημιουργεί καθεστώς φαυλότητας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από την ανάλυση των οικονομικών και άλλων δεδομένων της Διπλής Ανάπλασης ΑΕ (συστάθηκε για την ανάπλαση της περιοχής του Βοτανικού), στο πόρισμα καταγράφεται η εκτίμηση για «κακοδιαχείριση και επικράτηση περιβάλλοντος σπατάλης», ενώ η έλλειψη κανονιστικού πλαισίου στηλιτεύεται και στην περίπτωση της ΑΕΔΑ (συμβουλευτική εταιρεία για την υλοποίηση προγραμμάτων η οποία εκτελεί προγραμματικές συμβάσεις για λογαριασμό κυρίως του δήμου και της περιφέρειας).
Η ακτινογραφία του προσωπικού
Από τις 7.400 εργαζομένους στον Δήμο Αθηναίων (εκτός φορέων ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ) περίπου 5.200 είναι μόνιμοι υπάλληλοι. Οι υπόλοιποι 2.200 απασχολούνται με διάφορες σχέσεις εργασίας- με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου 1.000, με συμβάσεις έργου 1.000 και με συμβάσεις ορισμένου χρόνου οι υπόλοιποι 200.
Σήμερα υπάρχουν 24 κενές οργανικές θέσεις προϊσταμένων κυρίως τμημάτων αλλά και αυτοτελών γραφείων, κάποιες από τις οποίες είναι νευραλγικές (π.χ., Τμήμα Ασφαλείας και Υγιεινής Προσωπικού ή Τμήμα Σχολικών Κτιρίων).
Η μεγαλύτερη διεύθυνση του δήμου είναι αυτή της Καθαριότητας, όπου απασχολούνται περίπου 2.650
εργαζόμενοι (περίπου 1.950 μόνιμοι και αορίστου χρόνου και περίπου 700 συμβασιούχοι έργου). Ακολουθεί σε μέγεθος ανθρώπινου δυναμικού η διεύθυνση της Δημοτικής Αστυνομίας με περίπου 1.000 άτομα προσωπικό (σύμφωνα με τα στοιχεία του 2008, το δυναμικό ανερχόταν περίπου σε 650 εργαζομένους), ενώ τρίτη σε δυναμικό είναι η διεύθυνση Κηποτεχνίας με περίπου 650 άτομα προσωπικό.
Οι συμβασιούχοι στην Καθαριότητα
Οσον αφορά τους 1.000 συμβασιούχους έργου, περίπου οι 700 είναι στην Καθαριότητα. Τον Δεκέμβριο του 2010, ύστερα από αίτημα του Δήμου, εγκρίθηκαν από το Υπουργείο Εσωτερικών και την Περιφέρεια Αττικής αρχικά 710 θέσεις συμβασιούχων έργου (και στη συνέχεια άλλες 40). Από το Δημοτικό Συμβούλιο είχε αποφασιστεί η κατανομή των θέσεων αυτών να γίνει στην Καθαριότητα, διότι στις 30.4.2010 έληγαν οι συμβάσεις έργου 700 υπαλλήλων.
Ωστόσο, η προκήρυξη, αν και εγκρίθηκε από το ΑΣΕΠ, δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ, διότι οι συμβασιούχοι προσέφυγαν στα Δικαστήρια και παρέμειναν στην εργασία με προσωρινές διαταγές ως την εκδίκαση των ασφαλιστικών μέτρων. Υπήρξε προβληματισμός για το ενδεχόμενο να χρεωθεί ο δήμος διπλό κόστος μισθοδοσίας, δηλαδή και των νέων συμβασιούχων και των παλαιών.
Κοινωνικά προγράμματα
Την ίδια ώρα ο δήμος κινδυνεύει να μείνει χωρίς το πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι», αφού μια σειρά από συμβάσεις, που είχαν υπογραφεί με εξωτερικούς συνεργάτες για την εκτέλεση διετούς προγράμματος, ύψους 450.000 ευρώ, έχουν όλες ημερομηνία λήξης στις 31.12.2010. Ο κίνδυνος να σταματήσουν κοινωνικά προγράμματα ή και να πληγούν, στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης, υπηρεσίες και φορείς με κοινωνικό έργο, όπως το Βρεφοκομείο Αθηνών, το πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι», το Ιδρυμα Αστέγων κ.ά. έχει ανησυχήσει τη νέα δημοτική αρχή, η οποία ξεκαθαρίζει ότι οι υπηρεσίες πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης αποτελούν κόκκινη γραμμή και θα τεθούν στην κορυφή των προτεραιοτήτων της.
Παράλληλα, κατά την πραγματογνωμοσύνη που πραγματοποιήθηκε από το επιτελείο επιστημόνων του κ. Καμίνη, διαπιστώθηκε υψηλό κόστος υπερωριών και εξόδων κίνησης, σε σχέση με το συνολικό κόστος μισθοδοσίας του δήμου. Το κόστος υπερωριών ανέρχεται σε υψηλά επίπεδα, «διότι κάθε υπάλληλος λαμβάνει 17 ώρες υπερωριακής αμοιβής πλασματικά (ενώ σε πολλές περιπτώσεις λαμβάνουν και πρόσθετες ώρες,χωρίς να πραγματοποιούνται)».
Ελεγχος του ΣΔΟΕ σε στενό συνεργάτη του κ. Κακλαμάνη
Στο μικροσκόπιο του ΣΔΟΕ θα βρεθεί από αύριο ο κ. Σ.Καρατζάς,επί χρόνια στενός συνεργάτης και διευθυντής του Πολιτικού Γραφείου του τέως δημάρχου Αθηναίων κ.Ν.Κακλαμάνητόσο στον δήμο όσο και στο υπουργείο Υγείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος»,ο επικεφαλής του ΣΔΟΕ κ.Ι.Καπελέρης αναμένεται να ασχοληθεί εκτενώς με την υπόθεση και θα γίνουν ενδελεχείς έλεγχοι στα περιουσιακά στοιχεία τόσο του κ. Καρατζά όσο και της συζύγου του κυρίας Παγώνας Καρατζά Τριανταφύλλη για την απόκτηση ακινήτων μεγάλης αξίας.
Με βάση τον προγραμματισμό του ΣΔΟΕ θα ελεγχθούν και συγγενικά πρόσωπα των προαναφερθέντων με τα οποία προκύπτουν κοινές επιχειρηματικές δραστηριότητες και θα εξετασθεί το «πόθεν έσχες» τους.Και αυτό για να διαπιστωθεί αν ορισμένες αγορές ακινήτων μεγάλης αξίας που έγιναν σε Κολωνάκι,Ελαφόνησο και αλλού καλύπτονται από τα εισοδήματα που έχουν δηλώσει στην Εφορία.
Η έρευνα θα ξεκινήσει μετά τις αποκαλύψεις του Σκάι,σύμφωνα με τις οποίες ο κ.Καρατζάς (συνταξιούχος εκπαιδευτικός και «σκιά» του τέως δημάρχου) και η σύζυγός του (εργαζόταν στο γραφείο του κ.Κακλαμάνη) έχουν προβεί σε αγορές εκατομμυρίων ευρώ σε ακίνητα.
Συγκεκριμένα ο στενός συνεργάτης του κ.Κακλαμάνη φέρεται να αγόρασε ένα πολυτελές εξοχικό στο Μαρμάρι Ευβοίας αλλά και ένα ακόμη ακίνητο στις Βρυξέλλες,κάτι που δεν δικαιολογείται- σύμφωνα με τον σταθμό- από τα εισοδήματά τους.
Πριν από τον ενδελεχή έλεγχο στα οικονομικά τους κλιμάκιο του ΣΔΟΕ στην Πελοπόννησο μετέβη στην Ελαφόνησο και ήλεγξε κάμπιγνκ (στην παραλία του Σίμου) το οποίο,σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά,ανήκει κατά 50% στην κυρία Καρατζά και στον αδελφό της κ.Ευ. Τριανταφύλλη,που ήταν διορισμένος σε πάρα πολλά διοικητικά συμβούλια δημοτικών επιχειρήσεων επί δημαρχίας του κ.Κακλαμάνη.
Η πλευρά του κ. Καρατζά τηρεί σιγήν ιχθύος,αποφεύγει τις δηλώσεις και απλώς μέσω του δικηγόρου του κ.Φαήλου Κρανιδιώτηπροειδοποιεί ότι θα προβεί στην υποβολή μηνύσεων.