Αναστάτωση προκλήθηκε στο Υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης, από την αποκάλυψη της εφημερίδας Το Βήμα, ότι το Μετρό της Αθήνας σταμάτησε από την περαμένη Πέμπτη να φυλάσσεται από εταιρία ασφαλείας, λόγω της λήξης της σύμβασης με τον προηγούμενο ανάδοχο και την μη υπογραφής της νέας.
Η ΣΤΑΣΥ απάντησε στο δημοσίευμα του «Βήματος», σημειώνοντας ότι οι «πληροφορίες για υποβάθμιση της φύλαξης στους σταθμούς του Μετρό, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα». «Με την πολύτιμη συμβολή της ΕΛ.ΑΣ. συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο» σημειώνει η θυγατρική του ΟΑΣΑ.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωσή της, «από τη Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2012, μετά από συνεννόηση μεταξύ της Ελληνικής Αστυνομίας και της Διοίκησης της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. έχει επανενεργοποιηθεί η Σύμβαση μεταξύ των δύο πλευρών για την φύλαξη των σταθμών και εγκαταστάσεων των γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας».
«Στα πλαίσια της σχετικής Σύμβασης, διατίθενται περί τους 80 Ειδικούς Φρουρούς της ΕΛ.ΑΣ., για την εξυπηρέτηση των οποίων διατίθενται ειδικοί χώροι εντός σταθμών του Μετρό. Η εξέλιξη αυτή συνδυάζεται και με τη γενικότερη προσπάθεια της ΕΛ.ΑΣ. για την αποτελεσματικότερη αστυνόμευση του κέντρου της Αθήνας», σημειώνει η δημόσια εταιρία.
«Η ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. επανεξετάζει συνολικότερα το θέμα του συνδυασμού υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ. και εταιρειών φύλαξης, δεδομένης μάλιστα και της σοβαρότατης νομικής και οικονομικής εμπλοκής, η οποία έχει προκύψει σε ένα διαγωνισμό για τη φύλαξη των σταθμών του Μετρό, ο οποίος προκηρύχθηκε το 2010», καταλήγει η εταιρία.
Όπως αναφέρουν, όμως, στελέχη του ΟΑΣΑ, αυτά ισχύουν θεωρητικά, καθώς από την Παρασκευή υπήρχαν ειδικοί φρουροί μόνο σε εννέα εκ των 29 σταθμών του Αττικό Μετρό. Μάλιστα, σε δύο εξ αυτών, το Σύνταγμα και την Ομόνοια, η αστυνομική παρουσία είναι μόνιμη, λόγω της ύπαρξης αστυνομικών τμημάτων εντός των σταθμών.
Επίσης, η ΣΤΑΣΥ – ως διοικητική συνέχεια της ΑΜΕΛ- έχει συσσωρευμένα χρέη προς την αστυνομία για την διάθεση των ειδικών φρουρών, τα οποία ξεπερνούν τα τρία εκατ. ευρώ, αφού δεν έχει εκταμιεύσει χρήματα για αυτόν τον σκοπό εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια. Άλλωστε, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η συμφωνία που προέβλεπε 100 ειδικούς φρουρούς στο σύστημα των γραμμών 2 και 3, ουδέποτε εφαρμόστηκε πλήρως, διότι πάντοτε επιστρατεύονταν το πολύ 50 αστυνομικοί.
Προς νέα σύμβαση;
Σύμφωνα, πάντως, με έγκυρες πληροφορίες, η εταιρία εξετάζει το ενδεχόμενο διάλυσης της σύμβασης, αφού μεσολάβησε ο Ν.4046/2012, που επιτρέπει χαμηλότερους μισθούς και, άρα, χαμηλότερη τίμημα στην περίπτωση επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών ασφαλείας. Μάλιστα, εκτιμάται ότι το τίμημα θα μπορούσε να είναι έως και μισό εκατομμύριο λιγότερο.
Είναι ενδεικτικό ότι ενώ οι προσφορές στον αρχικό διαγωνισμό ήταν περί τα 8 ευρώ ανά ώρα για την BRINKS και 7,23 ευρώ ανά ώρα για την ΠΥΡΣΟΣ, με τον Ν.4046/2012, το ποσό πέφτει στα 5,75 ευρώ ανά ώρα για τους εργαζομένους άνω των 25 ετών και στα 5,016 ευρώ ανά ώρα για τους υπαλλήλους κάτω των 25 ετών.
Παράλληλα, στελέχη της ΠΥΡΣΟΣ, ανέφεραν στο «Βήμα» την αλληλουχία των γεγονότων της επίμαχης σύμβασης, διαψεύδοντας ότι η εταιρία έχει υπογράψει επιχειρησιακή σύμβαση.
Ειδικότερα, όπως τόνισαν:
– Στις 22 Νοεμβρίου 2010 η ΑΜΕΛ κήρυξε τον διαγωνισμό, στον οποίον ανάδοχος ανεδείχθη η ΠΥΡΣΟΣ και το διοικητικό συμβούλιο της μεταφορικής εταιρίας ενέκρινε την ανάθεση.
– Στις 19 Απριλίου 2011 η BRINKS κατέθεσε προδικαστική προσφυγή κατά της εν λόγω απόφασης, που απερρίφθη σιωπηρώς.
– Στις 12 Μαΐου 2011 η BRINKS κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣΤΕ), το οποίο όρισε ημερομηνία εκδίκασης την 6η Ιουνίου 2011.
– Στις 30 Μαΐου 2011 η BRINKS παραιτήθηκε από το δικόγραφο οικειοθελώς και η ΣΤΑΣΥ κατέθεσε τη σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο. Το Ελεγκτικό Συνέδριο απεφάνθη ότι η διακήρυξη δεν ήταν συμβατή με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
– Στις 30 Αυγούστου 2011 η ΣΤΑΣΥ κατέθεσε αίτηση ανάκλησης της απόφασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο ανέτρεψε την προηγούμενη απόφαση, σημειώνοντας ότι στη σύμβαση δεν υπάρχει κώλυμα.
– Στις 7 Νοεμβρίου 2011 η BRINKS κατέθεσε αίτηση στο Ελεγκτικό Συνέδριο, με την οποία ζήτησε την ακύρωση της απόφασης της 30ης Αυγούστου 2011, με το επιχείρημα ότι η ΠΥΡΣΟΣ δεν εφαρμόζει την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Το επταμελές τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου με ψήφους 5 προς 2, αποφάσισε την ακύρωση της σύμβασης, καθώς εντόπισε κωλύματα.
– Στις 17 Φεβρουαρίου 2012 το Διοικητικό Συμβούλιο της ΣΤΑΣΥ ανακάλεσε την ανάθεση στην ΠΥΡΣΟΣ και έδωσε το έργο στην BRINKS. Η ΠΥΡΣΟΣ άσκησε ένδικα μέσα στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση της απόφασης της ΣΤΑΣΥ και τη ματαίωση του διαγωνισμού. Δεν έχει ακόμη οριστεί δικάσιμος.