Στην αναδιάταξη του μηχανισμού ελέγχων στα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ), σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προχωρά άμεσα το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων με στόχο τον περιορισμό της λαθρεπιβίβασης κατά 50% μέχρι το τέλος του 2012.
Με την ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων με τις διοικήσεις και τα σωματεία των εργαζομένων ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Νίκος Σταθόπουλος κατέληξε σε μια σειρά αμέσων (εντός του μηνός) και βραχυπροθέσμων μέτρων (μέχρι τέλος Οκτώβριου) για την ενίσχυση των διαδικασιών έλεγχου και την περιστολή της λαθρεπιβίβασης στα ΜΜΜ. Αναλυτικά τα μέτρα αυτά έχουν ως εξής:
Άμεσα Μέτρα (εντός του μηνός)
Μέσα σταθερής τροχιάς
Από τη Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2012, οι έλεγχοι σε επιλεγμένους κεντρικούς σταθμούς και σταθμούς μετεπιβίβασης θα διπλασιαστούν σε διάρκεια, προσωπικό και ένταση.
Το πρόγραμμα αναδιάταξης των ελέγχων έχει ως εξής:
Σημεία Ελέγχου Επιβατών
1. Ομόνοια (Γραμμές 1,2 )
2. Σύνταγμα (Γραμμές 2,3)
3. Μοναστηράκι (Γραμμές 1,3)
4. Αττική (Γραμμές 1,2)
5. Πειραιάς (Τερματικός Γραμμής 1)
6. Νομισματοκοπείο (Γραμμή 3)
7. Αμπελόκηποι (Γραμμή 3)
8. Συγγρού Φιξ (Γραμμή 2 και Τραμ)
9. Νέος Κόσμος (Γραμμή 2. και Τραμ)
10. Δουκίσσης Πλακεντίας (Τερματικός Γραμμής 3)
11. Αγιος Δημήτριος (Γραμμή 2)
12. Εθνική Αμυνα (Γραμμή 3)
13. Νέα Ιωνία (Γραμμή 1)
14. Καλλιθέα (Γραμμή 1)
15. Κάτω Πατήσια (Γραμμή 1)
16. Νερατζιώτισσα (Γραμμή 1 και Προαστιακός)
Διαδικασίες ελέγχου
Στα παραπάνω σημεία οι έλεγχοι θα είναι καθημερινοί από ομάδες ελεγκτών που θα εργάζονται σε 2 βάρδιες ημερησίως ( 8 ώρες). Εκτός από τις ώρες αιχμής θα ενισχυθεί η παρουσία τους κατά τις νυχτερινές ώρες.
Σύστημα οδικών μεταφορών
Για τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ στην ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρεται ότι οι έλεγχοι θα ενισχυθούν με την ενεργοποίηση των εθελοντών ελεγκτών, σε συμφωνία με τις διοικήσεις και την εθελοντική συμμέτοχη των σωματείων. Ειδικότερα θα εφαρμοστούν:
1) προοδευτική γενίκευση της επιβίβασης επιβατών από την εμπρόσθια θύρα των οχημάτων (αρχικά σε γραμμές με χαμηλή επιβατική κίνηση) με επίδειξη εισιτηρίου/ κάρτας στον οδηγό.
2) προοδευτική εισαγωγή εισιτήριου στο λεωφορείο που θα πωλείται από τον οδηγό. Τις αμέσως επόμενες μέρες θα ανακοινωθούν από την διοίκηση της ΟΣΥ οι γραμμές και οι αφετηρίες από τις οποίες θα αρχίσει η σχετική διαδικασία.
3) συστηματικός έλεγχος των γραμμών όπου το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης έχει πάρει διαστάσεις.
Βραχυπρόθεσμα μέτρα (τέλος Οκτωβρίου)
– Δωρεάν παροχή στον επιβάτη ενός (1) εισιτηρίου για κάθε δέκα (10) ίδιας αξίας ακυρωμένα εισιτήρια που επιστρέφει μόνο στα εκδοτήρια του Ομίλου, για να αποφεύγεται το φαινόμενο της μεταβίβασης εισιτηρίων μεταξύ των επιβατών.
– Δυνατότητα έκπτωσης του επιβληθέντος προστίμου όταν πραγματοποιείται άμεση καταβολή επί τόπου ή εντός 10 ημερών.
– Έκδοση πολλαπλού εισιτηρίου (δεσμίδα των 10 εισιτηρίων) με έκπτωση επί της αξίας του κομίστρου.
– Ενημερωτική καμπάνια για την αντιμετώπιση της λαθρεπιβίβασης καθώς και για χαρακτηριστικά ασφαλείας των γνήσιων εισιτηρίων, ώστε να αποφεύγεται η πλαστογράφηση εισιτηρίων.
– Πιστοποίηση των καταστημάτων πώλησης εισιτηρίων με ειδικό σήμα που θα επικολλάται στην προθήκη του καταστήματος και ενημερωτική καμπάνια για τα πιστοποιημένα σημεία διάθεσης.
– Δημιουργία ειδικής ομάδας ελεγκτών η οποία θα διενεργεί ελέγχους πλαστότητας των εισιτηρίων σε επιβάτες και σημεία πώλησης (περίπτερα, καταστήματα ψιλικών).
Εφαρμογή των μέτρων
1. Οι έλεγχοι στα σημεία σταθερής τροχιάς θα είναι μεικτοί και προγραμματισμένοι σε μηνιαία βάση ταυτόχρονα από την ΣΤΑΣΥ και την ΟΣΥ, με επίβλεψη του ΟΑΣΑ και του Υπουργείου, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η βέλτιστη χρησιμοποίηση του υπάρχοντος προσωπικού αλλά και των εθελοντών που συμμετέχουν στα πρόγραμμα έλεγχου.
2. Οι διοικήσεις έχουν ήδη αρχίσει τις απαραίτητες αναδιατάξεις προσωπικού καθώς και την συνεργασία με εργαζόμενους και εκπροσώπους τους έτσι ώστε να αυξηθεί άμεσα (διπλασιαστεί) το εμπλεκόμενο προσωπικό (μόνιμο και εθελοντικό) στις διαδικασίες έλεγχου και εμπορικής λειτουργίας.
3. Στη διαδικασία λειτουργικής συγχώνευσης των εταιρειών που συνενωθήκαν (ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ) ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί – σε συνεργασία με τους εργαζομένους στην περαιτέρω ενίσχυση τόσο του έλεγχου όσο και της εμπορικής λειτουργίας, με την περαιτέρω επάνδρωση εκδοτηρίων και μηχανισμών έλεγχου. Στόχος είναι, στο τέλος του 2012, ο συνολικός αριθμός εμπλεκόμενων σε εκδοτήρια και έλεγχους να έχει διπλασιαστεί σε σχέση με την τρέχουσα κατασταση (αρχές Σεπτεμβρίου). Οι διοικήσεις των εταιρειών απογραφουν ήδη το εμπλεκόμενο προσωπικό.
Έρχονται και οι μπάρες σε Μετρό – ΗΣΑΠ
Εν τω μεταξύ όπως κάνει γνωστό το υπουργείο, ήδη προγραμματίζεται το κλείσιμο των σταθμών μέσων σταθερής τροχιάς με μπάρες. Οπως διευκρινίζεται, οι εργασίες αυτές περιλαμβάνονται στο φυσικό αντικείμενο του διαγωνισμού για το ηλεκτρονικό εισιτήριο μέσω ΣΔΙΤ, ο οποίος θα κατακυρωθεί στα μέσα του 2013 και αφορά το σύνολο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται στη Β’ Φάση καθως έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
«Στόχος να αποφευχθεί η αύξηση του εισιτηρίου»
Επισημαίνεται ακόμη ότι στόχος των δράσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος της λαθρεπιβίβασης, σε συνδυασμό και με τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους, είναι η αποφυγή της αύξησης του κομίστρου στα ΜΜΜ, με μέτρα που θα λειτουργήσουν ως ισοδύναμα, πριν από την προβλεπόμενη αναπροσαρμογή του κομίστρου.
Επίσης, εν όψει των κινητοποιήσεων που φέρεται ότι ετοιμάζουν οι εργαζόμενοι στα ΜΜΜ, το υπουργείο δηλώνει ότι για την αποτελεσματικότητα των μέτρων συνεργάζεται με τις διοικήσεις και τα σωματεία των φορέων και στο πλαίσιο αυτό καλεί τόσο τους πολίτες, όσο και τους εργαζόμενους να συμβάλουν στην προσπάθεια προκειμένου «να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των αστικών συγκοινωνιών».