Ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης μεταφορών και εμπορευμάτων εγκαθιστά σε όλο το δίκτυό της, μέχρι το Φεβρουάριο του 2013, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως γνωστοποιήθηκε στην ημερίδα με θέμα «Ευφυή συστήματα διασύνδεσης αστικών – υπεραστικών εμπορευματικών μεταφορών», που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ (Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης).
Πρόκειται, συγκεκριμένα, να τοποθετηθούν σένσορες RFID κατά μήκος του δικτύου της, σε συγκεκριμένα σημεία, όπως οι σταθμοί, όπου με ακτίνες θα είναι δυνατή η καταγραφή των φορτίων, που διέρχονται από αυτούς, μέσω των εμπορευματικών βαγονιών (είδος φορτίου, ποσότητα, χρόνος άφιξης κ.ά.), προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα στις μεταφορικές εταιρείες να γνωρίζουν, ανά πάσα στιγμή, όλες τις πληροφορίες για τα εμπορεύματά τους και να οργανώνουν καλύτερα τη διανομή τους στα φορτηγά, τα αποθέματα στις αποθήκες τους, τις φθορές, αλλά επίσης για να εξοικονομούν χρόνο και χρήματα, αλλά και να μειώνουν τους περιβαλλοντικούς ρύπους.
Στην ίδια ημερίδα, ο παγκόσμιος όμιλος μεταφορών και logistics «Kuehne + Nagel» παρουσίασε την εφαρμογή νέων εργαλείων στις εμπορευματικές μεταφορές με τη χρήση GPS στα προϊόντα – φορτία, που συνδέονται με μία κεντρική ηλεκτρονική πλατφόρμα (ίντερνετ και ηλεκτρονικό υπολογιστή), όπου συγκεντρώνονται τα δεδομένα παρακολούθησης φορτίων σε πραγματικό χρόνο.
Με τη χρήση τέτοιων «ευφυών» συστημάτων παρακολούθησης των εμπορευμάτων – η οποία προβλέπεται, εξάλλου, και σε οδηγία της ΕΕ – σύμφωνα με τους εισηγητές, αναμένεται να μειωθεί σε σύγκριση με τα σημερινά δεδομένα κατά 20% το λειτουργικό κόστος των διανομών, κατά 10-20% η συμφόρηση των οδικών δικτύων και κατά 21% το διοξείδιο του άνθρακα. Οι μειώσεις αυτές αφορούν τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης μέχρι την Ελλάδα, που περιλαμβάνονται στον οδικό-σιδηροδρομικό άξονα Χ (10) της Ε.Ε.