Την ελπίδα ότι θα μπορέσει ένα μεγάλο μέρος από τα παλιά φθαρμένα ελαστικά να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή ασφαλτικών και δρόμων, κατέθεσαν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης αλλά και μηχανικοί από το εργαστήριο ελέγχου υλικών της Στερεάς Ελλάδας σε ημερίδα που έγινε στη Λαμία στο πλαίσιο ειδικού ερευνητικού προγράμματος που εξελίσσεται αυτή την περίοδο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα κατά τη διάρκεια της ημερίδας, 58.500 τόνοι ελαστικών που κλείνουν το όριο ζωής τους κάθε χρόνο δεν ξέρουμε πού πηγαίνουν. Μικρές ποσότητες από αυτά φτάνουν στις εταιρείες ανακύκλωσης.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τη μη υφιστάμενη νομοθεσία, από το 2004 και μετά η χώρα μας έχει υποχρέωση να αξιοποιεί τουλάχιστον το 65% των μεταχειρισμένων ελαστικών που αποσύρονται.
Σύμφωνα με τον καθηγητή του εργαστηρίου δομικών υλικών του ΑΠΘ, Νίκο Οικονόμου, που μετέχει στο πρόγραμμα, «ελπίζουμε με το συγκεκριμένο πρόγραμμα να ανοίξουμε δρόμους και να φτάσουμε και σε πρακτικά αποτελέσματα με τη συνεργασία του εργαστηρίου στη Λαμία». Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η χρησιμοποίηση των φθαρμένων ελαστικών για τη δημιουργία ασφαλτομειγμάτων θα δοκιμαστεί κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες, ενώ υπογραμμίστηκε κατά τη διάρκεια της ημερίδας πως «οι δοκιμές μέχρις σήμερα σε άλλα κράτη έχουν δείξει πως υπάρχουν ιδιαίτερα θετικά στοιχεία».
Η κ. Σοφία Μαυρίδου, που είναι ερευνήτρια στο εργαστήριο δομικών υλικών του ΑΠΘ, δήλωσε ότι «η διεθνής εμπειρία μας λέει πως δεν υπάρχουν θετικές επιπτώσεις σε τέτοιες εφαρμογές. Για παράδειγμα, έχει εντοπιστεί ότι μειώνει την ολίσθηση, μειώνει τους θορύβους και βεβαίως γίνεται απόσβεση στο αυξημένο κόστος από το γεγονός ότι έχει μειωμένα έξοδα συντήρησης στη συνέχεια, καλύτερη συμπεριφορά στις ριγματώσεις της ασφάλτου, αλλά και το κυριότερο, χρησιμοποιούνται μικρότερες ποσότητες ασφαλτομίγματος για οδοστρωσία. Βέβαια, συμβάλλει ιδιαίτερα στην ανακύκλωση ενός μεγάλου μέρους ελαστικών που έχουμε υποχρέωση ως χώρα να κατευθύνουμε στην ανακύκλωση».
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, αναλύθηκαν μια σειρά από τεχνικά στοιχεία τα οποία προκύπτουν μέσα από προωθημένες επιστημονικές μελέτες παρουσιάζοντας τις συγκεκριμένες επιλογές ασφαλτόστρωσης δρόμων με τη χρήση των τριμμένων παλιών ελαστικών, οι οποίες έχουν δείξει πολύ καλύτερη συμπεριφορά από τα συμβατικά υλικά που είναι γνωστά μέχρι σήμερα.
Η συγκεκριμένη ημερίδα προσέλκυσε το ενδιαφέρον δεκάδων μηχανικών αλλά και κατασκευαστών, όπως επίσης ζήτησαν ενημέρωση και μονάδες παραγωγής ασφαλτομίγματος. Η εκδήλωση που προσέλκυσε το ενδιαφέρον πολλών μηχανικών του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα ήταν υπό την αιγίδα του ΤΕΕ Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας, ενώ σε αυτό το πρόγραμμα συνεργάζονται εκτός από το ΑΠΘ και ιταλικά πανεπιστήμια.
«Σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, θα δημιουργηθούν ασφαλτομίγματα τα οποία θα δοκιμαστούν στην πράξη αφού θα ασφαλτοστρωθούν δρόμοι με βεβαρημένη κυκλοφορία μέσα στην πόλη της Λαμίας», υπογραμμίζει ο προϊστάμενος του Εργαστηρίου στη Λαμία, Θανάσης Καλοφωτιάς, και συμπληρώνει πως «το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν έρχεται να απαντήσει σε κάποια θεωρητικά δεδομένα, αλλά ουσιαστικά θέλει να ανοίξει δρόμους που να έχουν δυνατότητα να ενταχθούν στην παραγωγή και να δοθεί η τεχνογνωσία για την παραγωγή νέων μιγμάτων». Ο ίδιος, πάντως, σημειώνει πως «θα μετρηθούν όλα τα δεδομένα, θετικά και αρνητικά, για να υπάρχει μια σαφής άποψη πριν από τη χρήση τους».
Με ιδιαίτερα θετικό μάτι είδαν την εξέλιξη του προγράμματος ακόμη και εκπρόσωποι εταιριών που ασχολούνται με την ανακύκλωση των ελαστικών και δέχτηκαν να συμμετέχουν σε αυτό το πρόγραμμα ακολουθώντας πιστά τις προδιαγραφές των επιστημόνων για την παραγωγή του υλικού που θα χρησιμοποιηθεί.
«Με τον τρόπο αυτό πιστεύουμε ότι θα συμβάλουμε και στην παραγωγή αξιόπιστων υλικών για την οδοστρωσία, με θετικές επιπτώσεις στη διάρκεια των έργων, αλλά και συγχρόνως στην αξιοποίηση των παλιών ελαστικών που σε κάποιες περιπτώσεις είτε δεν ξέρουμε πού βρίσκονται είτε έχουν σχηματίσει βουνά μέσα στα χωράφια», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΤΕΕ Ανατολικής Στερεάς, Αποστόλης Καραναστάσης.