Στα 863,748 ευρώ ανέρχεται το ποσό που επιστράφηκαν στους καταναλωτές το 2012 μετά την παρέμβαση της αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή» για την επίλυση χρηματικών τους διαφορών με επιχειρήσεις.
Στα εννέα χρόνια λειτουργίας η Ανεξάρτητη Αρχή με παρεμβάσεις της έχει οδηγήσει στην επιστροφή 30 εκατ. ευρώ σε καταναλωτές.
Τα στοιχεία αυτά γνωστοποίησε ο Συνήγορος του Καταναλωτή Ευάγγελος Ζερβέας και ο Αναπληρωτής Συνήγορος Δημήτρης Μάρκος κατά τη διάρκεια παράδοσης της ετήσιας έκθεσης της Αρχής για τα πεπραγμένα του 2012, στον πρόεδρο της Βουλής και τον Πρωθυπουργό.
Ο αριθμός των αναφορών-αιτημάτων για φιλική επίλυση καταναλωτικών διαφορών που δέχτηκε ο Συνήγορος του Καταναλωτή σημείωσε αύξηση 6,1% σε σχέση με το 2011.
Σε αυτόν τον αριθμό συμπεριλαμβάνονται και όσες αναφορές-αιτήματα υποβλήθηκαν στην Αρχή στο πλαίσιο εποπτείας του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή της Ελλάδας, που αναλήφθηκε για πρώτη φορά το 2012.
Αύξηση κατά 1,5% σημείωσε και ο αριθμός των αιτήσεων που υπέβαλαν υπερχρεωμένοι στην Αρχή για εξωδικαστική ρύθμιση χρεών (νόμος Κατσέλη).
Συγκεκριμένα μέσα στο 2012 η Ανεξάρτητη Αρχή πέτυχε τη φιλική επίλυση του 80,5% των καταναλωτικών διαφορών που ανέλαβε (δηλαδή, 8 στις 10 υποθέσεις επιλύθηκαν με τη διαμεσολάβηση της Αρχής), ενώ για τη διεκπεραίωση κάθε υπόθεσης χρειάστηκαν κατά μέσο όρο 88 ημέρες.
Όσον αφορά την επίλυση των διαφορών στις οποίες παρενέβη η Αρχή, «δημοφιλέστεροι» ήταν οι εμπορικοί κλάδοι και με βάση τον αριθμό των καταγγελιών που δέχτηκαν μέσα στο 2012, την πρώτη θέση κατείχαν οι Ταχυδρομικές Υπηρεσίες και Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες, την δεύτερη οι Χρηματοπιστωτικές Υπηρεσίες (τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες), και την τρίτη ο κλάδος των γενικών Καταναλωτικών Αγαθών (αυτοκίνητα/μοτοσικλέτες, ηλεκτρικές/ηλεκτρονικές συσκευές, έπιπλα, κ.λπ.). Και οι τρεις αυτοί κλάδοι δέχτηκαν συνολικά τα τρία τέταρτα (74,6%) των αναφορών που συνολικά υποβλήθηκαν στον Συνήγορο του Καταναλωτή το 2012.
Στις περισσότερες των καταγγελιών (το 43,7%) τα αιτήματα αφορούσαν υποθέσεις «Τιμολόγησης/Χρέωσης και Είσπραξης Χρεών», γεγονός που αποδίδεται στην αδυναμία των πολιτών, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, να ανταποκρίνονται σε οικονομικές υποχρεώσεις σχεδόν σε όλους τους τομείς όπου υπάρχουν χρεώσεις πάγιας μορφής (π.χ. δόσεις τραπεζικών δανείων, πιστωτικών καρτών και διδάκτρων, λογαριασμούς τηλεφώνου-ρεύματος, κ.λπ.).
Στο σύνολο των αιτημάτων οι εμπορικοί κλάδοι των Ταχυδρομικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, των γενικών Καταναλωτικών Αγαθών και των Γενικών Υπηρεσιών προς Καταναλωτή, εμφάνισαν τα υψηλότερα ποσοστά επίλυσης διαφορών υπέρ καταναλωτή (87,5 %, 73,3 % και 71,3 %, αντίστοιχα).
Αντίθετα ο κλάδος της Ενέργειας παρουσίασε εντός του 2012 πολύ μεγάλη μείωση του ποσοστού επίλυσης διαφορών υπέρ καταναλωτή, γεγονός που οφείλεται κυρίως στη μη αποδοχή των Συστάσεων που απευθύνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή προς τη ΔΕΗ επί ζητημάτων διακανονισμού οφειλών από λογαριασμούς ρεύματος και αποζημιώσεων υλικών ζημιών σε οικοσκευές εξαιτίας διαταραχών τάσης.
Τέλος όσον αφορά την αποτελεσματικότητα του εξωδικαστικού σκέλους του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, τα στοιχεία του 2012 δείχνουν ότι η στάση των Τραπεζών δεν έχει αλλάξει σε σχέση με πέρυσι, δεδομένου ότι εξακολουθούν να εμφανίζουν καθολικά αρνητική στάση απέναντι στο ενδεχόμενο εξωδικαστικού συμβιβασμού με τους οφειλέτες-καταναλωτές σημειώνει στην έκθεση του ο Συνήγορος .