Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, πάντως, είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στις συγχωνεύσεις εκατοντάδων δημοτικών, γυμνασίων, λυκείων και σχολείων τεχνικής εκπαίδευσης και τον Σεπτέμβριο ο χάρτης των σχολικών μονάδων θα έχει αλλάξει εντυπωσιακά.
Το βέβαιο είναι ότι την ερχόμενη σχολική χρονιά σε πολλά χωριά δεν θα ξαναχτυπήσει το κουδούνι και κυρίως σε μονοθέσια σχολεία, ενώ στις πόλεις θα δημιουργηθούν σχολικά συγκροτήματα με μεγάλο αριθμό μαθητών.
Γονείς και μαθητές υποστηρίζουν ότι αν προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις σχολείων θα αυξηθεί ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα και θα αναγκάζονται να μετακινούνται σε άλλα σχολεία διανύοντας μεγάλες αποστάσεις
Γονείς και μαθητές υποστηρίζουν ότι αν προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις σχολείων θα αυξηθεί ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα και θα αναγκάζονται να μετακινούνται σε άλλα σχολεία διανύοντας μεγάλες αποστάσεις
Ηδη η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου έστειλε επιστολή προς τους δημάρχους σε όλη τη χώρα, με την οποία τους ενημερώνει για την πρόθεση του υπουργείου να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις σχολείων, και ζητεί τη γνώμη τους για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Την ίδια στιγμή, όμως, έχουν αρχίσει δειλά δειλά οι πρώτες καταλήψεις από μαθητές σε σχολεία της περιφέρειας γι’ αυτό το ζήτημα. Οι δήμαρχοι ξεκαθαρίζουν ότι θα ήταν καταστροφικό το ενδεχόμενο συγχωνεύσεων σχολείων, ενώ δηλώνουν πως αντιθέτως σε πολλές περιπτώσεις χρειάζεται η ίδρυση νέων σχολικών μονάδων για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες.
Οι ίδιοι προβληματίζονται και για το οικονομικό κόστος του εγχειρήματος, καθώς γνωρίζουν ότι τώρα οι δήμοι θα πρέπει να καλύψουν το κόστος μεταφοράς των μαθητών στα νέα σχολεία τα οποία θα προκύψουν από τις συγχωνεύσεις.
Οι ίδιοι δεν το παραδέχονται βέβαια, αλλά ήδη δέχονται μεγάλες πιέσεις από τους ψηφοφόρους τους και συγκεκριμένα από εκείνους οι οποίοι σε καμία περίπτωση δεν θέλουν να φύγουν τα σχολεία από τα χωριά τους.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και οι εκπαιδευτικοί που καταλαβαίνουν καλύτερα από όλους ότι μια τέτοια προσπάθεια από την πλευρά της πολιτείας έχει πάρα πολλά θετικά σημεία, αλλά δηλώνουν πεπεισμένοι ότι οι συγχωνεύσεις σε αυτήν τη χρονική συγκυρία έχουν έναν και μοναδικό στόχο, την εξοικονόμηση πόρων από τη μείωση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού προσωπικού και όχι τη φροντίδα για μια καλύτερη εκπαίδευση του μαθητικού δυναμικού της χώρας.
Η πολιτική ηγεσία διαβεβαιώνει ότι όλες οι περιπτώσεις σχολείων θα εξεταστούν ξεχωριστά ανάλογα με την περιοχή και τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν, ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι μαθητές με μετακινήσεις σε μεγάλες αποστάσεις.
Επίσης, θα εξαιρεθούν από το πρόγραμμα συνενώσεων οι απομονωμένες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές, όπου οι συνθήκες (καιρικές, οδικό δίκτυο κ.ά.) δεν το επιτρέπουν.
ΠΡΩΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Ποια σχολεία θα συγχωνευτούν
Σχολεία που θα συγχωνευθούν ανά νομό (με τα μέχρι στιγμής στοιχεία γιατί ο κατάλογος θα αυξηθεί κατακόρυφα έως τον Σεπτέμβριο):
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Το 1ο, 6ο, 2ο και 12ο Αμπελοκήπων, το δημοτικό Λακκιάς στον Δήμο Βασιλικών με το 2ο Δημοτικό Νέας Ραιδεστού.
ΤΡΙΚΑΛΑ
Το δημοτικό Κεραμιδίου θα συγχωνευτεί με το δημοτικό της Φαρκαδόνας.
ΗΠΕΙΡΟΣ
Το δημοτικό άνω Λαψίστας με το κάτω Λαψίστας. Το δημοτικό Μαρμάρων με το 24ο δημοτικό Ιωαννίνων. Το δημοτικό Δολιανών με το 6θέσιο δημοτικό Καλπακίου. Το δημοτικό Κρύας με το 1ο δημοτικό Περάματος. Το γυμνάσιο Τσεπέλοβου με το γυμνάσιο Καρυών. Το γυμνάσιο Κεφαλόβρυσου με το γυμνάσιο Δολιανών. Το δημοτικό Κόντσικας με το 1ο δημοτικό Μαρμάρων. Το δημοτικό Πωγωνιανής με το δημοτικό Δελβινακίου.
Το δημοτικό Βασιλικής με το δημοτικό Λογγάδων. Το γυμνάσιο Λογγάδων με το γυμνάσιο Κουστελιού. Το γυμνάσιο Παναγιάς με το γυμνάσιο Φιλιππιάδας. Το γυμνάσιο Αστροχωρίου Αρτας με το γυμνάσιο Καλεντίνης.
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
Δημοτικό Μάνεση (Αργολίδα) με το δημοτικό Αγίας Τριάδας. Δημοτικό Προσύμνης (Αργολίδα) με το δημοτικό Ινάχου. Το γυμνάσιο Αγίου Δημητρίου (Αργολίδα) με το γυμνάσιο Λυγουριού.
Το 6ο δημοτικό Κορίνθου με το 9ο δημοτικό Κορίνθου. Το δημοτικό Αγγελοκάστρου με το 6θέσιο δημοτικό Σοφικού. Το γυμνάσιο Περαχώρας με το γυμνάσιο Λουτρακίου. Το γυμνάσιο Παναριτίου Κορινθίας με το γυμνάσιο Ξυλοκάστρου. Το ΕΠΑΛ Ξυλοκάστρου με το ΕΠΑΛ Κιάτου.
ΚΡΗΤΗ
Νομός Χανίων
Δημοτικό σχολείο Λουτρού με το δημοτικό Ανώπολης. Το δημοτικό Σφυναρίου με το δημοτικό Πλατάνου. To δημοτικό Ροδωπού με το δημοτικό Κολυμβαρίου. Το δημοτικού Νίππους με το δημοτικό Βρυσών. Το δημοτικό Καλαθενών με το 2ο δημοτικό Κισσάμου. Το δημοτικό Σέμπρωνα με το δημοτικό Φουρνέ.
Νομός Ηρακλείου
Θα ανασταλεί η λειτουργία των δημοτικών σχολείων Πλώρας, Πρεβελιανών, Πύργου, Κυπαρίσσου, το 3ο δημοτικό Ηρακλείου, το δημοτικό Τουρλοτής, Λημνών Καβουσίου. Επίσης τα μονοθέσια δημοτικά Ακρίου, Αμπελούζου, Αποινίου, Βασιλικής και Λαρανίου.
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΩΝ
«Τα παιδιά θα διανύουν 20 χλμ. για να πάνε στο σχολείο»
Την αντίθεσή τους στις συγχωνεύσεις σχολείων, ακόμη και με καταλήψεις, εκφράζουν μαθητές αλλά και γονείς. Ειδικότερα, στους δρόμους βγαίνουν γονείς και μαθητές του σχολικού συγκροτήματος της Χαλανδρίτσας Αχαΐας, όπου στεγάζονται το Λύκειο και το Γυμνάσιο του χωριού, καθώς αντιδρούν στην προοπτική συγχώνευσης του σχολικού συγκροτήματος με τα υπόλοιπα σχολεία του νέου διευρυμένου Δήμου Ερυμάνθου, στον οποίο ανήκουν.
Οι μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου προχώρησαν σε κατάληψη του σχολείου τους από χθες, ενώ σήμερα προγραμματίζουν πορεία στον κεντρικό δρόμο της Χαλανδρίτσας. Αν γίνει η συγχώνευση των σχολείων, υποστηρίζουν, αναμένεται να διανύουν πάνω από 20 χιλιόμετρα για να φτάσουν σε άλλο σχολικό συγκρότημα.
Ανάλογες κινήσεις έχουν γίνει και σε σχολεία της Μαγνησίας, όπου μαθητές πραγματοποίησαν την περασμένη εβδομάδα καταλήψεις σε γυμνάσια και λύκεια. Την ίδια στιγμή πληθαίνουν οι φωνές των συλλόγων γονέων που ζητούν να μπει «φρένο» στις συνενώσεις.
«Ζητάμε να μη δοθεί η χαριστική βολή στο ήδη απαξιωμένο εκπαιδευτικό σύστημα στο όνομα της οικονομικής κρίσης», αναφέρει ο Σύλλογος Γονέων του 11ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών. Προσθέτει, μάλιστα, πως αν υλοποιηθεί η πρόθεση του υπουργείου, θα υπάρχουν έως και 30 παιδιά ανά τμήμα, ενώ οι μαθητές θα αναγκάζονται να μετακινούνται σε σχολεία που βρίσκονται σε απόσταση μισής ώρας.
ΖΗΤΟΥΝ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΝΕΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Βέτο από δημάρχους στις περικοπές
Αρνητικοί στην προοπτική των συγχωνεύσεων σχολείων εμφανίζονται οι δήμαρχοι, καθώς υποστηρίζουν ότι όχι μόνο δεν πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των σχολικών μονάδων, αλλά και σε αρκετές περιπτώσεις πρέπει να ιδρυθούν και νέα για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες.
Οι δήμαρχοι τονίζουν στο «ΕΘΝΟΣ» πως η κυβέρνηση θα κάνει βήματα πίσω αν επιμείνει στις συγχωνεύσεις και προσθέτουν ότι τα ζητήματα της Παιδείας δεν λύνονται με περικοπές αλλά με ενίσχυση των κονδυλίων.
«Είναι αδιανόητο σε μία πόλη με 17 συνοικίες να κλείσουν σχολεία. Είναι μία αναπτυσσόμενη περιοχή και σε καμία περίπτωση δεν δεχόμαστε τις συγχωνεύσεις σχολείων ούτε στα γυμνάσια ούτε στα λύκεια», δηλώνει ο δήμαρχος Αμαρουσίου Γιώργος Πατούλης. Αντιθέτως, προσθέτει, «έχουμε ελλείψεις σε αίθουσες». Ο κ. Πατούλης προαναγγέλλει αντιδράσεις τόσο από τη διοίκηση της δημοτικής αρχής όσο και από τους πολίτες.
«Δεν έχει λογική»
Από την πλευρά του δήμου Βύρωνα, έχει συγκληθεί για την ερχόμενη Δευτέρα δημοτικό συμβούλιο, στο οποίο θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, με αποκλειστικό θέμα τις συγχωνεύσεις σχολείων.
«Νομίζω ότι δεν έχει λογική η προσέγγιση του υπουργείου Παιδείας, καθώς με την προοπτική των συγχωνεύσεων γίνονται βήματα πίσω.
Τα ζητήματα της Παιδείας δεν λύνονται με περικοπές αλλά με ενίσχυση των κονδυλίων για την εκπαίδευση των αυριανών πολιτών», ανέφερε ο δήμαρχος Βύρωνα, Νίκος Χαρδαλιάς.
Ο δήμαρχος Κηφισιάς, Νίκος Χιωτάκης, υποστήριξε ότι ήδη υπάρχει απόφαση για την ίδρυση ενός δημοτικού σχολείου και ενός γυμνασίου. «Με βάση και την αύξηση του πληθυσμού που έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια σε ορισμένες περιοχές του δήμου, δεν είναι δυνατόν να προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων», σημείωσε ο κ. Χιωτάκης.
Από την πλευρά της η αντιδήμαρχος Παιδείας του δήμου Αθηναίων, Νέλλη Παπαχελά, τόνισε πως δεν υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένες προτάσεις από το υπουργείο Παιδείας για το θέμα των συγχωνεύσεων.
«Σίγουρα πρέπει να υπάρξει εξορθολογισμός αλλά, όποιες κινήσεις γίνουν, θα πρέπει να είναι προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του προβλήματος της σχολικής στέγης και της εξάλειψης της διπλοβάρδιας».
Πηγή: “ΕΘΝΟΣ”