Υπάρχει θέατρο για την παγκόσμια οικονομική κρίση; Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Culture «World Crisis Theatre» και το Κέντρο Κλασικού Δράματος και Θεάματος του Παντείου Πανεπιστημίου δίνουν την απάντηση, σε ένα τριήμερο Φεστιβάλ που θα παρουσιαστεί 23 με 25 Αυγούστου στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου.
Στο Φεστιβάλ, ομάδες που ασχολούνται με τις παραστατικές τέχνες από πέντε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Πορτογαλία) ανεβάζουν έργα με κύρια θεματολογία την παγκόσμια οικονομική κρίση.
Με αντικείμενο του προγράμματος την ανάδειξη κοινωνικών φαινομένων και θεμάτων ανθρώπινης συμπεριφοράς που προκύπτουν ως συνέπειες της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη, η συνεργασία αυτή έχει ως κύριο στόχο την προαγωγή εργαλείων για τη διαμόρφωση της Ευρωπαϊκής Ταυτότητας μέσα από την τέχνη.
Το Φεστιβάλ ξεκινά την Παρασκευή 23 Αυγούστου με τη γαλλική συμμετοχή και τον θεατρικό σκηνοθέτη, Μπρούνο Φρέισνετ, να παρουσιάζει ένα απόσπασμα από το έργο «The Power of Yes» του πολυβραβευμένου βρετανού συγγραφέα, σεναριογράφου και σκηνοθέτη, Σερ Ντέιβιντ Χέαρ.
Έχοντας γραφτεί το 2009 και χαρακτηριστεί από τον βρετανικό Τύπο ως «συναρπαστικό πολιτικό ντοκιμαντέρ» που «ζητά όλες τις ερωτήσεις στις οποίες θέλουμε απαντήσεις», πρόκειται για θεατρική μεταφορά της έρευνας που έκανε ο Χέαρ σχετικά με τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και η οποία περιλαμβάνει συνεντεύξεις από κορυφαίους οικονομολόγους, δημοσιογράφους και μεγαλοεπενδυτές, όπως ο Τζορτζ Σόρος.
Η Ελλάδα συμμετέχει στο Φεστιβάλ με το «Cyclops – Survival», που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Καθηγητής του Παντείου, Γιάγκος Ανδρεάδης, η «ψυχή» του «World Crisis Theatre Festival». Πρόκειται για μια μπρεχτικού τύπου διασκευή του σατυρικού δράματος «Κύκλωψ» του Ευριπίδη, με θέμα την ανθρωποφαγία, όχι μόνο την κυριολεκτική, αλλά, κυρίως, την πολιτική και κοινωνική προέκτασή της, όπως τη βιώνει κανείς μέσα στον ζόφο της σημερινής κρίσης. Υπηρετώντας μια τέτοια λογική, οι ηθοποιοί (Χρήστος Ευθυμίου, Γιώργος Μωρογιάννης, Μάνια Παπαδημητρίου, Κίμων Ρηγόπουλος κ.ά.) μεταμορφώνονται άλλοτε σε μυθικά όντα και άλλοτε σε σημερινούς πάσχοντες και αγωνιζόμενους ανθρώπους.
Ιταλική πρόταση
Το Σάββατο 24 Αυγούστου, η μέρα ξεκινά με την Ιταλία και το έργο «Esposti a tuto», που σκηνοθέτησαν οι Τομάσο Θέλανγκ και Φραντσέσκο Τζιούφρε. Αφορά μια ομάδα ανδρών και γυναικών που προέρχονται από μια χώρα της κρίσης, οι οποίοι σε απροσδιόριστο χώρο και χρόνο προσκαλούνται από έναν Χάροντα του Δάντη να ξεκινήσουν μαζί ένα ταξίδι.
Η δυσφορία, η αναγκαιότητα για ομορφιά, η περιέργεια και η επιθυμία μιας νέας ουτοπίας τούς οδηγεί να αρπάξουν την ευκαιρία, να ξεχάσουν τους παλιούς εαυτούς τους και να αφήσουν τα πάντα πίσω.
Πορτογαλική «Απάντηση»
Η Πορτογαλία συνεχίζει το πρόγραμμα με την «Απάντηση». Σε κείμενο και σκηνοθεσία Ούγκο Μιγκέλ Κοέλο, η παράσταση – μέσα από δηλώσεις κοινωνιολόγων, οικονομολόγων, δημοσιογράφων και πολιτικών – αναζητά απάντηση στο ερώτημα: Έχουμε ακόμα χρόνο για να αλλάξουμε αυτή την πορεία;
Διαδραστική, γερμανική πρόταση
Το «The Satyr Play» της Γερμανίας (σε κείμενο και σκηνοθεσία Κατερίνα Κόκκινος Κένεντι και Αντρέας Βρος) είναι το έργο που κλείνει την τρίτη και τελευταία μέρα του Φεστιβάλ. Πρόκειται για μια σατιρική προσέγγιση των Ευμενίδων, του τελευταίου μέρους της «Ορέστειας» του Αισχύλου, που επιχειρεί μια διαδραστική με το κοινό παράσταση, εκθέτοντας τα «άπλυτα» της δημοκρατίας, της γραφειοκρατίας και της παρούσας κρίσης.
Με φόντο τη δίκη του Ορέστη, μια συλλογική πρωτοβουλία από την Αυστραλία, το γερμανικό Human Waste Theatre και μια ομάδα ηθοποιών από το Βερολίνο, γίνονται ένα με το κοινό για να «παίξουν» με τους δικαστές και τις μυθικές φιγούρες του δράματος.
H είσοδος στις παραστάσεις, οι οποίες θα ξεκινούν στις 8 το βράδυ, είναι ελεύθερη.
Πηγή: naftemporiki.gr