Τον τίτλο της πρώτης ελληνικής πόλης, που εντάσσεται στην κοινοτική πρωτοβουλία βιώσιμων συγκοινωνιών CIVITAS, λαμβάνοντας παράλληλα ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, κατέκτησε η Θεσσαλονίκη, μέσω του έργου “Civitas Catalist”, το οποίο ανέλαβε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ).
Στο πλαίσιο του έργου, διάρκειας τεσσάρων μηνών και προϋπολογισμού 68.000 ευρώ, θα διερευνηθεί ποιο μέσο μεταφοράς (π.χ, μετρό, ελαφρύ τραμ, μονορέιλ) συγκεντρώνει τα περισσότερα πλεονεκτήματα, για τη σύνδεση του αεροδρομίου “Μακεδονία” με τον τερματικό σταθμό του μετρό στη Μίκρα (επέκταση Καλαμαριάς).
Μάλιστα, η επιτυχής υλοποίηση του έργου, το οποίο ξεκίνησε στις αρχές του 2011 και ολοκληρώνεται τον Απρίλιο -συγχρηματοδοτείται μέχρι και κατά 50% από την Κομισιόν- ενδέχεται να ανοίξει στη Θεσσαλονίκη καινούργιες “πόρτες” για την αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, με παρακαταθήκη την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου, το Συμβούλιο θα μπορούσε μελλοντικά, από κοινού με το δήμο, να καταθέσει νέα πρόταση, αυτή τη φορά για τριετές project της πρωτοβουλίας CIVITAS, της τάξης του 1 εκατομμυρίου ευρώ, με αντικείμενο συνολικότερες παρεμβάσεις για την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Η πρωτοβουλία CIVITAS (CIty-VITAlity-Sustainability), αποσκοπεί στην προώθηση καινοτόμων και βιώσιμων δράσεων και παρεμβάσεων για καθαρότερες και καλύτερες συγκοινωνίες στις πόλεις, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και της κινητικότητας των πολιτών, με τη χρήση καθαρών μέσων και καυσίμων για τις αστικές μεταφορές.
Το ΣΑΣΘ, συνυπόγραψε, διά του κ. Παπαϊωάννου, τη σχετική πολιτική διακήρυξη του CIVITAS, με την οποία επιβεβαιώνεται η στόχευση του προγράμματος. Το δε έργο “Civitas Catalist” αφορά στη διερεύνηση σκοπιμότητας για τη σύνδεση μετρό-αεροδρομίου με μέσο σταθερής τροχιάς. Όπως εξήγησε ο κ. Παπαϊωάννου, μεταξύ άλλων θα διερευνηθεί η συμπεριφορά των μελλοντικών χρηστών ενός τέτοιου μέσου.
«Θα κάνουμε έρευνα σε δείγμα περίπου 500 ατόμων, που είναι χρήστες του αεροδρομίου, επισκέπτες/κάτοικοι της ενδιάμεσης περιοχής, όπου βρίσκονται τα μεγάλα εμπορικά κέντρα και του πολεοδομικού συγκροτήματος, ώστε να δούμε ποια θα είναι η συμπεριφορά τους απέναντι σε καθένα από τα εξεταζόμενα μέσα», ανέφερε.
Θα εξεταστεί, επίσης, η επίδραση των συστημάτων αυτών στην ανάπτυξη της περιοχής, ενώ θα γίνει εκτενής ανάλυση κόστους-οφέλους, λαμβάνοντας υπόψη τις ωφέλειες από άλλες επενδύσεις, την εξοικονόμηση ενέργειας, τις περιβαλλοντικές βελτιώσεις που θα προκύψουν για την πόλη, τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, την αστική ανάπλαση και τέλος την απρόσκοπτη μετακίνηση με τα υπάρχοντα και μελλοντικά συστήματα αστικών μεταφορών της πόλης της Θεσσαλονίκης (μετρό, τραμ, καραβάκια).
Ο κ. Παπαϊωάννου διευκρινίζει ότι το αποτέλεσμα της έρευνας δεν θα είναι δεσμευτικό για την επιλογή του καταλληλότερου μέσου από πλευράς της κυβέρνησης. Έπειτα από την ολοκλήρωσή του, θα κατατεθεί στο αρμόδιο υπουργείο και τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να έχουν στα «χέρια» τους ένα χρήσιμο εργαλείο.
Τα αποτελέσματα του έργου και της έρευνας θα παρουσιαστούν και σε ημερίδα, την οποία θα διοργανώσει το ΣΑΣΘ, στις 18 Απριλίου, στην οποία θα κληθούν να παραστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς της Θεσσαλονίκης, καθώς και εμπειρογνώμονες των ευρωπαϊκών πόλεων που συμμετέχουν στο CIVITAS.