Η Αθήνα στον πάτο της λίστας των ευρωπαϊκών πρωτευουσών με πράσινες μεταφορές

Στις τελευταίες θέσεις βρίσκεται η Αθήνα στη λίστα των ευρωπαϊκών πρωτευουσών με τις πιο πράσινες μεταφορές, σύμφωνα με έρευνα βασισμένη σε κριτήρια βιωσιμότητας που συνέταξε η Smart City Expo, ενόψει του επόμενου παγκόσμιου συνεδρίου για τις «έξυπνες πόλεις» στις 5-7 Νοεμβρίου στη Βαρκελώνη.

Σύμφωνα με τα κριτήρια της  Smart City Expo η Αθήνα καταλαμβάνει την 19η θέση στη λίστα με 24 ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που ανταποκρίνονται στα περιβαλλοντικά κριτήρια αξιολόγησης πράσινων μεταφορών που έθεσε και συγκεκριμένα: τον όγκο των διαθέσιμων ηλεκτρικών οχημάτων, ηλεκτρικών λεωφορείων και σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τον αριθμό των εταιρειών ενοικίασης κοινόχρηστων ποδηλάτων, τον συνολικό αριθμό σε χιλιόμετρα των ποδηλατοδρόμων σε κάθε πόλη κι όλα αυτά συγκρινόμενα με τα επίπεδα ρύπανσης σε κάθε πόλη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της συγκριτικής έρευνας, η ελληνική πρωτεύουσα διαθέτει 2.500 χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 50χλμ. ποδηλατοδρόμων, 3 εταιρείες ενοικίασης κοινόχρηστων ποδηλάτων 63 δημόσιους σταθμούς φόρτισης και 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ ται επίπεδα ρύπανσης της βρίσκονται αρκετά ψηλά, στο 16.70.

Όπως υπενθυμίζεται, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, οι μεταφορές ευθύνονται για το 72% των εκπομπών CO2, με τα αυτοκίνητα να αντιστοιχούν στο 60%. Η ΕΕ έχει θέσει στόχο να μειώσει τις εκπομπές των αυτοκινήτων κατά 55% έως το 2030 και να επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, η πώληση νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ θα απαγορευτεί από το 2035 και έχουν εγκριθεί μέτρα για τη διευκόλυνση της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα. Για να επιτευχθεί η ουδετερότητα του άνθρακα, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τον τομέα των μεταφορών πρέπει να μειωθούν κατά 90% έως το 2050. Οι έξυπνες πόλεις διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης.

Βιώσιμη κινητικότητα: Ποια βήματα χρειάζονται

Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό των «έξυπνων πόλεων», με στόχο τη δημιουργία πιο ιδανικών συνθηκών χωρίς ρύπανση. Ωστόσο, αυτό το όραμα συχνά έρχεται σε σύγκρουση με το επίμονο ζήτημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης στις αστικές περιοχές. Ως εκ τούτου, πρέπει να εφαρμοστούν μέτρα για την ανάπτυξη «πράσινων» και βιώσιμων συστημάτων μεταφορών στις πόλεις έως το 2030. Συγκεκριμένα οι «έξυπνες πόλεις» καλούνται να εφαρμόσουν τις εξής αλλαγές στα συστήματα μεταφορών τους:

– Να δημιουργήσουν αποτελεσματικά και διασυνδεδεμένα δίκτυα δημόσιων συγκοινωνιών, με την ενσωμάτωση νέων επιλογών μετακίνησης, όπως κοινόχρηστα ποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια και κοινή χρήση αυτοκινήτου, μαζί με χώρους για περπάτημα διαχωρισμένους από την κυκλοφορία. 

– Να αντικαταστήσουν τα κινούμενα με ορυκτά καύσιμα οχήματα με ηλεκτρικά οχήματα με σκοπό τη μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

– Να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για τη βελτίωση της κυκλοφορίας. Μέσω της ενοποίησης του Διαδικτύου των Πραγμάτων (IOT) και της Τεχνητής Νοημοσύνης, μπορούν να αναπτυχθούν έξυπνα συστήματα μεταφοράς για τη σύνδεση διαφόρων συσκευών, όπως οχήματα, φανάρια και οδικές πινακίδες. Αυτή η συνδεσιμότητα βοηθά στην πρόληψη της κυκλοφοριακής συμφόρησης και βελτιώνει την πρόσβαση για οχήματα έκτακτης ανάγκης.

Η Ευρώπη δεν είναι μόνη της στον αγώνα για τη μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης. Άλλες χώρες, όπως η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία και η Σαουδική Αραβία, έχουν επίσης εφαρμόσει παρόμοια μέτρα για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα. Στη Νότια Κορέα, οι κρατικές επιχορηγήσεις για την αγορά φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων έχουν ενισχύσει σημαντικά την αγορά, καθιστώντας τη χώρα τη δεύτερη μεγαλύτερη στην Ασία σε πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πίσω από την Κίνα. Η Ιαπωνία κατατάσσεται στην τρίτη θέση, με μια πιο αργά αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς η χώρα έχει επικεντρωθεί κυρίως στα υβριδικά οχήματα. Παρά το γεγονός ότι η Σαουδική Αραβία είναι μεγάλη πετρελαιοπαραγωγός χώρα, έχει θέσει τον φιλόδοξο στόχο να παράγει 500.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2030. 

Σταϊκούρας: Έρχεται Νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης της Αττικής 

Σε σχέση με την ανάγκη προσαρμογής του συστήματος μεταφορών της Αθήνας στην «πράσινη μετάβαση» την Τρίτη πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα «Μαζί σχεδιάζουμε τον Νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Αττικής», από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με τη συνεργασία του Υπουργείου, του ΟΑΣΑ και του «Growthfund», του Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου. Κατά την ημερίδα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε ότι «αυτή την περίοδο εκπονείται το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής για τα επόμενα είκοσι χρόνια, το οποίο περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσεων που στοχεύει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και την ενίσχυση των ‘πράσινων’ μεταφορών».  

 

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ