Ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου βρίσκεται αντιμέτωπος με πρωτοφανείς προκλήσεις το 2025. Ο οξύς ανταγωνισμός, σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος ζωής που πλήττει την κατανάλωση, δημιουργούν ένα εξαιρετικά απαιτητικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις.
Για να επιβιώσουν σε αυτό το δύσκολο πλαίσιο, οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς στρέφονται όλο και περισσότερο στις εξαγορές και τις συγχωνεύσεις. Οι μικρότερες αλυσίδες δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις της αγοράς και αποτελούν ελκυστικούς στόχους για τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές τους.
Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ), Αριστοτέλης Παντελιάδης (METRO), η συγκέντρωση της αγοράς αναμένεται να οδηγήσει σε οικονομίες κλίμακος, ενισχύοντας τη διαπραγματευτική δύναμη των μεγάλων επιχειρήσεων και βελτιώνοντας τα περιθώρια κέρδους τους, τα οποία έχουν συρρικνωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Η ελληνική αγορά λιανεμπορίου τροφίμων χαρακτηρίζεται από έναν υψηλό βαθμό κατακερματισμού, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση συγκέντρωσης, με τις μεγάλες αλυσίδες να αυξάνουν το μερίδιό τους στην αγορά.
Η κατάρρευση της Μαρινόπουλος και η ενσωμάτωση του δικτύου της στην αλυσίδα Σκλαβενίτης σηματοδότησε μια σημαντική αλλαγή στην ισορροπία δυνάμεων στον κλάδο. Από τότε, ο Σκλαβενίτης κατέχει την πρώτη θέση στην κατάταξη των σούπερ μάρκετ.
Συγκέντρωση δυνάμεων στα σούπερ μάρκετ: Οι μεγάλοι παίκτες επεκτείνονται, οι μικροί αγωνίζονται
Οι αλυσίδες Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό το παιχνίδι, πραγματοποιώντας μια σειρά από εξαγορές που τους επιτρέπουν να εδραιώσουν την παρουσία τους στην αγορά και να διευρύνουν το μερίδιό τους. Η στρατηγική τους βασίζεται στην αξιοποίηση των οικονομιών κλίμακος, στην ενίσχυση της διαπραγματευτικής τους δύναμης απέναντι στους προμηθευτές και στην προσφορά πιο ανταγωνιστικών τιμών.
Την ίδα ώρα παρά τις δυσκολίες, υπάρχουν και μικρότεροι παίκτες που καταφέρνουν να ξεχωρίσουν. Εταιρείες όπως η Market In, η ΟΚ Anytime Markets και η Retail & More επενδύουν σε νέες τεχνολογίες, καινοτόμα προϊόντα και εξατομικευμένες υπηρεσίες, προσπαθώντας να κερδίσουν μερίδιο από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές τους.
Ωστόσο, οι συνεχείς αλλαγές στην αγορά των σούπερ μάρκετ έχουν άμεσο αντίκτυπο στους καταναλωτές. Η συγκέντρωση της αγοράς στα χέρια λίγων μεγάλων παικτών μπορεί να οδηγήσει σε περιορισμό του ανταγωνισμού, σε αύξηση των τιμών και σε μείωση της ποικιλίας των προϊόντων. Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές μπορούν να επωφεληθούν από χαμηλότερες τιμές σε ορισμένα προϊόντα και από ευρύτερο φάσμα επιλογών.