IMEEC: Ο κομβικός ρόλος στον γεωπολιτικό χάρτη

Διάδρομος - αντίβαρο στον Κινεζικό Δρόμο του Μεταξιού, αλλά και ειρήνης, όπως τον χαρακτήρισε ο ΥΠΕΞ Γιώργος Γεραπετρίτης, δίνοντας το στίγμα του India-Middle East-Europe Economic Corridor.

Εναν διάδρομο ειρήνης για την ευρύτερη περιοχή χαρακτήρισε τον India-Middle East-Europe-Economic-Corridor o Γιώργος Γεραπετρίτης. Στο πλαίσιο ομιλίας του υπουργού Εξωτερικών στην εκδήλωση του ινδικού think tank Observer Research Foundation, με τίτλο «Εταιρική σχέση Ελλάδας – Ινδίας στο σημερινό γεωπολιτικό τοπίο», κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στο Νέο Δελχί. Μόνο τυχαία δεν θα πρέπει να θεωρηθεί η επίσκεψη του Γιώργου Γεραπετρίτη στην Ινδία, ούτε η επίμονη αναφορά του στον IMEEC, τον οικονομικό/επιχειρηματικό διάδρομο από Ινδία μέσω Μέσης Ανατολής στην Ευρώπη, σχεδιασμού τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας για τη Δύση τις ΗΠΑ. Ούτε όμως ο χρονισμός θα πρέπει να θεωρηθεί άσχετος με την ακραία θέση Τραμπ για απομάκρυνση των Παλαιστινίων από τη Γάζα.

Κοινή εκτίμηση αναλυτών γεωπολιτικής πως οι ΗΠΑ θέλουν τη Ρωσία εκτός εφοδιαστικής αλυσίδας της Ευρώπης, παράλληλα με τη δημιουργία ενός διαδρόμου-αντίβαρο στον κινεζικό Δρόμο του Μεταξιού. Τι θα σήμαινε ενδεχόμενη υλοποίηση της ακραίας θέσης Τραμπ; Προοπτική οικονομικής-ενεργειακής συνεργασίας χωρών της ευρύτερης Μέσης Ανατολής. Τα τεράστια κοιτάσματα φυσικού αερίου του Ισραήλ (Λεβιάθαν, Ταμάρ και Νταλίτ, που ερευνώνται/διαχειρίζονται από την Chevron), η παράκτια περιοχή από τη Γάζα έως τη Χάιφα, το πέρασμα του IMEEC, αυτά -αλλά όχι μόνον- είναι κύριες «ψηφίδες» της μεγάλης εικόνας που επιχειρείται να σχηματοποιηθεί, και μας αφορά.

11 sel foto box 1 vasiki IMEEC map compressed

Ο Ελληνας υπουργός Εξωτερικών ήταν ειλικρινής όταν, απευθυνόμενος στο ινδικό ακροατήριο, σημείωνε πως «η ιδέα του ΙΜΕEC δείχνει ότι πρέπει να εγκαταλείψουμε την ιδέα της περιορισμένης, στενής περιφερειακής ολοκλήρωσης και να προχωρήσουμε προς το ενδιάμεσο επίπεδο μιας νέας προοπτικής για την πολυμέρεια» και ότι «ο οικονομικός διάδρομος Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης είναι ακριβώς αυτό». «Ολοι εμπλεκόμαστε στις παγκόσμιες προκλήσεις. Πρέπει να το αναγνωρίσουμε. Αν δεν παραδεχτούμε ότι δεν υπάρχει ούτε μία πρόκληση που να περιορίζεται μόνο σε μια περιοχή ή ακόμα και σε μια ευρύτερη γειτονιά, δεν θα μπορούμε να προχωρήσουμε σε οποιουδήποτε είδους ουσιαστικές λύσεις για το μέλλον. Δεν υπάρχει, και θα ήθελα το υπογραμμίσω αυτό, δεν υπάρχει ούτε μία πρόκληση που να μην έχει παγκόσμιο χαρακτήρα».

Μ. ΓΕΛ.

Τα υπό εξέλιξη projects και η σημασία των ελληνικών λιμανιών για τις ΗΠΑ

Επανερχόμενοι στον IMEEC, καθώς ορισμένες πτυχές του ήταν/είναι σε εξέλιξη, όπως το project καλωδίων οπτικών ινών (αποκαλύφθηκε τον Φεβρουάριο του 2023 από το Ισραήλ), με στόχο τη σύνδεση της Ινδίας με την Ευρώπη, διασχίζοντας τη Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ. Θυμίζω ότι ο «διάδρομος» τελεί υπό την ομπρέλα της Σύμπραξης για Παγκόσμιες Υποδομές και Επενδύσεις (PGII) του G7, ως ανταγωνιστικό της Πρωτοβουλίας Belt and Road της Κίνας. Για τη Σαουδική Αραβία το project του IMEEC ευθυγραμμίζεται με τη στρατηγική οικονομικής διαφοροποίησης του Οράματος 2030 (Vision 2030), για τα δε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ως ευκαιρία για ενίσχυση της θέσης τους προκειμένου να προσελκύσουν επενδύσεις (πέραν των ενεργειακών). Για τον αμερικανικό σχεδιασμό τα ελληνικά λιμάνια είναι (δυνητικές) πύλες εισόδου των ροών από Ινδία (και μακρύτερα μέχρι Σιγκαπούρη), με τον Γιώργο Γεραπετρίτη να είναι και σε αυτό το θέμα -το «λιμενικό»- σαφής και όσον αφορά συγκεκριμένα «σημεία» (από Πειραιά μέχρι Καβάλα, με ενδιάμεσα Βόλο – Θεσσαλονίκη). Από αυτή την άποψη ενδεχομένως να μην είναι τυχαίες ούτε οι εξελίξεις στον ΟΛΘ ούτε οι έμμεσες πιέσεις νατοϊκών κύκλων, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά τους για την παρουσία Κινέζων (Cosco) στον Πειραιά/ΟΛΠ και ρωσικών συμφερόντων (;), μέσω Belterra στη Θεσσαλονίκη/ΟΛΘ.

Η συμβολή της Aegean με τη διασύνδεση Ελλάδας – Ινδίας

Προς την κατεύθυνση της περαιτέρω σύσφιξης των σχέσεων των δύο χωρών αφενός η λειτουργία και νέων προξενείων (Βομβάη, Μπανκαλόρ), της ενθάρρυνσης του επιχειρηματικού ενδιαφέροντος και ενεργότερης παρουσίας του ιδιωτικού τομέα, μέσω και της καθιέρωσης απευθείας πτήσεων μεταξύ Ελλάδας και Ινδίας. Εγχειρήματα που, όπως έχουμε αναδείξει σε προηγούμενα φύλλα της «DEALnews», θα (υπο)στηριχθεί κυρίως από την Aegean.

Οσον αφορά τον πιο ουσιαστικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία της χώρας, η εσπευσμένη ένταξη στο πρόγραμμα δρομολογίων της δύο πτήσεων προς Ερμπίλ (κουρδική περιφέρεια/Ιράκ) είναι επιβεβαιωτική.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 14/2/2025)

spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ