Ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του ΕΒΕΠ, σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τονίζει ότι η αγοραστική κίνηση των φετινών χειμερινών εκπτώσεων επηρεάζεται αρνητικά από τη συνεχιζόμενη ακρίβεια σε ενέργεια, διατροφή και στέγαση. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2025, καταγράφηκε μεγάλη αύξηση στην τιμή του φυσικού αερίου, ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής, καθώς και σταθερά ανοδική πορεία στα ενοίκια.
Ο κ. Κορκίδης επισημαίνει ότι η ακρίβεια έχει δημιουργήσει ένα κλίμα αβεβαιότητας και ανησυχίας στους καταναλωτές, οι οποίοι περιορίζουν τις αγορές τους σε είδη πρώτης ανάγκης. Παρά τις προσφορές και τις εκπτώσεις, η αγοραστική κίνηση παραμένει υποτονική, καθώς οι καταναλωτές προτεραιοποιούν τη διαχείριση του οικογενειακού τους προϋπολογισμού.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ εκφράζει την ανησυχία του για τη συνεχιζόμενη αύξηση του κόστους ζωής, η οποία επιβαρύνει τα νοικοκυριά και περιορίζει την αγοραστική τους δύναμη. Επισημαίνει την ανάγκη λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και τη στήριξη των καταναλωτών και των επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται τον Ιανουάριο ανοδικά στο 2,7%, η μόνη μηνιαία μείωση που καταγράφεται είναι αυτή του δείκτη στην ομάδα ένδυσης και υπόδησης, κατά -23%, λόγω των τακτικών χειμερινών εκπτώσεων. Ωστόσο από τις υψηλότερες ετήσιες αυξήσεις τιμών καταγράφεται στον δείκτη της ομάδας ένδυσης και υπόδησης με +5,4%, επιβεβαιώνοντας τους λόγους της συγκρατημένης κατανάλωσης».
Ο κ. Κορκίδης προχωράει στη διαπίστωση πως «η αγορά λιανικής υπολειτουργεί, με μόνο τους 4 στους 10 καταναλωτές να θέλουν και να μπορούν να ανταποκριθούν στα κίνητρα των ελκυστικών τιμών των εκπτώσεων. Ενώ το μέσο διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε στη χώρα μας κατά 13%, εντούτοις για τα 6 στα 10 νοικοκυριά αφενός δεν επαρκεί και αφετέρου κατευθύνεται σε λογαριασμούς ενέργειας, δαπάνες στέγασης και ράφια τροφίμων. Μια εβδομάδα πριν την ολοκλήρωση των χειμερινών εκπτώσεων, όπως αποτυπώνεται στις μέχρι τώρα πωλήσεις, φαίνεται να έχουν δημιουργηθεί “κενά τζίρου” σε πολλές κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, καθώς και σε πολλά μικρά μεμονωμένα εμπορικά καταστήματα».
Και συνεχίζει: «Οι αναγκαστικές αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών και μάλιστα εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων, αντί να εστιάζουν στις εκπτωτικές τιμές προκειμένου να περιορίσουν τις δαπάνες τους, έχουν περιορίσει τη χρήση των εκπτωτικών περιόδων, σε σχέση με το παρελθόν. Η αγοραστική διάθεση των καταναλωτών εμφανίζεται και πάλι περιορισμένη στις αγορές με φυσική παρουσία και αυξημένη στις online αγορές και μάλιστα από εξωχώρια e-shops».
Καταλήγοντας ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ σημειώνει: «Η εικόνα των φετινών χειμερινών εκπτώσεων, πλην ορισμένων εξαιρέσεων, είναι κατώτερη των προσδοκιών των εμπόρων, αλλά σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία αναμένεται να εμφανίσει μια πληθωριστική αύξηση στην συνολική αξία των πωλήσεων κατά τουλάχιστον 3% και να ξεπεράσει τα 6 δισ. ευρώ του αντίστοιχου περυσινού διμήνου. Το ταμείο των χειμερινών εκπτώσεων κλείνει στις 28 Φεβρουαρίου και θα περιμένουμε τα επίσημα στοιχεία για περαιτέρω ανάλυση και αξιολόγηση της φθοράς των εκπτώσεων σύμφωνα με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και φυσικά τις προτιμήσεις των καταναλωτών».