Η Ελλάδα έχει μια μεγάλη ευκαιρία να γίνει ένας μεγάλος παραγωγός υδρογόνου, που είναι μια καθαρή πηγή ενέργειας, στην Ευρώπη. Αυτό ανέφερε σε ανάρτησή του το υπουργείο Οικονομικών και Δράσης για το Κλίμα της Γερμανίας, αναφερόμενο σε συνάντηση που έγινε στην ελληνική πρεσβεία στο Βερολίνο, όπου άτομα από την Ελλάδα και τη Γερμανία συζήτησαν τη συνεργασία τους για την ενέργεια υδρογόνου.
Σε αυτή τη συνάντηση, o Γερμανός υφυπουργός Stefan Wenzel μίλησε για το πώς οι δύο χώρες μπορούν να βοηθήσουν η μία την άλλη να αναπτύξει την αγορά υδρογόνου και να βελτιώσει τις ενεργειακές συνδέσεις στην Ευρώπη. Επίσης, ο γενικός γραμματέας της Ελλάδας Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εξέλιξη της τρέχουσας συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών στον τομέα της ενέργειας και πως η Ελλάδα θέλει να αυξήσει τον παραγόμενο όγκο ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, όπως και του υδρογόνου, που στη συνέχεια θα εξαχθούν στη Γερμανία.
Ταυτόχρονα, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, μια ομάδα εμπειρογνωμόνων και από τις δύο χώρες αποκάλυψε τα αρχικά ευρήματα της ολοκληρωμένης μελέτης τους για τη μεταφορά υδρογόνου από την Ελλάδα στη Γερμανία. Η έκθεση υποδεικνύει τη δυνατότητα της Ελλάδας να εξάγει έως και 200 TWh υδρογόνου στη Γερμανία μετά το 2040, τοποθετώντας τη χώρα ως βασικό παράγοντα στο τοπίο παραγωγής υδρογόνου της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ωστόσο, η επιτυχία αυτής της αναδυόμενης αλυσίδας αξίας εξαρτάται από κρίσιμους παράγοντες όπως η χρηματοδότηση έργων και υποδομών, μαζί με τη δυναμική της αγοράς και στα δύο κράτη, όπως τονίζεται από το ομοσπονδιακό υπουργείο Οικονομικών και Δράσης για το Κλίμα της Γερμανίας.
Η εκδήλωση χρησίμευσε, επίσης, ως μια δυναμική πλατφόρμα για τις επιχειρήσεις να παρουσιάσουν τις πρωτοβουλίες και τα στρατηγικά τους σχέδια για το υδρογόνο. Κοιτάζοντας το μέλλον, τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την αξιολόγηση των ευρημάτων της μελέτης, τη διοργάνωση επακόλουθων συναντήσεων και τη διερεύνηση ευκαιριών συνεργασίας σε σχετικές πρωτοβουλίες, συμπεριλαμβανομένου του Νότιου Διαδρόμου Υδρογόνου.
Α.ΣΚ.
Οι δύο δρόμοι μεταφοράς που εξετάζονται από τον ΔΕΣΦΑ
Διερευνώντας τη δρομολόγηση του παραγόμενου πράσινου υδρογόνου, ο ΔΕΣΦΑ είναι σε φάση αξιολόγησης δύο επιλογών. Η πρώτη είναι ο Νοτιοανατολικός Διάδρομος Η2 (SEEHyC), ο οποίος περιλαμβάνει τον ελληνοβουλγαρικό διάδρομο υδρογόνου. Αυτή η διαδρομή ξεκινά από το Σιδηρόκαστρο, μετέπειτα προχωράει προς τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, και διασχίζει τη γειτονική χώρα, μετά συνεχίζει προς τη Ρουμανία και διασχίζει μετέπειτα την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία, φτάνοντας τελικά στη Γερμανία. Η δεύτερη επιλογή περιλαμβάνει τον ελληνοϊταλικό διάδρομο υδρογόνου, που συνδέει την Ελλάδα με τον διάδρομο South H2, ο οποίος επίσης καταλήγει στη Γερμανία μέσω Ιταλίας και Αυστρίας. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΔΕΣΦΑ μελετά την κατασκευή χερσαίου αγωγού που θα εκτείνεται από τον αγωγό φυσικού αερίου Δυτικής Μακεδονίας -ήδη εξοπλισμένος για υδρογόνο- προς το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
Εδώ θα συνδεόταν με τον υποθαλάσσιο αγωγό Θεσπρωτίας – Οτράντο. Αυτό το δεύτερο κομμάτι είναι μέρος του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, το οποίο διαχειρίζεται η IGI Poseidon, που έχει δυνατότητες αναβάθμισης σε αγωγό υδρογόνου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκονται σε εξέλιξη σχέδια για την πρόταση του ελληνοϊταλικού διαδρόμου υδρογόνου ως ενοποιημένου έργου για τον επερχόμενο κατάλογο Εργων Κοινού και Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI/PMI). Συγκεκριμένα, μια πρόσφατη μελέτη προτείνει ότι αυτοί οι διασυνοριακοί διάδρομοι υδρογόνου στην Ευρώπη θα μπορούσαν να τεθούν σε λειτουργία από το 2040 έως το 2045, θέτοντας το έδαφος για την ουσιαστική μεταφορά υδρογόνου από τη νότια στην κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 28/3/2025)