Σε… τροχιά μπαίνουν πάλι έργα «ξεχασμένα» του παρελθόντος – Σπουδή για ανάταση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας
Καταιγισμός δημοπρατήσεων έργων σχετικών με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας παρατηρείται κατά το τελευταίο διάστημα, την στιγμή που σε όλη την χώρα εκτελούνται παλαιότερα σχέδια και εργολαβίες, μετατρέποντας την Ελλάδα σε ένα… απέραντο εργοτάξιο.
Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη παλαιότερα έργα που καθυστερούν να ολοκληρωθούν, είτε λόγω των εκ φύσεως ιδιαιτεροτήτων και των δυσκολιών που παρουσιάζουν είτε λόγω καθυστερήσεων κατά την δημοπράτησή τους.
Στο 1,5 δισ. ευρώ το συνολικό budget
Εντός της παρελθούσης χρονιάς δημοπρατήθηκαν (και αναμένονται να υλοποιηθούν εντός του προσεχούς διαστήματος) έργα με προϋπολογισμό που αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ποσό αυτό είναι πολύ πιθανό να αυξηθεί, εφόσον επιτευχθεί η ένταξη κι άλλων έργων στο πλαίσιο της 5ης Προγραμματικής Περιόδου του ΕΣΠΑ.
Συγκεκριμένα, κατά την διάρκεια του 2013, ο ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε δύο συμβάσεις έργων περί τα 325,9 εκατ. ευρώ -έργα για τα οποία στο προσεχές διάστημα θα ανακηρυχθούν οι ανάδοχοί τους. Ακολουθεί μια σειρά έργων με budget περί τα 316 εκατ. ευρώ, η δημοπράτηση των οποίων θα λάβει χώρα το 2014.
Το έντονο ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων εταιρειών προσελκύουν σημαντικά έργα τα οποία βρίσκονται σε φάση ανεύρεσης χρηματοδοτών, και για τα οποία επιλαμβάνεται το Υπουργείο Υποδομών. Η σπουδή περί αυτών εδράζεται αφενός στην αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία η Ελλάδα καλείται να αντεπεξέλθει του σημαντικού ρόλου της ως κεντρικού κόμβου στο διαμετακομιστικό εμπόριο της Νότιας και Κεντρικής Ευρώπης, και αφετέρου στην χρόνια παραμέληση του εν λόγω δικτύου, καθώς αυτό είχε από την πολιτική ηγεσία αλλά και τους τοπικούς φορείς αφεθεί στην τύχη του.
Στην παρούσα φάση της δημοπράτησης τέτοιων έργων είναι δε αναγκαίο να διασφαλιστεί η πλήρης διαφάνεια στην όλη διαδικασία, καθώς πλήθος αυτών ήδη είτε δεν «εκκίνησαν» ποτέ, αφού οι εταιρείες – κοινοπραξίες στην πορεία διαλύθηκαν, είτε καθυστέρησαν τραγικά, από την εποχή ακόμη διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Έτσι, το αρμόδιο επιτελείο της κυβέρνησης σπεύδει τώρα να θωρακίσει τις διαδικασίες και να επιβάλει την ολοκλήρωση έργων που επί χρόνια «λίμναζαν» παρά την πλήρη κάλυψη της χρηματοδότησής τους.
Σε προτεραιότητα ο σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη
Η κυβέρνηση προβλέπει ότι τουλάχιστον ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας που συνδέει την Αθήνα με την Θεσσαλονίκη θα είναι έτοιμος έως τις αρχές του 2017.
Ωστόσο, σπουδή εκδηλώνεται και για την αποπεράτωση των «εκκρεμούντων» έργων, προϋπολογισμού 325,9 εκατ. ευρώ. Το ποσό αφορά σε έργα προηγουμένων εργολαβιών που για κάποιο λόγο δεν τελεσφόρησαν.
Ποια έργα «τρέχουν»
Σχετικά με την σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση της νέας γραμμής Κιάτου – Ροδοδάφνης, η οποία δημοπρατήθηκε στο τέλος του 2013, αγγίζει προϋπολογισμό ύψους 273 εκατ. ευρώ. Μειοδότης του εν λόγω έργου αναδείχθηκε η κοινοπραξία METKA – ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΑΤΕ – ΤHALES, προσφέροντας έκπτωση σε ποσοστό 17,24%. Προσφορές για το ίδιο έργο κατέθεσαν επίσης το σχήμα ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ – J&P – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, με έκπτωση 8,5%, καθώς και η ΑΡΧΙΡΟΔΟΝ Ολλανδίας, με έκπτωση 9,5%.
Εξάλλου, το κοινοπρακτικό σχήμα τού ΑΚΤΩΡΑ με την γαλλική ALSTOM μειοδότησε στο έργο ανάταξης – αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, προϋπολογισμού 52 εκατομμυρίων, το ποίο δημοπρατήθηκε στις αρχές του μήνα. Η κοινοπραξία εξασφάλισε έκπτωση της τάξεως του 22%.
Προσφορά για το ίδιο έργο κατέθεσε επίσης και η ΤΕΡΝΑ, η οποία έδωσε έκπτωση 17%.
Προς δημοπράτηση έργα
Αθήνα – Πάτρα
Το έργο «Κατασκευή έργων υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη», της γραμμής Αθήνα – Πάτρα, είναι το μεγαλύτερο από τα έργα που πρόκειται να δημοπρατηθούν κατά το επόμενο διάστημα. Η δημοπράτηση του έργου τοποθετείται χρονικά στο δεύτερο τρίμηνο του έτους και προϋπολογισμός του φτάνει στα 150 εκατομμύρια ευρώ.
Πειραιάς – Αθήνα
Με δύο εργολαβίες πρόκειται να ανατεθεί το έργο που αφορά στην ολοκλήρωση των εργασιών στο τμήμα Πειραιάς – Αθήνα – Τρεις Γέφυρες, προϋπολογισμού 90 εκατομμυρίων ευρώ.
Σε πρώτη φάση πρόκειται να γίνει, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους, η δημοπράτηση του έργου που αφορά τις υπολειπόμενες εργασίες ανακαίνισης της σιδηροδρομικής γραμμής και η κατασκευή της ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Σ.Σ. Πειραιά – Σ.Σ. Αθηνών. Ακολούθως στο τρίτο τρίμηνο αναμένεται ότι θα προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου για την ολοκλήρωση των εργασιών σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών από τον Πειραιά ως τις Τρεις Γέφυρες.
Με το «βλέμμα» στην ηλεκτροκίνηση
Την προηγούμενη χρονιά υπογράφηκαν οι συμβάσεις για σιδηροδρομικά έργα άνω των 780 εκατομμυρίων ευρώ. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν το έργο – σκούπα με το οποίο ανατέθηκαν οι εργασίες που δεν είχαν υλοποιηθεί από τις προηγούμενες εργολαβίες στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, καθώς και το έργο στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, στην γραμμή της Πάτρας.
Πρόκειται για δύο έργα πολύ σημαντικά για την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ.
Ειδικά το έργο, με το οποίο θα υλοποιηθούν οι υπολειπόμενες εργασίες στο τμήμα από την Τιθορέα έως τον Δομοκό, θα επιτρέψει την ηλεκτροκίνηση της γραμμής σε όλο το μήκος της, από την Αθήνα έως την Θεσσαλονίκη, που αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών είτε πρόκειται για εμπορεύματα είτε για επιβάτες.
Το εν λόγω έργο, προϋπολογισμού 374 εκατομμύριων ευρώ, υλοποιείται από την κοινοπραξία Άκτωρ – J&P Αβαξ – ΤΕΡΝΑ, η οποία αναδείχτηκε ανάδοχος προσφέροντας έκπτωση 10,14%.
Η σύμβαση για την ανάθεση του έργου υπεγράφη στο τέλος του 2013 και προβλέπει ότι συμβατική περίοδος ολοκλήρωσης του συνόλου του έργου είναι 32 μήνες, δηλαδή στα μέσα του 2016.
Ωστόσο υπάρχουν και ενδιάμεσες προθεσμίες για το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι, το οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί σε διάστημα δύο ετών.
Η σήραγγα της Παναγοπούλας
Το κοινοπρακτικό σχήμα Άκτωρ Α.Τ.Ε. – J&P Άβαξ Α.Ε. – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, με έκπτωση 3%, ανέλαβε την εκτέλεση του έργου Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, στο οποίο περιλαμβάνεται και η σήραγγα της Παναγοπούλας, ένα έργο με ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες. Το έργο με προϋπολογισμό 293 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016 καθώς έχει συμβατική περίοδο υλοποίησης τους 36 μήνες.
Μεγάλης σημασίας είναι επίσης και το έργο ανάταξης της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της γραμμής από τις Αχαρνές ως την Τιθορέα. Με προϋπολογισμό 21,8 εκατομμύρια ευρώ, το έργο πρόκειται να αποκαταστήσει τις σοβαρές ζημιές που έχουν βγάλει εκτός χρήσης την ηλεκτροκίνηση στο συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου.
Τέλος τον περασμένο Σεπτέμβριο υπογράφηκε η σύμβαση για το έργο της σύνδεσης του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβοτίων του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Πρόκειται για ένα «μικρό» έργο με προϋπολογισμό 3,1 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο η σημασία του είναι ιδιαίτερα μεγάλη αφού θα επιτρέψει στην καλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του λιμανιού της ακριτικής πόλης. Το έργο έχει συμβατική διάρκεια υλοποίησης 12 μήνες και αναμένεται ότι θα είναι έτοιμο στις αρχές του Φθινοπώρου.