Συνελήφθη ο πρόεδρος του ομίλου πετρελαιοειδών ΕΤΕΚΑ, Γιώργος Σπανός με την κατηγορία εμπλοκής σε υπόθεση λαθρεμπορίας πετρελαίου.
Μεγάλη επιχείρηση της Ασφάλειας Αττικής βρίσκεται από το πρωί της Τετάρτης σε εξέλιξη, για την εξάρθρωση σοβαρού κυκλώματος λαθρεμπορίας καυσίμων, στην οποία εμπλέκονται, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, εταιρείες αλλά και κρατικοί λειτουργοί.
Μετά από έρευνα της υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Δ. Αττικής έχουν γίνει 30 προσαγωγές. Ανάμεσά τους βρίσκονται ιδιοκτήτες πρατηρίων υγρών καυσίμων στελέχη εταιριών διακίνησης πετρελαίου, αλλά και υπάλληλοι υπουργείου, οι οποίοι εμπλέκονται στην υπόθεση.
Σε βάρος των συλληφθέντων σχηματίσθηκε δικογραφία «για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, λαθρεμπορία υγρών καυσίμων σε βαθμό κακουργήματος, απάτη κατ΄ επάγγελμα και κατ΄ εξακολούθηση σε βαθμό κακουργήματος, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες («ξέπλυμα βρώμικου χρήματος»), ενεργητική και παθητική δωροδοκία κατ΄ εξακολούθηση και κατάχρηση εξουσίας».
Στους συλληφθέντες, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ, περιλαμβάνονται και δύο κρατικοί υπάλληλοι και ειδικότερα ανώτερος υπάλληλος του ΥΠ. Ε. Κ. Α. και υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά, «οι οποίοι είχαν ενταχθεί στην εγκληματική οργάνωση με τον διακριτό ρόλο να ενημερώνουν για επικείμενους ελέγχους».
Οι κατηγορούμενοι, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ, είχαν διαθέσει παράνομα στο εμπόριο την τελευταία διετία περίπου 4.500.000 λίτρα πετρέλαιο ναυτιλίας, ενώ οι διαφυγόντες δασμοί και φόροι ξεπερνούν τα 3.500.000 ευρώ.
Κατασχέθηκαν 8.000 λίτρα ναυτιλιακού καυσίμου (marine diesel), πέντε βυτιοφόρα οχήματα μεταφοράς καυσίμων και 18.400 ευρώ.
Οι συλληφθέντες αναμένεται να οδηγηθούν το βράδυ στην Εισαγγελία Πειραιά, ενώ αξιωματικοί της ΕΛ. ΑΣ. έλεγαν χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για καλά «δεμένη» υπόθεση, με βάση τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει.
Σχετικά με τον υπάλληλο του ΥΠΕΚΑ όπως αναφέρουν πληροφορίες πρόκειται για τον κ. Μανώλη Χατζόπουλο, διευθυντή στη διεύθυνση εποπτείας και διαχείρισης πετρελαιοειδών. Ήταν πρόεδρος του Σωματείου εργαζομένων στην ενέργεια και σε ένα τρίμηνο θα έβγαινε στη σύνταξη, ενώ σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες κατέβαινε για το συνδικαλιστικό του όργανο με το ΠαΣοΚ ενώ το τελευταίο διάστημα δήλωνε, πλέον, αντιμνημονιακός.
Κύκλοι του υπουργού Περιβάλλοντος κ. Γιάννη Μανιάτη ανέφεραν ότι θα ακολουθηθούν όλες οι νόμιμες διαδικασίες για τον συγκεκριμμένο υπάλληλο.
Τι αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΛ. ΑΣ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛ. ΑΣ., στους συλληφθέντες «περιλαμβάνονται τα τρία αρχηγικά μέλη της εγκληματικής οργάνωσης»
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση «τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης παρακρατούσαν ναυτιλιακό πετρέλαιο μετά από ανεφοδιασμό πλοίων ναυτιλιακών εταιρειών και στη συνέχεια το διοχέτευαν σε πρατήρια υγρών καυσίμων, όπου, μετά από πρόσμιξη με πετρέλαιο κίνησης το διέθεταν και πάλι στην αγορά».
Στην ανακοίνωση της ΕΛ. ΑΣ σημειώνεται ότι «αρχηγικό ρόλο στην οργάνωση είχαν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών και δύο ακόμα άτομα, υπάλληλος και συνεργάτης της ίδιας εταιρείας».
Σχετικά με τη μεθοδολογία που ακολουθούσαν διακρινόταν σε διαφορετικά – επιμέρους επίπεδα δράσης, σε όλη τη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής ναυτιλιακού καυσίμου.
Πιο αναλυτικά, όπως προέκυψε από την έρευνα, αρχικά οι οδηγοί βυτιοφόρων – υπάλληλοι της εταιρείας, κατά την μετάβασή τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων, ανά την επικράτεια (πλοία της ακτοπλοΐας, επαγγελματικά και ποντοπόρα) δεν παρέδιδαν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγράφονταν στα παραστατικά.
Ακολούθως, το υπόλοιπο του πετρελαίου το επέστρεφαν στην εταιρεία και στη συνέχεια οι «εγκέφαλοι» το διέθεταν εκ νέου στο εμπόριο, μέσω «συνεργαζόμενων» πρατηρίων υγρών καυσίμων, ενώ σε πολλές περιπτώσεις το επαναδιέθεταν αυτούσιο στους πλοιοκτήτες.
Μέχρι στιγμής έχει προκύψει ότι η εγκληματική οργάνωση «συνεργαζόταν» με δώδεκα πρατήρια υγρών καυσίμων στην Αττική.
Επιπλέον προέκυψε ότι, σε πολλές περιπτώσεις, άτομα που εμπλέκονταν στη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής των καυσίμων, ενεργούσαν και για λογαριασμό τους.
Ειδικότερα, υπάλληλοι – οδηγοί των βυτιοφόρων, κατά την επιστροφή του παράνομα παρακρατηθέντος ναυτιλιακού καυσίμου, δεν το επέστρεφαν στο σύνολό του, αλλά παρακρατούσαν και για ίδιο όφελος μεγάλες ποσότητες, τις οποίες διέθεταν με χαμηλότερη τιμή σε συγκεκριμένους πρατηριούχους, αποκομίζοντας έτσι μεγάλα χρηματικά ποσά.
Σε άλλη περίπτωση μηχανικός πλοίου, ο οποίος συνελήφθη, είχε παρακρατήσει για αυτόν έντεκα τόνους ναυτιλιακό καύσιμο και προσπαθούσε να βρει τρόπο να το διαθέσει στους οδηγούς των βυτιοφόρων, «με διαγραφόμενη την προοπτική για συνεχή ανεφοδιασμό του συγκεκριμένου πλοίου και παράνομη παρακράτηση 3 έως 4 τόνων καυσίμων εβδομαδιαίως».
Οι κατηγορούμενοι για να ξεπερνούν τις διαδικασίες ελέγχου κατά την παράδοση στα ελλιμενισμένα πλοία των ποσοτήτων που είχαν παραγγελθεί (πετρέλευση) και να παραπλανούν τους αρμόδιους τελωνειακούς υπαλλήλους – ελεγκτές ή τους υπεύθυνους των πληρωμάτων για την παραλαβή του καυσίμου, χρησιμοποιούσαν ιδιαίτερα τεχνάσματα.
Ενδεικτικά, σε προσυνεννόηση με συγκεκριμένο χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά οχήματα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις κατά την ζύγιση του βυτιοφόρου.
Οι πλασματικές μετρήσεις πραγματοποιούνταν με παρέμβαση από πριν στο λογισμικό των ηλεκτρονικών συστημάτων της γεφυροπλάστιγγας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται το «κατά παραγγελία» επιδιωκόμενο κάθε φορά αποτέλεσμα. Για την διαδικασία αυτή ο χειριστής γεφυροπλάστιγγας, λάμβανε ως αμοιβή για κάθε μετρικό τόνο 150 ευρώ, (ένας μετρικός τόνος πετρελαίου ισούται με 1.200 λίτρα).
Στη περίπτωση όμως που ο αρμόδιος για την παραλαβή του καυσίμου αποφάσιζε τελικά να παραλάβει λιγότερη από την ποσότητα που αναγράφονταν στα παραστατικά, δεν πραγματοποιούσαν ζύγιση ή κατέστρεφαν τα ζυγολόγια.
Σε άλλες περιπτώσεις γέμιζαν με νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου, αυξάνοντας έτσι με τεχνητό τρόπο το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.
Σχετικά με τα «καθήκοντα» του υπαλλήλου του Α΄ Τελωνείου Πειραιά, αυτός έναντι χρημάτων, ενημέρωνε για επικείμενους ελέγχους στα πλωτά μέσα που διέθετε η εταιρεία για την διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου, αποφεύγοντας έτσι ενδεχόμενες ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.
Παράλληλα ενημερώνονταν για επικείμενους ελέγχους και από τον υπάλληλο του ΥΠ. Ε. Κ. Α., ο οποίος, λόγω της ιδιότητάς του, «είχε πρόσβαση σε στοιχεία για προγραμματισμένους ελέγχους της υπηρεσίας του ή άλλων συναρμόδιων Υπηρεσιών (εντολές ελέγχου) και γνώριζε εκ των προτέρων λεπτομέρειες για τον χρόνο και τις περιοχές όπου επρόκειτο να κινηθούν τα αρμόδια συνεργεία ελέγχου».
Κατά τη διάρκεια ερευνών που έγιναν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας και σε «συνεργαζόμενο» πρατήριο βρέθηκαν και κατασχέθηκαν 8.000 λίτρα από παράνομα παρακρατηθέντα πετρέλαιο κίνησης ναυτιλίας (marine diesel), 5 βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων και 18.400 ευρώ σε μετρητά.
Από την έρευνα προκύπτει ότι οι κατηγορούμενοι δρούσαν τουλάχιστον την τελευταία διετία, έχοντας διαθέσει σε πρατήρια υγρών καυσίμων περίπου 4.500.000 λίτρα ναυτιλιακού πετρελαίου.
Σύμφωνα με την ΕΛ. ΑΣ. «εκτιμάται ότι το μέγεθος της εγκληματικής δραστηριότητας της οργάνωσης είναι πολύ μεγαλύτερο και στο πλαίσιο αυτό συνεχίζονται οι έρευνες προκειμένου να διερευνηθεί όλο το εύρος της λαθρεμπορίας καυσίμων και απάτης σε βάρος ναυτιλιακών εταιρειών».
Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2014, 10:36