Η απουσία ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών από την παγκόσμια αγορά είναι περισσότερο από εμφανής, σημείωσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Ι. Δρυμούσης και σημείωσε ότι με στοχευμένες δράσεις επιχειρεί η κυβέρνηση να επιλύσει τα προβλήματα της επιχειρηματικότητας και να καταστεί αρωγός στην εξαγωγική τους προσπάθεια.
Αυτά αναφέρθηκαν στο πρώτο Σεμινάριο Εξωστρέφειας ”How to do Business in the USA” το οποίο εντάσσεται στο πρόγραμμα δράσεων της Ελληνοαμερικανικής Επιχειρηματικής Πρωτοβουλίας.
Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου θα έχει υπογραφεί η απόφαση για το διυπουργικό όργανο που θα ασχοληθεί με τη διαμόρφωση ενός εθνικού ”ονόματος” για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών στις αγορές του εξωτερικού, όπως είπε ο γενικός γραμματέας ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα χρηματοδοτικά εργαλεία που δίνει έμφαση το υπουργείο για να αναθερμάνει την οικονομία.
Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις δυνατότητες που θα προσφέρει, το ταμείο GoToMarket” που είναι τμήμα του ΕΤΕΑΝ και θα έχει αρχικό προϋπολογισμό 70 εκατ ευρώ με δυνατότητα μόχλευσης κεφαλαίων από τράπεζες και επενδυτές που θα διπλασιάσουν αυτό το ποσό.
Ο Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων, όπως είπε, γίνεται πελατοκεντρικός και αποκτά εξελιγμένα συστήματα πληροφορικής και ο ΟΠΕ επικεντρώνεται στο συντονισμό των επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν σε εκθέσεις και στην ηλεκτρονική ενημέρωση για ευκαιρίες που παρουσιάζονται σε κάθε χώρα ενώ θα προσφέρει και τεχνογνωσία στις μικρές επιχειρήσεις.
Ως προάγγελος του ταμείου ”GoToMarket” προωθείται άμεσα πρόγραμμα για την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων κυρίως των μικρομεσαίων αλλά και επιλεγμένων μεγάλων που ξεκινάει στις 10 Μαρτίου 2011 με προϋπολογισμό 30 εκατ ευρώ.
Στη συνέχεια επισήμανε ότι στόχος είναι να αλλάξει το μοντέλο της χώρας μας με στόχο την εξωστρέφεια και την παραγωγή υψηλού επιπέδου προϊόντων και υπηρεσιών στις διεθνείς αγορές ώστε οι εξαγωγές μας να αποτελούν το 16% του ΑΕΠ το 2014 και ο κ. Δρυμούσης ολοκλήρωσε την ομιλία του αναφέροντας ότι: αυτός είναι ο στόχος μας αλλά γι’αυτό χρειάζεται συνεκτική στρατηγική και η κυβέρνηση σε συνεργασία με τους εξαγωγικους φορείς της χώρας έχει χαράξει μια Εθνική Στρατηγική.
”Οι Ηνωμένες Πολιτείας είχαν την εντύπωση ότι με λίγη προσπάθεια θα ερχόντουσαν στην αγορά τους επενδυτές αλλά σήμερα με τη νέα τεχνολογία υπάρχουν πολλαπλές επιλογές εγκατάστασης”, σημείωσε ο εμπορικός ακόλουθος της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Ελλάδα κ. David McNeill.
Σημείωσε ότι πολλές ελληνικές επιχειρήσεις έχουν αναγνωρίσει τις επενδυτικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται στις ΗΠΑ και ανέφερε ενδεικτικά τις επενδύσεις που έχουν γίνει από τις εταιρείες: Heliosphera, Intralot, e-zy.net, τη ΦΑΓΕ και τη Vivartia.
Συνολικά 14 εταιρείες ελληνικών συμφερόντων επένδυσαν προσφέροντας πάνω από 2000 θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ και μπορεί να θεωρούνται οι επενδύσεις αυτές μικρής κλίμακας αλλά όπως είπε ”η Ελλάδα είναι περισσότερο δραστήρια από άλλες χώρες ιδίου μεγέθους”.
Η βιομηχανία τροφίμων έχει προσελκύσει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς 538 εκατ δολάρια ξοδεύονται κάθε χρόνο για μεταποιημένα τρόφιμα. Το 89% των εταιρειών απασχολούν λιγότερο από 100 εργαζόμενους και γεωγραφικά ο κλάδος αυτός αναπτύσσεται κυρίως στην Καλιφόρνια.
Ο σύμβουλος οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων Α’ (ΟΕΥ) του υπουργείου Εξωτερικών κ. Δ. Μίχας ανέφερε από την πλευρά του ότι οι κρατικές προμήθειες, τα χρέη των νοσοκομείων προς τις αμερικάνικες φαρμακοβιομηχανίες, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, είναι μέσα στους τομείς που έχει δοθεί έμφαση στο πλαίσιο των διμερών συμφωνιών ή συζητήσεων.
Υπάρχει φθίνουσα τάση στις διμερείς οικονομικές σχέσεις χωρίς αυτό να σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον για συνεργασίες με αμερικάνικες εταιρείες με επίκεντρο τις αγορές της Ελλάδας και τις Αμερική ή διαφορετικά η επέκταση στα Βαλκάνια ή άλλες περιοχές, είπε ο κ. Μίχας τονίζοντας παράλληλα ότι αν και η πτώση των διμερών συναλλαγών είναι στο 15%-17% από έτος σε έτος και δεν χαρακτηρίζεται μεγάλη. Ωστόσο ο όγκος των διμερών συναλλαγών θα πρέπει να αυξηθεί το ταχύτερο δυνατόν.
Ο πρόεδρος του Ελληνοαμερικάνικου Εμπορικού Επιμελητηρίου κ. Γιάννος Γραμματίδης ανέφερε ότι το επιμελητήριο επιδιώκει να συμβάλλει στη νέα Ελλάδα που του 2020 που δημιουργείται μέσω στοχευμένων δράσεων ενώ ο γενικός διευθυντής του Ελληνοαμερικάνικου Εμπορικού Επιμελητηρίου κ. Ηλίας Σπυρούνιας ανέφερε από την πλευρά του ότι η στρατηγική η υπομονή και η συνέχεια είναι τα στοιχεία στα οποία θα πρέπει να δώσουν έμφαση οι Έλληνες εξαγωγείς.
Τέλος γνωστοποίησε ότι αντίστοιχο σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί και σε τρεις με τέσσερις, ακόμη, πόλεις της Ελλάδας.