Ξεμπλόκαραν 42 projects μετά την απόφαση της DG Comp
Μετά από τρία και πλέον χρόνια αναμονής, η ώρα της υπογραφής των συμβάσεων για 42 νέα σχολικά συγκροτήματα, όπως όλα δείχνουν, φτάνει, δίνοντας στον Γ. Περιστέρη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τον Δ. Ιωάννου της J&P Άβαξ και τους αδελφούς Κ. και Χ. Χούμπαυλη της ΑΤΕΣΕ το «σύνθημα» για να «ζεστάνουν» τις μηχανές τους.
Το καλό νέο για τους εργολάβους έρχεται από τις Βρυξέλλες και φέρει την ονομασία “Jessica”, δηλαδή το κοινοτικό ταμείο που θα κληθεί να συνδράμει στη χρηματοδότηση των έργων, υποκαθιστώντας σε ένα βαθμό το ρόλο των τραπεζών που λόγω της γνωστής στενότητας αδυνατούν να βάλουν όλα τα κεφάλαια που τους αναλογούν.
Η έγκριση από την περιβόητη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp) οριστικοποιήθηκε πριν λίγες μέρες και η απόφαση χαρακτηρίζεται «σταθμός», καθώς είναι η πρώτη φορά που δίνεται το «πράσινο φως» για συμμετοχή του Jessica στη χρηματοδότηση έργων ΣΔΙΤ, ανοίγοντας το δρόμο και για άλλα projects που έχουν κολλήσει για τους ίδιους λόγους.
Η ΚΡΙΣΙΜΗ ΑΠΟΦΑΣΗ
Στην προκειμένη περίπτωση η απόφαση αφορά 14 σχολικά συγκροτήματα στην Αττική για τα οποία έχει ανακηρυχθεί προσωρινή ανάδοχος η κοινοπραξία ΑΤΕΣΕ-Δομική Κρήτης, από το τέλος του 2010, αλλά η υπογραφή των συμβάσεων είχε βαλτώσει λόγω των προβλημάτων ρευστότητας των τραπεζών.
Έτσι μετά από μακρές διαπραγματεύσεις της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ με την DG Comp. και αφού ξεπεράστηκε ο κίνδυνος να θεωρηθεί η χρηματοδότηση παράνομη κρατική ενίσχυση, επιτεύχθηκε η κάλυψη από το κοινοτικό ταμείο, με παράλληλη συμμετοχή της ΕΤΕπ, από την οποία ο ΟΣΚ έχει εξασφαλίσει δάνειο με ευνοϊκούς όρους ύψους 200 εκ.
Έτσι, η υπογραφή των συμβάσεων αναμένεται μέσα στο επόμενο δίμηνο και Jessica και ΕΤΕπ θα βάλουν από 19,37 εκ., ο ανάδοχος 9,6 εκ. και η Alpha Bank –καθώς οι τράπεζες παραμένουν στο παιχνίδι, αλλά μειώνεται η συμμετοχή τους-, άλλα 9,7 εκ.
ΤΟ ΜΟΙΡΑΣΜΑ ΤΗΣ ΠΙΤΑΣ
Η εξέλιξη λειτουργεί ως πιλότος ώστε το αμέσως επόμενο διάστημα να έρθουν αντίστοιχες αποφάσεις για την περίπτωση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που οδηγεί την κούρσα στο συγκεκριμένο τομέα, έχοντας αναλάβει 16 σχολικά συγκροτήματα στη Θεσσαλονίκη και για την J&P Άβαξ που έχει αναλάβει 12 συγκροτήματα.
Ο Γ. Περιστέρης, έχοντας το προβάδισμα, είναι βέβαιο ότι «βάζει υποψηφιότητα» και για το μέλλον στην «πίτα» της σχολικής στέγης, κάτι που θα επιδιώξουν και οι ανταγωνιστές του, τώρα που η υπόθεση ξεμπλοκαρίστηκε και αναζητούν διεξόδους για την άντληση ρευστότητας.
Πέραν της J&P Άβαξ, έχει σημασία το δυναμικό μπάσιμο της ΑΣΕΤΕ, η οποία είχε παρουσία στο παρελθόν στον κατασκευαστικό κλάδο, αλλά οι αδελφοί Χούμπαυλη είχαν διακριθεί βασικά στις προμήθειες αμυντικού εξοπλισμού αντιπροσωπεύοντας κυρίως μεγάλους γαλλικούς οίκους (Dassault, Thales, Thοmsοn).
Τον τελευταίο καιρό επιχειρούν δυναμικό come back στα δημόσια έργα, συμμετέχοντας στους διαγωνισμούς των αστικών συγκοινωνιών, όπως η Τηλεματική, που την πήρε ο Κόκκαλης, και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο διεκδικούν μαζί με την ΜΕΤΚΑ του Μυτιληναίου.
25ΕΤΕΙΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι οι ανάδοχοι θα αναλάβουν όχι μόνο την κατασκευή, αλλά και την ευθύνη λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης των νέων μονάδων για 25 χρόνια.
Έτσι τα καινούργια σχολεία αναμένεται να αναδειχθούν σε ιδιαίτερα προσοδοφόρα επένδυση αφού ουσιαστικά το ποσοστό της ιδιωτικής συμμετοχής περιορίζεται λόγω αδυναμίας τραπεζικού δανεισμού και οι βασικοί πόροι θα προέλθουν από τα κοινοτικά ταμεία, ενώ οι κατασκευαστές θα πληρώνονται με ετήσιο αντίτιμο μέσω του ΠΔΕ, το οποίο θα περιλαμβάνει και το κόστος συντήρησης και λειτουργίας των νέων σχολείων, και θα εκτείνεται στη διάρκεια της 25ετούς σύμβασης.
Μία ακόμη ειδοποιός διαφορά σε σχέση με τα παρελθόν είναι ότι οι νέες μονάδες θα είναι βιοκλιματικές, χτισμένες βάσει των πλέον σύγχρονων ενεργειακών προδιαγραφών.