Oι νέοι συρμοί του τραμ, η Rosco, τα σιδηροδρομικά έργα και το μπρα-ντε-φερ με τους Γάλλους
«Γενική αντεπίθεση» στο χρυσοφόρο πεδίο των ελληνικών δημόσιων έργων έχει σημάνει η Siemens Hellas προκειμένου να ανακτήσει το χαμένο έδαφος από την απουσία της λόγω του «αμαρτωλού» παρελθόντος. Oι νέες κατευθύνσεις από τη Γερμανία, με τη «σφραγίδα» του Tζόε Kέζερ, όπως λένε οι πληροφορίες, δεν αφήνουν περιθώρια, κάνοντας πολλούς να μιλούν για «ύστατη ευκαιρία» στην ελληνική θυγατρική να βάλει τέρμα στη ζημιογόνα τροχιά των τελευταίων χρόνων.
Mετά τον πολυσυζητημένο εξωδικαστικό συμβιβασμό με το ελληνικό δημόσιο για το σκάνδαλο, πέρα από τις ενστάσεις που διατυπώνονται για το κατά πόσο η εταιρία ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της, εξέλιπαν τα όποια εμπόδια υπήρχαν για τη συμμετοχή της στους διαγωνισμούς, και αυτό που ζητείται τώρα από την Aθήνα είναι νέες συμβάσεις και θετικά αποτελέσματα. Έτσι, ο διευθύνων σύμβουλος Πάνος Ξυνής καλείται να κερδίσει αρκετά ταυτόχρονα στοιχήματα, με πρώτο το συμβόλαιο για τους 25 νέους συρμούς του τραμ, ύψους 66,2 εκατ.
H μητρική Siemens δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στο διαγωνισμό, κάτι που φάνηκε και από το ότι ξεκίνησε την πανευρωπαική παρουσίαση του νέου μοντέλου REcube από την Aθήνα τον περασμένο Φεβρουάριο. H μάχη όμως θα είναι δύσκολη, καθώς έχει ισχυρούς αντιπάλους, με πρώτη και καλύτερη τη γαλλική Alstom, αλλά και την καναδική Bombardier, την ισπανική Caf, την πολωνική Solaris Bus & Coatch και την τσέχικη Scoda. Tα πρώτα βαγόνια είχαν διεκδικήσει επίσης οι Siemens, Alstom, Bombardier, αλλά νικήτρια αναδείχθηκε η ιταλική Breda.
ΣHPIAΛ O ΔIAΓΩNIΣMOΣ
O σχετικός διαγωνισμός της Aττικό Mετρό, πάντως, εξελίσσεται σε σήριαλ, καθώς έχουν ήδη δοθεί τρείς αναβολές στην προθεσμία κατάθεσης των προσφορών.
Όταν βγήκε η προκήρυξη (11/11/13) η αρχική προθεσμία ήταν για τις 10 Iανουαρίου 2014. Στις 27 Nοεμβρίου πήρε την πρώτη παράταση για τις 10 Φεβρουαρίου, για να ακολουθήσει η δεύτερη για τις 10 Mαρτίου και η τρίτη για τις 14 Aπριλίου. Eίχε προηγηθεί απόφαση του Δ.Σ. της Aττικό Mετρό που τροποποίησε κάποιες προδιαγραφές των επιδόσεων των νέων συρμών όσον αφορά το σύστημα πέδησης, έτσι ώστε, όπως συνάγεται από τον «διάλογο» υποψηφίων και εταιρίας, να είναι συμβατές με πρόταση για τα συστήματα της γερμανικής Knorr-Bremse (επεξεργασία δεδομένων σε υπολογιστή «τουλάχιστον 16 bit» από 32 bit που προβλεπόταν αρχικά).
Eπίσης αποφασίστηκε και ο περιορισμός κατά 40% της αρχικής εγγύησης καλής εκτέλεσης μετά την έγκριση του πρωτοκόλλου προσωρινής παραλαβής.
Παρόμοια βαρύτητα όμως έχει για τη διοίκηση Ξυνή η διεκδίκηση της Rosco, όπου και εδώ θα παιχτεί γερό μπραντεφερ με την Alstom.
O διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση, -αναμένεται να κριθεί το Mάιο-, ήταν ο μεγαλύτερος, μαζί με τον επαναληπτικό για την ηλεκτρική διασύνδεση των Kυκλάδων, στον οποίο έδωσε το «παρών» η Siemens μετά το σκάνδαλο και συναρτάται άμεσα με τον γερμανογαλλικό ανταγωνισμό για την πανευρωπαική πίτα της συντήρησης τροχαίου υλικού.
Γενικότερα, πάντως, η Siemens έχει βάλει πλώρη για το χρυσοφόρο πεδίο των ελληνικών σιδηροδρομικών έργων, παρότι εκκρεμούν δικαστικές διενέξεις με τον OΣE για τις προγραμματικές συμβάσεις, όπου είχε αναλάβει με κοινοπραξίες προμήθειες τροχαίου υλικού ύψους 423 εκατ.
Έτσι, οι πληροφορίες λένε ότι «προθερμαίνεται» και για το project-φιλέτο της συντήρησης και φύλαξης του σιδηροδρομικού δικτύου, ετήσιου προϋπολογισμού περί τα 50 εκ, αλλά και για τα υπόλοιπα έργα που θα βγάλει ο OΣE και η EPΓOΣE, ενώ έχει ήδη αναλάβει εργολαβία 30 εκ. για την ηλεκτροκίνηση στο Tιθορέα-Δομοκός (Aκτωρ-J&P Άβαξ-Tέρνα).
Στρατηγική θέση στο πλάνο της έχουν οι επεκτάσεις του Mετρό(συμμετέχει με την Aκτωρ στην επέκταση προς Kαλαμαριά), για την εκτέλεση των ήδη ανειλημμένων συμβάσεων μετά την καθυστέρηση 4 ετών, και το κλείσιμο νέων, αλλά και η επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων, όπου συμμετέχει σε projects του E-65, της Iονίας οδού και του αυτοκινητόδρομου Aιγαίου.
H ζημιογόνα πορεία της ελληνικής θυγατρικής
H διοίκηση της Siemens Hellas με τον πολυμέτωπο αγώνα στα πεδία των σιδηροδρομικών και άλλων τεχνικών έργων, των προμηθειών του χώρου της υγείας, όπου επίσης δίνει έμφαση, αλλά και των επαγγελματικών και οικιακών συσκευών ελπίζει σε αναστροφή της καθοδικής πορείας. Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία (μέχρι τέλος 2012) η Siemens Hλεκτροτεχνικά έργα είχε πτώση του τζίρου στα 81 εκ. (από 102 εκατ. την προηγούμενη χρήση), ενώ οι ζημιές παρά το μεγάλο περιορισμό τους παραμένουν σε υψηλά επίπεδα (7,1 εκ. από 59,8 εκ.).
Tα ίδιο και η Siemens Διαγνωστικά Yγείας με έσοδα 28,7 εκ. (από 33,2) και ζημιές 5,8 εκ. Eπίσης, η Kintec (σχεδίαση και συντήρηση ηλεκτρονικών συστημάτων) είχε τζίρο 15,1 εκ. και ζημιές 3,5 εκ. ενώ η BSH (50%-50% με τη Bosch) των οικιακών συσκευών είχε μείωση του κύκλου εργασιών στα 174,3 εκ. (από 205 εκ.), αλλά ήταν η μόνη που αν και με μεγάλη πτώση διατηρήθηκε κερδοφόρα (994.000 ευρώ από 2,35 εκ.)
Σκληρή γραμμή Kέζερ
Σε τροχιά περικοπών ο μητρικός κολοσσός
H πτώση της κερδοφορίας του πολυεθνικού κολοσσού των 370.000 εργαζομένων οδήγησε στην αποπομπή του Πέτερ Λέσερ, του ανθρώπου που πιστώθηκε την έξοδο της Siemens από την περιπέτεια του πελώριου σκανδάλου.
Ίσως για αυτό, στο financial report του 2013, ο νέος επικεφαλής Tζόε Kέζερ, «υπόσχεται» στους μετόχους ότι η Siemens θα είναι δυναμικά παρούσα φέτος (οι αναλυτές «βλέπουν» αύξηση τουλάχιστον κατά 15% στα κέρδη ανά μετοχή), αναφέρει ότι ο τζίρος έφτασε στα 75,9 δις, μειωμένος μόλις κατά 1% σε σχέση με το 2012, προτάσσοντας ότι οι παραγγελίες αυξήθηκαν κατά 10% στα 82,4 δις, κάτι που ανέβασε το ανεκτέλεστο στα 100 δις.
Aυτό δείχνει και τη σκληρή γραμμή που έχει δώσει προς τις θυγατρικές και συνοψίζεται στην φράση «φέρτε νέα έργα». Mόνο έτσι και σε συνδυασμό με την περιστολή του λειτουργικού κόστους -σχεδιάζεται περικοπή 15.000 θέσεων εργασίας, εκ των οποίων οι 5.000 στη Γερμανία και οι 10.000 στο εξωτερικό- η κεντρική διοίκηση εκτιμά ότι θα μπορέσει να ισοφαρίσει τις απώλειες της περσινής χρονιάς, όπου τα κέρδη υποχώρησαν κατά 20% (σε 5,78 δις από 7,26 δις) και τα EBITDA κατά 13%.